2026-02-09, 10:16
Medlem
Tropicalss avatar
Jag är snart 50 år och kommer inte ihåg en vidrigare vinter än denna. Det har varit kraftiga minusgrader sedan jul och snöat mängder som aldrig förekommit tidigare. Snöstormen 95 eller när den var tog slut efter en dag, detta har pågått i flera veckor nu. Fruktansvärt väder och personligen hoppas jag på plusgrader hela vintern. Får den globala uppvärmningen detta att hända så är det bara att invänta med glädje.
Citera
2026-02-09, 10:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Jag är snart 50 år och kommer inte ihåg en vidrigare vinter än denna. Det har varit kraftiga minusgrader sedan jul och snöat mängder som aldrig förekommit tidigare. Snöstormen 95 eller när den var tog slut efter en dag, detta har pågått i flera veckor nu. Fruktansvärt väder och personligen hoppas jag på plusgrader hela vintern. Får den globala uppvärmningen detta att hända så är det bara att invänta med glädje.

Jag tror på vinter minst 1 månad till, med minusgrader varje dag.
Kan bli längre också.
Kommer ihåg vintrarna som barn när det kunde hålla på till 30e April.
Vi har varit förskonade sista 10-15 åren, så vi har glömt hur en riktig vinter är.
Citera
2026-02-09, 14:06
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Samma här.

En fruktansvärd vinter, kallt och mycket snö. Kan inte erinra mig om så här lång period av konstant kyla.

Detta i Stockholmstrakten.
Citera
2026-02-09, 14:48
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Du kan ju förslagsvis flytta upp till arktis där har du vinter året runt.

Riktigt trött på denna skitvinter! Var är den globala uppvärmningen? Inte ens vintrarna förra århundradet var så här långa och kalla.
Det vi märker av nu kan vara ett resultat av den globala uppvärmning.
Allt blir inte konstant varmare, även om det i medeltal går däråt.

Arktis värms snabbare än mellanlatituderna, det i sin tur ger ett lägre AO-index och vintertid betyder det i enkla drag en svagare polarvirvel.

En svagare eller trasig polarvirvel kommer läcka kall polarluft från arktis ner över Sibirien och vidare över skandinavien. Detta är vad media kallar "rysskyla".

Sen har vi en jetström ur balans som gör att kylan låses fast över oss.
Detta kommer bli mer återkommande.

TLDR: Jetströmmen mår bäst av stor temperaturskillnad mellan arktis och mellanlatituderna. Den globala uppvärmningen värmer upp arktis snabbare => lägre temp. skillnad => svagare jetström => väderleken "fastnar" längre. Och med en svag polarvirvel så har den arktiska kylan fastnat här.

Gissningsvis ligger detta kvar ett bra tag till.
Säkert en månad till minst. Kan vara mer och även något kortare.
Det sker en betydande uppvärmning i stratosfären just nu, och det är inget som återgår på bara ett par dagar.
Senast redigerad av SilentVictory 2026-02-09 kl. 14:52.
Citera
2026-02-09, 15:30
Medlem
Underbart vinterväder vid Västkusten de senaste dagarna. Svaga vindar, klar himmel och några enstaka minusgrader. Ca en decimeter snö på marken och solen värmer gott. Nu är vintern som bäst!

Dessvärre ser lågtryckstrafiken ut att komma igång mot slutet av veckan. Lågtrycken rör sig dock på en sydligare bana så det blir ingen omedelbar övergång till mildväder. Men vi kan nog vänta oss mer moln, vind och snöfall. Kanske några dagar med töväder längst i söder.
Senast redigerad av Jal16 2026-02-09 kl. 15:34.
Citera
2026-02-09, 16:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Det vi märker av nu kan vara ett resultat av den globala uppvärmning.

Ja det är ju det senaste »argumentet« för klimatalarmister. Allt väder är global uppvärmning enligt det narrativet och sedan plockas det hejvilt mellan begrepp som de inte själva begriper, men hävdar svarar mot deras påståenden. Det finns ingen så ihålig forskningsdisciplin som klimatforskningen. Påståendet att kyla är ett bevis på uppvärmning måste nog ändå mest betecknas som ett tecken på svagsinthet.

Vintern är fortfarande stenhård i norr och elpriserna stiger när vindkraften visar att den inte fungerar i kyla. Vi börjar tala om snart åtta veckor där det varit runt minus 20 eller betydligt lägre. Jag minns för långe sedan då man alltid konstaterade att varje vinter kommer att ha två, kanske till och med tre veckor med sammanhängande låga temperaturer. Denna vinter tar alla pris.

Jag säger som jag brukar: Vad ska man med mer snö till om det redan finns nog och varför vill man ha temperaturer under minus 20 överhuvudtaget? Hittills har jag aldrig fått ett intelligent svar på den frågan. Det brukar landa i: för att jag tycker det.
Citera
2026-02-09, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja det är ju det senaste »argumentet« för klimatalarmister. Allt väder är global uppvärmning enligt det narrativet och sedan plockas det hejvilt mellan begrepp som de inte själva begriper, men hävdar svarar mot deras påståenden. Det finns ingen så ihålig forskningsdisciplin som klimatforskningen. Påståendet att kyla är ett bevis på uppvärmning måste nog ändå mest betecknas som ett tecken på svagsinthet.

Vintern är fortfarande stenhård i norr och elpriserna stiger när vindkraften visar att den inte fungerar i kyla. Vi börjar tala om snart åtta veckor där det varit runt minus 20 eller betydligt lägre. Jag minns för långe sedan då man alltid konstaterade att varje vinter kommer att ha två, kanske till och med tre veckor med sammanhängande låga temperaturer. Denna vinter tar alla pris.

Jag säger som jag brukar: Vad ska man med mer snö till om det redan finns nog och varför vill man ha temperaturer under minus 20 överhuvudtaget? Hittills har jag aldrig fått ett intelligent svar på den frågan. Det brukar landa i: för att jag tycker det.

Om du faktiskt läser argumentet innan du spyr ur dig samma saker som alltid kan du se att det visst är genomtänkt och välformulerat, men behöver inte för den sakens skull vara korrekt.

De som konstaterade att varje vinter kommer ha två eller tre veckor av sammanhängande låga temperaturer hade fel. Det kan möjligtvis stämma för många vintrar, men inte för samtliga. Varken nu eller då.
Citera
2026-02-09, 18:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jal16
Om du faktiskt läser argumentet innan du spyr ur dig samma saker som alltid kan du se att det visst är genomtänkt och välformulerat, men behöver inte för den sakens skull vara korrekt.

De som konstaterade att varje vinter kommer ha två eller tre veckor av sammanhängande låga temperaturer hade fel. Det kan möjligtvis stämma för många vintrar, men inte för samtliga. Varken nu eller då.

Jo det stämde bra fram till 1988 sedan blev det rena värmeslaget i norr under det inledande 90-talet.
Citera
2026-02-09, 18:51
Medlem
Citat:
Jo det stämde bra fram till 1988 sedan blev det rena värmeslaget i norr under det inledande 90-talet.

Även det stämmer inte helt. Vad sägs om denna 5,5 veckor långa köldperiod med en medeltemperatur på -22C i Luleå under vintern 1985?

Senast redigerad av Jal16 2026-02-09 kl. 19:16.
Citera
2026-02-09, 21:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Även det stämmer inte helt. Vad sägs om denna 5,5 veckor långa köldperiod med en medeltemperatur på -22C i Luleå under vintern 1985?

Ja det var kallt 1985, jag minns det när du påminner mig om det. Valde att åka buss i stället för att köra bil många dagar när jag arbetspendlade. Bussarna och tågen gick punktligt till skillnad mot nu.
Citera
2026-02-09, 22:29
Medlem
Citat:
Ja det var kallt 1985, jag minns det när du påminner mig om det. Valde att åka buss i stället för att köra bil många dagar när jag arbetspendlade. Bussarna och tågen gick punktligt till skillnad mot nu.

Samhället var bättre rustat då. Idag är infrastrukturen dåligt underhållen. Vilket också är anledningen till att allting slutar funka om det kommer några dm snö.
Senast redigerad av Jal16 2026-02-09 kl. 22:35.
Citera
2026-02-09, 23:18
Avslutad
Citat:
Samhället var bättre rustat då. Idag är infrastrukturen dåligt underhållen. Vilket också är anledningen till att allting slutar funka om det kommer några dm snö.

Man har sålt ut allt på entreprenad, så kvalitén blir ju efter lägsta pris.
Förr tog ju kommunerna hand om allt själva, nu kan det till och med vara EU arbetare som snöröjer.
Kommer inte ihåg att det var ett problem före EU.
Det fuskas ju en hel del har man sett med traktorer som bara kör fram och tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in