Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-08-18, 20:59
Medlem
Sålde i år en aktie som jag hållt sedan 2021, 400tkr vinst.. vet inte riktigt varför nu i efterhand men jag blev nog då i stunden väldigt girig och ville ha mer.

Från en dålig investering till en annan, sakta men säkert så har jag torskat 300tkr sen min 400tkr vinst

Jag är fortfarande i vinst, men hjärnan påminner en konstant om att: "du kunde ha köpt en fin bil för det där". "Du måste nu jobba 3 år för att spara ihop det du förlorat"

Känner någon annan igen sig? Jag har lagt allt på fonder sen 2 veckor tillbaka, jag trodde att jag hade börjat släppa det tills jag började jobbet igen, då kom alla frustrerande tankar tillbaka
Citera
2025-08-18, 21:06
Medlem
Jag har spelat bort en halv miljon och enda vägen framåt att försöka släppa alla sådana tankar. Jag hade stor hjälp av minfulness, så det kan jag tipsa om (men det kräver att man investerar tid).

Vad du än gör, försök inte dämpa ångesten med något annat (spel, alkohol osv.). Jobba dig igenom skiten bara. Sådana tankar kommer, det kan vi inte styra över. Men vi kan styra över vad de gör med oss. Nästa gång du får sådana tankar, stanna upp och bara känn efter hur det känns, "studera" tankarna som om du satt bredvid och bara observerade. Till slut försvinner känslorna igen efter en stund, tack och hej. Gör du så gång på gång så förlorar de sin "tyngd" alltmer.

Kämpa på!
Senast redigerad av ladicius 2025-08-18 kl. 21:14.
Citera
2025-08-18, 21:11
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Jag har en liknande grej, fast ännu värre. Över en miljon åt skogen.

Köpte en gård när jag var 24 år. Det följde med jordbruksmark. Tyckte efter några år att det blev himla dyrt med räntorna, så jag styckade av marken och sålde den för 1,5 Mkr.Tyckte då att det var en himla bra affär för jag blev nästan skuldfri på köpet. Men med åren blev jag mer å mer intresserad av jordbruk. Kollade upp sen vad min gamla mark var värd å höll på att trilla ur stolen. Den hade nästan dubblats i värde på tio år. Gick å va så sjukt bitter i några år. Nu köpte jag tillbaka den förra året för 3 Mkr. Fortfarande extremt bitter över att jag sålde, men det känns ändå bättre nu när jag vet vad förlusten blev. Istället för att varje år kolla värdet å räkna ut vad jag har förlorat. Det hade ju bara blivit värre å värre tills jag dör typ.

Vet inte varför vissa (som jag) är bittra å vissa kan släppa sina dåliga affärer...
Senast redigerad av Puss.in.boots 2025-08-18 kl. 21:43.
Citera
2025-08-18, 21:25
Medlem
Handlar du med aktier för att bli rik, för att spara eller för att det är roligt?

Daytradade precis innan IT-kraschen bara för att det var roligt och fascinerande. Förlorade 70-80 tusen när det sprack. Men det var pengar jag klarade mig utan, hade tillräckligt för att gå runt efter det.
Nu köper jag aktier och fonder som sparande, och det är fortfarande roligt. Behöver jag pengar till något kan jag sälja, förlorar jag allt klarar jag mig ändå. Äger bara aktier i "stora" svenska företag.
SCA går skitdåligt nu, men det gör inget.

Jag sitter ju inte nu 25 år efteråt och funderar på vad jag kunde ha gjort med de pengarna. I så fall skulle jag ju lika gärna börja räkna på hur mycket pengar jag gjort av med på mat eller snus eller vad som helst och ha ångest över det.
Senast redigerad av Opuskrokus 2025-08-18 kl. 21:27.
Citera
2025-08-18, 22:03
Medlem
Skilde mig från ett fruntimmer som aldrig bidragit med något till ekonomin. Det kostade 5 miljoner men värt varenda öre för att bli av med parasiten.
Citera
2025-08-18, 22:05
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strejtvisus
Sålde i år en aktie som jag hållt sedan 2021, 400tkr vinst.. vet inte riktigt varför nu i efterhand men jag blev nog då i stunden väldigt girig och ville ha mer.

Från en dålig investering till en annan, sakta men säkert så har jag torskat 300tkr sen min 400tkr vinst

Jag är fortfarande i vinst, men hjärnan påminner en konstant om att: "du kunde ha köpt en fin bil för det där". "Du måste nu jobba 3 år för att spara ihop det du förlorat"

Känner någon annan igen sig? Jag har lagt allt på fonder sen 2 veckor tillbaka, jag trodde att jag hade börjat släppa det tills jag började jobbet igen, då kom alla frustrerande tankar tillbaka

Lurad på 300k+
Surt i stunden men nu när jag tänker tillbaka på det så är det inte hela världen.
Att jaga pengar är självskadebeteende enligt mig.
Citera
2025-08-18, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strejtvisus

Lite nyfiken på vad det var för aktie du köpte, som har dippat 75% i år.
Citera
2025-08-18, 22:32
Medlem
particulum1s avatar
Jag har inte hamnat i just den situation du beskriver, men det du tar upp är i grunden ett misstag, och sådana har jag själv gjort väldigt många gånger. Ett förhållningssätt jag har använt för att frigöra mig från det känslomässiga befästandet utav ett misstag och kunna släppa det är att utvinna lärdom och visdom ur det.

Just nu befinner du dig i steget av känslomässig ånger. Det är ett viktigt första steg, men om man fastnar i det stadiet utan att gå vidare till nästa steg, att extrahera lärdom ur misstaget, då blir man kvar i ångesten.

Så frågan är: vad har du lärt dig av ditt misstag?
Citera
2025-08-18, 22:42
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Att köpa en fin bil är också bortkastade pengar. Känns ju mysigt en stund och du tror du är nåt. Sen märker du att samma hastighetsgränser gäller även för en fin bil och att ingen jävel bryr sig om din fina bil...
Citera
2025-08-18, 23:18
Medlem
Gick från över 1000% uppgång och ca 2 miljoner kronor till 300tusen. Shit happens. Se det som en dyr läca och lär sig ta en del av vinsten speciellt när du gjort mycket pengar. Se det som vinst och inte döelorade pengar om aktien ändå fortsätter gå upp. Lär sig våga sälja. Du har redan gjort en vinst. Sälj åtminstone insatsen vid någon given punkt som du bestämmer innan.
Citera
2025-08-19, 00:25
Medlem
Traveller7s avatar
Nej och nej.
Hjälp mig komma över det.
Citera
2025-08-19, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traveller7
Nej och nej.
Hjälp mig komma över det.

Det är ju pengar som du sett fladdra till på ditt konto. Ska du tänka så där abstrakt bör du tänka på alla pengar du förlorat på att inte göra rätt saker.
Det är egentligen inte någon jättesumma. Men tillräckligt stor för att du bör lägga lite tid på att tänka ut; ”Bästa gång du har den summan sparad. Hur hanterar du den utan att samma sak sker igen?” Det är vad du bör lägga din energi på istället för att självämka och gråta över gamla kärlekar och spruckna förhållanden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in