2025-08-20, 19:17
Medlem
Run3s avatar
Ikea i deras bistro säljer "kokt varmkorv" för 5 kr: https://www.ikea.com/se/sv/stores/restaurant/bistro-meny-pube047b2f0/. Jag lyckas inte hitta vad för ingredienser och näringsvärden den innehåller. Är det någon som sitter på den informationen? Jag är mest intresserad av att veta köttmängden i korven. Någon som vet kötthalten i Ikeas kokta varmkorv?
Citera
2025-08-20, 19:20
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Det är säkert en 20-25 procent, bergis.
Citera
2025-08-20, 19:21
Medlem
61%. Maskinurbenat kycklingkött och nötkött, fördelningen ej tydlig. Tillverkas av Lindvalls Chark.

Fett 12g Protein 12g, 230 KCAL per 100g.
Citera
2025-08-20, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Ikea i deras bistro säljer "kokt varmkorv" för 5 kr: https://www.ikea.com/se/sv/stores/restaurant/bistro-meny-pube047b2f0/. Jag lyckas inte hitta vad för ingredienser och näringsvärden den innehåller. Är det någon som sitter på den informationen? Jag är mest intresserad av att veta köttmängden i korven. Någon som vet kötthalten i Ikeas kokta varmkorv?
Jag har inte svaret. Men jag kan tänka mig att äkta köttmängden ligger på ca -1%...
Citera
2025-08-20, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
61%. Maskinurbenat kycklingkött och nötkött, fördelningen ej tydlig. Tillverkas av Lindvalls Chark.

Fett 12g Protein 12g, 230 KCAL per 100g.
När jag googlade svarade ai,
IKEAs varmkorv innehåller 75% svenskt gris- och nötkött, enligt Scan. Övriga ingredienser inkluderar potatismjöl, salt, fett från nötkött, druvsocker, lök, kryddor, antioxidationsmedel, konserveringsmedel och rökarom, enligt Scan Sverige. Korven har ett kollagentarm och är rökt, enligt Scan Sverige.
Som jämförelse har Bullens varmkorv ett köttinnehåll på 33%.
Citera
2025-08-20, 19:29
Moderator
Chantres avatar
Märkligt att de inte skriver om det på sin hemsida. Inte ens deras AI grej vet det.

Vad är det de försöker dölja?
Citera
2025-08-20, 19:30
Medlem
Studsbolls avatar
Kötthalten är som sagt 61%, men det är kyckling, det är nog få som vet.
Citera
2025-08-20, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Kötthalten är som sagt 61%, men det är kyckling, det är nog få som vet.
Det har jag svårt att tro. Var har du sett det?
Citera
2025-08-20, 19:44
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
När jag googlade svarade ai,
IKEAs varmkorv innehåller 75% svenskt gris- och nötkött, enligt Scan. Övriga ingredienser inkluderar potatismjöl, salt, fett från nötkött, druvsocker, lök, kryddor, antioxidationsmedel, konserveringsmedel och rökarom, enligt Scan Sverige. Korven har ett kollagentarm och är rökt, enligt Scan Sverige.
Som jämförelse har Bullens varmkorv ett köttinnehåll på 33%.
Så det är bara tarmen som är från nötdjur.

Citat:
Kycklingkött (61%), vatten, potatismjöl, fett från kyckling, morot (5,5%), salt, bindväv från kyckling, lökpulver, vitpeppar, stabiliseringsmedel (E450), kollagentarm från nöt, antioxidationsmedel (E300), konserveringsmedel (E250), rökarom. Köttursprung: EU
https://www.dabas.com/productsheet/07315120023963
Citera
2025-08-20, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Så det är bara tarmen som är från nötdjur.
Konstigt, antingen är det väl naturtarm eller kollagenskinn.

Hur vet vi att det är den korven IKEA säljer?
Citera
2025-08-20, 19:47
Medlem
Det borde väl stå på förpackning i varuhuset, men även vid ståndet.
Citera
2025-08-20, 19:52
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Märkligt att de inte skriver om det på sin hemsida. Inte ens deras AI grej vet det.

Vad är det de försöker dölja?

Så här säger dom på sin hemsida:

Våra restauranger är experter på vad maten som serveras innehåller. Det kan förekomma lokala variationer och vi rekommenderar därför att du ställer dina frågor till personalen på det varuhus du besöker. Vad vi kan dela med oss online före ditt besök är meny för IKEA restaurang och bistro.
(min fetning)

Lite märkligt ändå, korven är väl ändå samma överallt? Jag har då inte märkt någon skillnad från varuhus till varuhus. Att dom andra rätterna dom kan ha där kan variera förstår jag, det är väl inte samma meny på alla varuhus, men det som dom har som standardutbud och säljer en massa av (d.v.s. köttbullar och korv) borde väl rimligen vara samma överallt, eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in