• 1
  • 2
2025-08-20, 15:16
Medlem
kennedy8s avatar
Vet inte om denna ligger rätt men mod får flytta om inte..

Iallafall så har jag på senare tid haft barn som knackar på lite då och då och vill sälja saker, oftast skräp men kanske till en god sak eller för att samla in pengar till något.

Och varje gång har jag känt att det rör sig om en så pass liten summa så att jag ändå köpt något för att det spelar ingen roll för min egen del, tex 20-30kr.

En bidragande faktor till detta har också varit att dom flesta barn som säljer något i mitt område är förvånansvärt trevliga och vältaliga, mer trevliga än vissa vuxna typ larmförsäljare och liknande. Förstår att detta kan skilja område till område.

Men frågan lyder, köper ni om några barn knackar på dörren oavsett vad eller ska det finnas en riktigt god anledning till att ni köper något? Och är det fel att köpa bara för att vara "solidarisk"?
Citera
2025-08-20, 15:21
Helt med dig!
Varje gång! Symboliskt köp oavsett vad som säljer. Mest för att uppmuntra dem till göra business.

Drömmar dödas med för många nej.
Citera
2025-08-20, 15:23
Medlem
BRF här har som regel att inga försäljare ska släppas in i portar, rätt skönt.
Citera
2025-08-20, 15:30
Medlem
53....so whats avatar
Det beror på!

Jag frågar alltid en del saker för att kolla vem dom säljer för, vart går pengarna, o.s.v.
Vill helt enkel få en uppfattning om det är i en förenings regi eller inte. Detta tycker jag är ok.

Bullförsäljare som samlar till klassresa brukar jag avfärda.

Har haft påringare som inte klarat av att visa på att de säljer för nåt egentligt ändamål, men det är sällan.

Köper om det är nåt jag vill ha.
Citera
2025-08-20, 15:48
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Har inte varit med om detta på minst 15-20 år. Kakor var det då.
Citera
2025-08-20, 15:53
Medlem
Föräldrar som lägger ut listor på jobbet, eller gör ett inlägg på Facebook köper jag absolut inte av!
Men kommer det något barn som säljer kakor t.ex. Så händer det att man köper. Företag som Securitas och dylikt tackar jag nej till, jag köper/beställer sådant själv om jag vill ha.
Citera
2025-08-20, 15:57
Medlem
hippilis avatar
Nej jag köper inte för jag stödjer inte barnarbete
Citera
2025-08-20, 16:05
Medlem
Undersnusks avatar
Majblomman är en liten konstgjord blomma som säljs i Sverige, oftast av barn, under våren (särskilt kring maj) för att samla in pengar till välgörenhet. Den är en del av Majblommans Riksförbunds arbete, som grundades 1907, och syftar till att hjälpa barn i ekonomisk utsatthet. Barnen, ofta i skolåldern, säljer dessa blommor (som pins, klistermärken eller liknande) till förmån för organisationens arbete med att stötta barn med exempelvis bidrag till fritidsaktiviteter, glasögon eller kläder.
Citera
2025-08-20, 16:06
Medlem
Klas-Vegass avatar
Beror på. Köper en majblomma för att sätta på ytterdörren. Ibland något för att stödja en idrottsförening.

Men enbart blonda barn här.
Citera
2025-08-20, 16:16
Medlem
Ulf-Knulldells avatar
Jag öppnar inte ens dörren..
Citera
2025-08-20, 16:18
Medlem
Ja för jag tycker synd om dom annars. Var med i scouterna som barn och vi fick gå runt och sälja all möjlig skit. Var aldrig nåbara föräldrar som hjälpte till med att kränga saker på sina jobb, utan vi fick lösa det själva på scouttid. Sen skulle man redovisa hur mycket man sålt. Jag hatade det.
Citera
2025-08-20, 16:22
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Trycker inte att man ska curla, det räcke bra med föräldrarnas bidrag.
Dessutom behöver jag mina pengar bättre än föräldrarna i mitt område.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in