• 1
  • 2
2025-08-20, 19:37
Medlem
Jag är halvt bekant men en man som äger en del mark.

Säg han äger 200 hektar skog, kan jag kontakta honom och be att få köpa en 50x50m stor tomt för att kunna bygga en stuga där?

Om han säger ja till det, kan länsstyrelsen eller nåt neka det?
Han äger marken på ett fruktansvärt fint ställe med utsikt över en större sjönoch hade gärna haft en stuga där även fast jag redan har en stuga på ett helt annat ställe men den ägs med mina syskon så hade velat ha en helt själv.
Citera
2025-08-20, 19:45
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Nej så enkelt är det inte. Markägaren måste söka,tillstånd för att stycka av en tomt och om det går igenom måste den som ska bygga söka bygglov.
Citera
2025-08-20, 19:51
Medlem
Verkar osannolikt för mig att det tillåts att bygga hus var som helst, särskilt nära en sjö.

Det ska dessutom finnas avlopp och uppsamling av spillvatten och avföring. Dvs det kommer kosta minst en halv miljon bara där. Sedan måste det finnas väg, så slambil kan komma och tömma tank.

Och varför i hela helvetet skulle en markägare släppa in någon främling på sina marker?

Ts ger sken av att inte ha 5 miljoner tillgängligt, så detta är det bara att glömma.
Citera
2025-08-20, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Verkar osannolikt för mig att det tillåts att bygga hus var som helst, särskilt nära en sjö.

Det ska dessutom finnas avlopp och uppsamling av spillvatten och avföring. Dvs det kommer kosta minst en halv miljon bara där. Sedan måste det finnas väg, så slambil kan komma och tömma tank.

Och varför i hela helvetet skulle en markägare släppa in någon främling på sina marker?

Ts ger sken av att inte ha 5 miljoner tillgängligt, så detta är det bara att glömma.

Helvetet så satans jävla cp du är sin dumma jävla negerhora!!!

Finns hur många som helst som bygger en enkel stuga utan varken el, vatten eller avlopp.
Tex dom som bygger en liten jaktstuga nöjer sig ofta med ett utedass och kanske tar vatten från en närliggande kallkälla och har i dunkar medans dom är där.
Citera
2025-08-20, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Nej så enkelt är det inte. Markägaren måste söka,tillstånd för att stycka av en tomt och om det går igenom måste den som ska bygga söka bygglov.

Ja det är förstår jag men kan myndigheter neka honom om tex avstyckningen är för liten?
Citera
2025-08-20, 20:02
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Helvetet så satans jävla cp du är sin dumma jävla negerhora!!!

Finns hur många som helst som bygger en enkel stuga utan varken el, vatten eller avlopp.
Tex dom som bygger en liten jaktstuga nöjer sig ofta med ett utedass och kanske tar vatten från en närliggande kallkälla och har i dunkar medans dom är där.
Ska det vara en jaktstuga som inte kräver bygglov så går den som ekonomibyggnad. Det ska då vara en mkt enkel standard och kommer inte få vara inredd så den kan användas som bostad. Sängplatser lär inte vara ok.

Till TS, att få till en avstyckning om huset/tomten är sjönära kommer vara i det närmsta omöjligt är min erfarenhet.
Har bekanta som skulle stycka av en redan befintlig stuga som låg bredvid sjön på en släktgård. Det var helt omöjligt utan bevis på att stugan stått där innan 1975. Vilket de efter extremt mkt grävande lyckades hitta en släkting som råkade ha ett foto som var daterat på baksidan där huset syns.
Citera
2025-08-20, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Du menar markägare som uppför svartbyggen? Typ samer och liknande patrask som utrotar varg, lo, järv, och björn på kul? Självklart skiter dessa i lagen.

Men nu är du ingen markägare eller hur? Utan en fattig nolla som ingen markägare vill ha som granne.

Finns ingen som helst lag som säger att du måste ha avlopp och vatten i din sommarstuga
Citera
2025-08-20, 21:02
Medlem
Det finns två dödssynder vad gäller mark.
Det är att sälja mark och det är att inte köpa när någon säljer. Vad gäller avstyckning för att bygga ett hus i skog eller åkermark är det så många regler kring att man får nog kontakta Lantmäteriet och redogöra för det enskilda fallet.
Sen detta med avlopp, väg mm så bestämmer man ju själv om man villhöver det, än så länge i alla fall. Vi får nog inte bygga hus om inte vi har internet-anslutning först om några år.
Citera
2025-08-20, 21:46
Medlem
8xxSeriess avatar
Fråga han bara. Men var beredd på att få stå för kostnaden för avstyckning själv. Sen är det ju bra om det finns en väg till din fastighet, eller hur tänker du där? Behöva korsa någon annans mark för tillgång kan vara känsligt om det behöver köras med fordon etc. Själv tycker jag 50x50 är för lite, bra med någon hektar minst så man får lite utrymme, även eget vedförråd är bra om man har en stuga. Strandskydd är normalt 100 meter om det inte förekommer särskild anledning till utvidgat skydd vilket kan ställa till det för ett nybygge. Är pölen mindre än 1 hektar gäller ej skyddet.
Citera
2025-08-20, 21:48
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Jag är halvt bekant men en man som äger en del mark.

Säg han äger 200 hektar skog, kan jag kontakta honom och be att få köpa en 50x50m stor tomt för att kunna bygga en stuga där?

Om han säger ja till det, kan länsstyrelsen eller nåt neka det?
Han äger marken på ett fruktansvärt fint ställe med utsikt över en större sjönoch hade gärna haft en stuga där även fast jag redan har en stuga på ett helt annat ställe men den ägs med mina syskon så hade velat ha en helt själv.
Nej, det är inte möjligt enligt 1 kap. 1 § 2 st. jordabalken. Dock kan ägaren välja att stycka av denna specifika del och sälja till dig, men då måste Lantmäteriet godkänna det.

Dock kan naturligtvis markägaren välja att hyra ut en lägenhet till dig, alternativt upplåta bostadsarrende.
Citera
2025-08-21, 05:40
Moderator
v50s avatar
Lantmäteriet hanterar avstyckning av tomter och kommunen eventuella bygglov så förslagsvis kan du undersöka om marken finns inom eller utom planlagt område via kommunen sedan kan du undersöka om marken finns inom något naturreservat eller liknande vilket kan påverka möjligheten att få bygglov.

Hur långt från vattnet är tomten som du är intresserad av, om den ligger närmare än 100 m från vattnet så måste du ansöka om dispens för att få bygga via kommunen vilket kan vara svårt eller omöjligt. Så innan du överväger att köpa loss en tomt så är det en god ide att undersöka vilka möjligheter du har att få bygga m.m. Vidare är det bra att veta att lantmäteriet är inte direkt snabba och de tar betalt för allt arbete så kostnaden för att stycka av en tomt kan bli hur dyr som helst, de siffror de presenterar över vad det kan kosta på deras hemsida kan du räkna med är rent önsketänkande kostnaderna lär bli högre än så.

En annan sak att tänka på är hur du skall ta dig till tomten, går det någon allmän väg bredvid den eller måste du ansöka om servitut för att anlägga en väg/stig över markägarens mark så du kan ta dig till och från tomten och i förlängningen stugan du avser bygga?
Senast redigerad av v50 2025-08-21 kl. 05:43.
Citera
2025-08-21, 07:50
Medlem
Inte en chans att LM beviljar en så liten avstyckning utan beviljat förhandsbesked för bostadshus.

Många extremt korkade i tråden som gissar friskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in