2026-02-09, 23:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredagsmyset
Man har sålt ut allt på entreprenad, så kvalitén blir ju efter lägsta pris.
Förr tog ju kommunerna hand om allt själva, nu kan det till och med vara EU arbetare som snöröjer.
Kommer inte ihåg att det var ett problem före EU.
Det fuskas ju en hel del har man sett med traktorer som bara kör fram och tillbaka.

Det är fortfarande kommunen som ansvarar för hur skattepengarna används. Kommunerna satsar emellertid i stället på klimatutvecklare, demokratiutvecklare, kommunikatörer, HR-utvecklare och annat onyttigt. Kommunen är en värdelös upphandlare och värdelös på att kontrollera att det de upphandlat håller måttet. Förr användes 91 procent av kommunernas budget till kärnverksamheten. Nu är motsvarande siffra ungefär 60 procent.
Citera
2026-02-10, 06:34
Medlem
21 grader kallt i Hässleholm nu på söndagsmorgon, vi får se var det landar!
Citera
2026-02-10, 10:10
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Jag säger som jag brukar: Vad ska man med mer snö till om det redan finns nog och varför vill man ha temperaturer under minus 20 överhuvudtaget? Hittills har jag aldrig fått ett intelligent svar på den frågan. Det brukar landa i: för att jag tycker det.
Då svarar jag.

Om det finns nog med snö så vill jag inte ha mer men jag vill ha minst 50 cm och helst 70- 100 cm.
Kallare än minus 20 är förstås inte trevligt men ett nödvändigt ont.

Varför vill jag då ha en meter snö och gärna en lång period med minus 20-30 grader?

För det första är jag en vintermänniska som gillar skidåkning, skoter körning mm.

För det andra vill jag ha det väder/klimat som rådde under 1800-talet och större delen av 1900-talet och den natur och djurliv som styrdes av det klimatet, vill inte ha fästingar, duvor, kråkor och kajor mm på vintern. Vill ha det som när jag var barn!

Vill ha de fåglar och djur som gynnas av snö och kyla.

För det tredje så vill jag ha tyst på de klimatreligiösa dårarna, vill fortsätta att få köra bil och vill ha bort de natur och miljöfarliga vindkraftverken! Är det kallt och j-vligt kanske MP röstas bort!

Sist men inte minst, skulle vi återigen regelbundet få mycket stränga vintrar skulle Sverige inte vara lika attraktivt för invandring.
Citera
2026-02-10, 11:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Då svarar jag.

Om det finns nog med snö så vill jag inte ha mer men jag vill ha minst 50 cm och helst 70- 100 cm.
Kallare än minus 20 är förstås inte trevligt men ett nödvändigt ont.

Varför vill jag då ha en meter snö och gärna en lång period med minus 20-30 grader?

För det första är jag en vintermänniska som gillar skidåkning, skoter körning mm.

För det andra vill jag ha det väder/klimat som rådde under 1800-talet och större delen av 1900-talet och den natur och djurliv som styrdes av det klimatet, vill inte ha fästingar, duvor, kråkor och kajor mm på vintern. Vill ha det som när jag var barn!

Vill ha de fåglar och djur som gynnas av snö och kyla.

För det tredje så vill jag ha tyst på de klimatreligiösa dårarna, vill fortsätta att få köra bil och vill ha bort de natur och miljöfarliga vindkraftverken! Är det kallt och j-vligt kanske MP röstas bort!

Sist men inte minst, skulle vi återigen regelbundet få mycket stränga vintrar skulle Sverige inte vara lika attraktivt för invandring.

Nog måste det väl vara bättre att köra skoter i minus 5-10 än i minus 20-30 eller? Grannen har skoter och säger att det varit för kallt att köra.
Citera
2026-02-10, 18:47
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toalettdykare
21 grader kallt i Hässleholm nu på söndagsmorgon, vi får se var det landar!
Vad menar du med söndagsmorgon? Det är ju tisdag idag.
Citera
2026-02-10, 20:05
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Mellan minus 5-10 grader helatiden perfekt, går åt lite mer ved bara, inte snöat på hur länge som helst tyvärr så allt är iprincip borta. Tråkigt för barnen men skönt att slippa skotta. Östergötland
Citera
2026-02-10, 21:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Mellan minus 5-10 grader helatiden perfekt, går åt lite mer ved bara, inte snöat på hur länge som helst tyvärr så allt är iprincip borta. Tråkigt för barnen men skönt att slippa skotta. Östergötland

Satt just och tänkte på att det knappt snöat på länge, här börjar snön bli lite dålig kvalité så det var perfekt med några cm nysnö nu.
Samtidigt skriker dom efter snö i Umeå och uppåt för att kunna genomföra skidtävlingar.
Citera
2026-02-10, 23:24
Medlem
Jävlar vaaad det äääär kallt!! Det är otroligt hur allt bara står still i både naturen och samhället när vi kommer under fryspunkten, iaf här i Skåne. Skönt med lite längre dagar nu...
Citera
2026-02-11, 08:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Knulldell
Jag fryser kuken av mig..

-15 i norr känns bättre än -2 grader i Stockholm.

Om bara 3 veckor är vi i Mars och då kan vi börja räkna ner vintern på riktigt.
Citera
2026-02-11, 09:15
Moderator
Sun Rulers avatar
Om jag inte minns galet så fick vi vår här i Stockholm runt den 17 februari förra året. Det känns väldigt främmande med tanke på den bistra kylan som hemsöker oss nu.
Citera
2026-02-11, 17:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Om jag inte minns galet så fick vi vår här i Stockholm runt den 17 februari förra året. Det känns väldigt främmande med tanke på den bistra kylan som hemsöker oss nu.

Har väldigt svårt att se att vintern kommer ta slut i Februari/Mars denna gången.
Det kommer vara en bra vårvinter här uppe, något vi gick miste om ifjol.
Senast redigerad av fredagsmyset 2026-02-11 kl. 17:26.
Citera
2026-02-11, 21:22
Medlem
SlagenSvensks avatar
På lördag morgon kan det bli -28C här, Junsele det samma, Ullånger vid havet -18C, Göteborg -12C, Malmö -8C.

Snart tid för dagsmeja, i mitten av mars kanske.

Snälla låt vintern vara länge

/SS
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in