2025-08-20, 16:14
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppes
Vad hände?
Ingenting
Citera
2025-08-20, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Slutet var ett antiklimax att bara lämna den så där.

Det måste ha skett någon härdsmälta hos SVT – de klippte programmet i förtid enligt tablån – därefter var det programlöst till 16:00, då 5-minuters Rapport började...
Citera
2025-08-20, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Ja, det lät verkligen riktigt surt. Men det var nog både nerver och kyla som spelade dem ett spratt.

Lite snopet att det dröjer ända till december/januari innan den ställs på plats. Trodde det inte tog så lång tid.

Men... skulle det verkligen ta till dec/jan innan den ställs på plats?

Jag kan ha missuppfattat något men fick för mig att det var något som skulle tas bort under (typ spännband eller dyl) innan de skulle baxa kyrkan på plats... typ i morgon.
De sa något om att de inte ville stressa med det idag.

Inte kan den stå så där så länge med tanke på all snö som hinner komma?

Som någon postare skrev, väldigt snopet slut! Kändes som det mest spännande i det hela bara försvann.
Citera
2025-08-20, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeskB
Det måste ha skett någon härdsmälta hos SVT – de klippte programmet i förtid enligt tablån – därefter var det programlöst till 16:00, då 5-minuters Rapport började...

De var färdiga för dagen, inget mer skulle hända så de tackade för sig.

Den tänkta sändningstiden skulle fortsätta även efter rapport till kl 17.

Just nu sänder de istället från Älgvandringen.
Citera
2025-08-20, 16:27
Medlem
Ulf-Knulldells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
De var färdiga för dagen, inget mer skulle hända så de tackade för sig.

Den tänkta sändningstiden skulle fortsätta även efter rapport till kl 17.

Just nu sänder de istället från Älgvandringen.

Dom hade ju kunnat dumpa av kyrkan mitt på älgstigen och slått två flugor i en smäll.
Citera
2025-08-20, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Dessutom har Norrbotten (3,8 %), tillsammans med Gotland (3,6 %), Sveriges lägsta arbetslöshet. I Skåne är arbetslösheten 9,3 %.
I juli uppgick arbetslösheten till 7,1 procent, enligt Arbetsförmedlingens statistik. På länsnivå är det Skåne, Västmanland och Södermanland som uppvisar de högsta arbetslöshetstalen medan Gotland, Norrbotten och Jämtland är de län med lägst arbetslöshet.
https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/arbetsmarknad/arbetsloshet/arbetsloshet-per-lan_1211212.html

LKAB, som bekostar kyrkflytten, är förstås en viktig aktör på arbetsmarknaden i Norrbotten.
Expressen intervjuar en samekärring som kallar kyrkflytten ett spel för galleriet. LKAB borde stänga gruvan eftersom den riskerar att störa rennäringen!
Citera
2025-08-20, 16:36
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Men... skulle det verkligen ta till dec/jan innan den ställs på plats?

Jag kan ha missuppfattat något men fick för mig att det var något som skulle tas bort under (typ spännband eller dyl) innan de skulle baxa kyrkan på plats... typ i morgon.
De sa något om att de inte ville stressa med det idag.

Inte kan den stå så där så länge med tanke på all snö som hinner komma?

Som någon postare skrev, väldigt snopet slut! Kändes som det mest spännande i det hela bara försvann.
Ja, han i intervjun sa att det är planerat i dec/jan att kyrkan då ska sänkas ner på grunden. Hoppas jag länkar rätt nu:
https://www.svtplay.se/video/KMyy33m/den-stora-kyrkflytten/andra-dagen?video=visa&position=25014 Det kommer efter att Beppe berättat om dokumentären.

De tar nog bort alla spännband och sådant men sedan ska den tydligen stå där tills dess. Jag vet inte varför men kanske är det mer som behöver göras innan?
Citera
2025-08-20, 16:46
Medlem
KulStyvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Knulldell
Dom hade ju kunnat dumpa av kyrkan mitt på älgstigen och slått två flugor i en smäll.

Gör om kyrkan till en älgkåta.
Citera
2025-08-20, 17:36
Avslutad
Skulle det bli någon konsert ikväll efter att kyrkan är framme?
Citera
2025-08-20, 18:33
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Expressen intervjuar en samekärring som kallar kyrkflytten ett spel för galleriet. LKAB borde stänga gruvan eftersom den riskerar att störa rennäringen!

Bara massa jävla gnäll och offerkofta på dessa samer. Är det verkligen värt att bevara deras rennäring när stora ekonomiska värden står på spel? Svar nej! Kom med något nytt istället för samma jävla tjat hela tiden. Redan som barn kunde jag genomskåda dessa självupptagna människor
Citera
2025-08-20, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Det han antydde i sändningen var att stålet till kopplingen kommer upp i från Norrbotten dvs SSAB och i så fall är det troligt att järnmalmen till det kommer från Malmberget och inte Kiruna.

Stålet till själva balken kommer från Luxemburg och LKAB har stora kunder där. Om nu stålet till dessa balkar är tillverkade av malm från LKAB så lär den ha skeppets ut från Narvik och är därmed mest troligen från Kiruna.
Ja, allt svenskt stål kommer från LKAB, det mesta från Malmberget som går direkt till SSABs masugn i Luleå, därefter vidare till SSABs valsverk i Borlänge och en del till Oxelösund. Sverige är mer än självförsörjande på järnmalm, ca 2/3 delar exporteras via hamnen i Narvik. LKAB är europas överlägset största järnmalmsproducent, resten av europa har nästan ingen järnmalm. De pratade om några kopplingar av specialstål, helt säkert från Oxelösund å därmed malm från Malmberget. De grova balkarna importerade Luxemburg består troligen åtminstone till del av järnmalm från Kiruna.

För drygt hundra år sedan så visste man att man hittat malmfydigheter nog för att täcka hela världens stålbehov i ett hundra år, med den tidens produktion (rejäl nitlott för Bergslagen). Efter andra världskriget blev Kanada och Australien stora, på 70-talet Brasilien. Men vad många inte vet, är att de stora oceangående malmbåtarna inte kommer in genom Öresund och Stora Bält, det är för grunt, dessutom har vi och danskarna byggt broar.. Det gör att LKAB får en helt annan tyngd för europas väl o ve trots att de inte är störst i världen mer.
Citera
2025-08-20, 19:16
Medlem
Själva flytten är en arbetsplats likt bygge och därför har alla som ingår i flytten hjälm. Vet av erfarenhet att det blir ett jävla liv om man går in på ett sådant utan hjälm. Likväl springer det runt folk där utan hjälm. Är man inte så noga med arbetsplatsregler i Norrland?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in