Citat:
Ursprungligen postat av
StojanVlatkovich
https://www.dn.se/debatt/var-fjarde-...i-obs-klasser/
”Förbättrat stöd i skolan” är rubriken på ett delbetänkande av utredningen ”En förbättrad elevhälsa” som presenterades den 10 april. Utifrån de siffror som redovisas i delbetänkandet kan man räkna ut att upp till 300 000 elever, det vill säga runt en fjärdedel av alla elever i grundskolan, helt eller delvis i framtiden kommer att undervisas utanför det ordinarie klassrummet i särskilda undervisningsgrupper. Denna beräkning är baserat på siffror i delbetänkandet, som gör gällande att 48 000 mindre grupper om 4–7 elever i varje kommer att krävas".
"Utredarnas förslag är resurskrävande och förutsätter en väsentlig förstärkning av antalet utbildade lärare, speciallärare och specialpedagoger. Det skulle kräva stora ekonomiska satsningar".
På 70-talet var det ett par i varje klass som behövde gå i obs-klass, idag är det 25%.
Blir många specialutbildade lärare i framtiden och många elever som aldrig kommer att klara arbetsmarknadens krav mao.
Som PatricHbg var inne på så vill ju faktiskt inte debattörerna detta, utan de argumenterar för en annan, dock också orealistisk, lösning. Båda förslagen skulle kosta stora summor och jag tror inte att många kommuner skulle ha råd att öka lärartätheten och minska klasserna så som det föreslogs i artikeln.
Den stora frågan som jag ser det, är om inte en stor del av dessa 25% med "stödbehov" skulle klara sig väl i ordinarie skolklass om den vore fri från de värsta störningsmomenten. Sortera efter begåvning och börja underifrån, placera de värsta mongoliderna i sin egen klass och du behöver inte plocka bort många innan ljudnivån sjunker och inlärningen börjar fungera.
Jag vet själv hur det var som barn i 90-talets skola efter att man slutat med obs-klasserna av politiska skäl, och vi hade flera på min skola som var placerade i vanliga klasser men som egentligen borde ha gått i särskola, hjälpklass eller bott i kennel. Några var typiska dampungar som inte kunde sitta still eller hålla käften, andra var så pass sinnesslöa att de inte kunde lära sig att läsa eller skriva under hela skoltiden. Idag jobbar de på skyddad verkstad eller bor på gruppboende, vad fan skulle de göra i vanliga skolklasser och förstöra för oss andra?