2025-08-19, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Får hoppas att vägrenarna håller…tur att man inte är ansvarig för det där!

Vad säger lapparna om hur man behandlar vägrenarna? 🤔

Risk för protester och anmälningar?
Citera
2025-08-19, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Det är verkligen inga problem att ha skolavslutningar i kyrkan och är inte ens en fråga hemomkring. När jag var liten på 70 talet gnällde dock vänstern, samt Jehovas vittnen så att skylla på muslimer håller inte. Tvärt om har kyrkan aldrig varit så full som när alla nyanlända skulle vara med på allt i samhället 2015 och något år framåt. Hörde inte en enda av dessa som klagade.
Nu borde detta vara klargjort och vi kan återgå till flytten.

Jag rättar mig själv. Det är vänstern som klagar och gnäller för att nu har vi multikultur i Sverige och då tycker vänstern, på grund av den stora importen av främmande kulturer att det inte längre är lämpligt att gå i kyrkan på skolavslutningen, då finns det nämligen risk att någon från främmande kulturer blir kränkt.
Citera
2025-08-19, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Varför är detta sådan stor grej? Helt otroligt tråkigt och ointresserant.

Man kunde ju ha skjuva kyrkan med dig under som smörjning
Citera
2025-08-19, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Man kunde ju ha skjuva kyrkan med dig under som smörjning

Okej..
Citera
2025-08-19, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lashback
Eller lägga sej framför ekipaget, jämte hjulen.
Att bli överkörd av 650 heliga ton i 0.5 km/h passar dem.

Du glömmer ekipaget. Totalt var det väl typ 1300 ton.
Citera
2025-08-19, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViolinaX
Till och med en skåning som jag har insett att hela Kiruna håller på att flyttas pga gruvan. Hur kan någon svensk ha missat detta?
Precis, man måste levt under en sten om man missat det. Vad jag kan tycka är mer anmärkningsvärt, är att det redan skett, inklusive kyrkflytt. Malmbergets kyrka flyttades på 70-talet, å kanske ska flyttas igen.. I Malmberget började man att riva och flytta stan i slutet på 50-talet. Där har det pågått sakta men säkert i över 70 år! Av samma anledning som i Kiruna. Ändå vet inte folk om det, snacka om att gå under radarn. Malmberget var en gång gällivares egentliga centrum, där fanns alla handelsgator å torg, skolor, idrottsarenor osv.. Allt är borta idag, flyttat, rivet och ersatt med nytt på annan plats.
Senast redigerad av Goobleyzook 2025-08-19 kl. 16:20. Anledning: Glömde
Citera
2025-08-19, 16:24
Medlem
drinksareonmes avatar
Kul det hade varit om om rädda våtmarkerna limmat fast sig i kyrkans väg.
Citera
2025-08-19, 16:52
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Du glömmer ekipaget. Totalt var det väl typ 1300 ton.
åh fy fan, då lär man ju dö
Citera
2025-08-19, 16:55
Medlem
Pampigt, bra slow -tv o fina drönarbilder!

Tv skötte sig ganska bra, men den där historikern….Han är verkligen ett barn av sin plats och sin tid. Påminde mig hur det är att tala med folk från övre Norrland-man drar upp ” Storsvenskarnas kolonisation” och med närmast religiöst darr på rösten berättas om storstrejken 69-70 då de tappra och fattiga gruvarbetarna kämpade mot det otäcka kapitalet ( en gruvarbetare hade då c 4000 i månadslön då, en läkare tjänade knappt 5000-så visst, det var ett slitsamt o skitigt jobb, men inte hade de dålig lön).

Jag är så innerligt less på den där rödvridna norrländska historeskrivningen där södra Sverige alltid utmålas som den utsugande boven! Men själva kyrkbyggnade kunde han knappt något om och det framkom först långt in i programmet vem som var arkitekt.
Annars var det kul med Sverker som tog pulsen på de som tittade på-han håller fortfarande. Den där nissen från ” flyttbolaget” var också en pärla för TV, fin modell han byggt!!
Citera
2025-08-19, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drinksareonme
Kul det hade varit om om rädda våtmarkerna limmat fast sig i kyrkans väg.

Jag tänkte just på att de hade så mycket säkerhetsfolk just för att förhindra miljövandaler som de där fastklistratdårarna!
Citera
2025-08-19, 16:58
Medlem
Jag har haft på tv:n hela dagen. Gick ut en sväng och när jag kom hem var tv:n på, jag märkte inte att den var på eftersom det blev tyst långa stunder.
Citera
2025-08-19, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Just yrket "husflyttare" är nog ganska nischat så det kanske inte finns marknad för så många.

Tror dom jobbar med annat typ av flytt oxå, men flyttar dom så många stora byggnader i Holland?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in