2025-08-19, 21:55
Medlem
NicholasUrfes avatar
Hej Flashbullen!

Häromdagen chattade jag med en vän och fick lust att beskriva ett fenomen som ”stört omöjligt”, men menade det inte ett ”stört” som i ”störta”, utan som i nåt som är ”stört”. En störning.

Hur skriver man då?
Citera
2025-08-19, 22:06
Medlem
One2Manys avatar
På exakt samma sätt. Har du aldrig hört talas om homonymer och homografer?

https://www.saob.se/artikel/?unik=S_...0169.P6L4-0011

Äter du banan eller kör du din bil på banan?
Citera
2025-08-19, 22:25
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NicholasUrfe
... fick lust att beskriva ett fenomen som ”stört omöjligt”, men ... som i nåt som är ”stört”. En störning.
Då skriver man att det är rubbat.
Citera
2025-08-19, 22:26
Medlem
S.O.Stolps avatar
Eftersom ordet "stört" numera används i betydelsen sjukt, dåligt eller fel så kan det missuppfattas när man skriver "stört omöjligt".

Du får skriva fullständigt omöjligt, helt omöjligt eller totalt omöjligt istället.

Möjligtvis F1 omöjligt.
Citera
2025-08-20, 00:11
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Eftersom ordet "stört" numera används i betydelsen sjukt, dåligt eller fel så kan det missuppfattas när man skriver "stört omöjligt".

Du får skriva fullständigt omöjligt, helt omöjligt eller totalt omöjligt istället.

Möjligtvis F1 omöjligt.
TS problem är ju dock det omvända.

Dvs att han vill att det ska läsas som stört som i störning. Dvs det som egentligen skulle vara missuppfattningen.

Inte helt lätt.
Citera
2025-08-20, 07:56
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NicholasUrfe
Hej Flashbullen!

Häromdagen chattade jag med en vän och fick lust att beskriva ett fenomen som ”stört omöjligt”, men menade det inte ett ”stört” som i ”störta”, utan som i nåt som är ”stört”. En störning.

Hur skriver man då?

Det är svårt betoning i korrekt skriven svenska men i en chatt behöver man kanske inte skriva korrekt hela tiden. Jag hade skrivit stöört omöjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in