2025-08-19, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik89an
Sjukt att man inte får ha skolavslutning i kyrkan

Vi är ju i Sverige och har alltid haft skolavslutning i kyrkan

Är 80/90 talist så kanske är det bara jag som tycker att mycket i samhället har blivit skevt

Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
För att det gjorde muslimerna sura så att nu får ingen gå i kyrkan.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om du påstår att man inte får ha skolavslutning i Kiruna kyrka, så är det väl din grej att komma med belägg för det.

Annars så tar vi helt enkelt ditt inlägg som hitte-på.

Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
Nä. Motståndet mot skolavslutning i kyrkan har funnits sedan 60-talet då Sverige på riktigt blev ett sekulärt land. Då ville man inte tvinga barn till en religiös byggnad. Det är alltså svenska ateister som surat.

Finns inget förbud mot skolavslutning i kyrkan men många har slutat med det antingen av praktiska skäl eller för att man menar att skolan ska vara fristående från religiösa tvång.
Det är verkligen inga problem att ha skolavslutningar i kyrkan och är inte ens en fråga hemomkring. När jag var liten på 70 talet gnällde dock vänstern, samt Jehovas vittnen så att skylla på muslimer håller inte. Tvärt om har kyrkan aldrig varit så full som när alla nyanlända skulle vara med på allt i samhället 2015 och något år framåt. Hörde inte en enda av dessa som klagade.
Nu borde detta vara klargjort och vi kan återgå till flytten.
Citera
2025-08-19, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Just yrket "husflyttare" är nog ganska nischat så det kanske inte finns marknad för så många.
Och framförallt inte i den här storleken.
Citera
2025-08-19, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Idag 19 aug och imorgon flyttas kyrkan i Kiruna.
Svt på plats och direktsänder

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ytten-i-kiruna

Varför är detta sådan stor grej? Helt otroligt tråkigt och ointresserant.
Citera
2025-08-19, 14:41
Medlem
Kloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Varför är detta sådan stor grej? Helt otroligt tråkigt och ointresserant.

Frivilligt att titta,jag har under dagen kollat då och då.
Imponerande att man kan flytta en byggnad av denna storlek och tyngd
Citera
2025-08-19, 14:54
Medlem
Citat:
Idag 19 aug och imorgon flyttas kyrkan i Kiruna.
Svt på plats och direktsänder

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ytten-i-kiruna
Flyttas även klockstapeln oxå ?
Nån som vet om taket är av trä ? Ser ut som samma materiel som väggarna.
Citera
2025-08-19, 14:56
Medlem
Citat:
Frivilligt att titta,jag har under dagen kollat då och då.
Imponerande att man kan flytta en byggnad av denna storlek och tyngd
Tyngden är egentligen inget problem, inte med så många hjul. Hade kunnat göras med betydligt färre hjul på tjälfrusen mark vintertid. Varje hjul vid kyrkflytten bär bara ca 3 ton. En högst normal lastbil belastar vägen mer per däck.

670 ton.. De ca tio malmtågen per dygn som rullar från Kiruna mot Narvik året om, har en totalvikt på ca 8000 ton, mer än tio gånger mer. De tågen har ett axeltryck på 30 ton, alltså 15 ton per hjul, tre gånger mer än hjulen under kyrkan.
Citera
2025-08-19, 15:05
Medlem
53....so whats avatar
Är ekipaget radiostyrt?
Vilken frekvens kan dom ligga på?

Ja! där har ni lösningen på att få till en händelse värd att titta på.
Citera
2025-08-19, 15:14
Medlem
Loikkaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Klockstapeln flyttas 26. aug, så har planerats iallafall
Citera
2025-08-19, 15:18
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är inte förbjudet att ha en skolavslutning i en kyrka om kyrkan endast är att betrakta som en lämplig lokal.
Så länge en skolavslutning i en gudstjänstlokal utformas så att tonvikten ligger på den gemensamma samvaron, traditioner och högtidlighet och att konfessionella inslag såsom bön, välsignelse eller trosbekännelse inte förekommer, så är det tillåtet, se till exempel beslut från Skolinspektionen 2010-05-25, Dnr 41-2009:3425. I det fallet närvarade en präst och barnen sjöng ”Den blomstertid nu kommer”. Vid en sammantagen bedömning var detta okej. Vi kan alltså konstatera att det är tillåtet att ha skolavslutningar i kyrkan men skippa de konfessionella inslagen.

https://www.jpinfonet.se/kunskap/nyh...ning-i-kyrkan/

Nej det är inte förbjudet i lag. Men många godhetsapostlar stryker våra traditionella avslutningar i kyrkan.

Jag har ju dock ändrat mig om bevarandet då det var ett djupare önskemål än jag trodde. Jag är ju inte någon domare i vad som skall bevaras eller inte. Jag såg dock bara otidsenliga lokaler och en nationalromantisk koblaffa.
Citera
2025-08-19, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Ja, det är ett gammeldags spåntak, samma som fasaden, en äldre form av modern shingel.

Kyrkan i Malmberget som flyttades ungefär samma sträcka på 70-talet har också spåntak, men malmbergets är tjärad, inte målarfärg. Malmberget finns fö inte mer, en hel stad borta. I Malmberget så började man riva å flytta hus redan i slutet av 50-talet, där har det pågått sakta i över 70 år.
Citera
2025-08-19, 15:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Det här vore väl ett utmärkt tillfälle för miljöaktivister att hitta på något ofog.

Springa fram och limma fast sig på kyrkan, eller något liknande.
Eller lägga sej framför ekipaget, jämte hjulen.
Att bli överkörd av 650 heliga ton i 0.5 km/h passar dem.
Citera
2025-08-19, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Inte så konstigt, en ganska unik händelse att en 600 tons över hundra år gammal kyrka flyttas, för att inte tala om att en hel stad mer eller mindre flyttas.
Det har redan skett i Gällivare, där Malmberget som var Gällivares egentliga centrum, började rivas och hus flyttades redan i slutet på 50-talet. Där har man alltså hållt på med stadsflytt i över 70 år, av samma anleding som i Kiruna. Man byggde ovetandes upp hela staden på malmen. Malmberget och Kiruna hade inte funnits om det inte var för järnmalmen. I början av 1900-talet så visste man att man hittat malm nog för att täcka hela världens stålbehov i ett hundra år (nitlott för Bergslagen) vilket visade sig vara en underdrift, för man ser inget slut på malmerna ens med dagens undersöknings och borrteknik, man hittar bara mer..

Alla malmfältsbor får ett sting i hjärtat när de hör låten Lyckliga Gatan, alla barndomskvarter som bara är borta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in