2025-08-18, 18:23
Medlem
Hej Flashback!

Jag är en vilsen 32-årig man som äntligen kommit på fötterna i livet och har hamnat i en position där jag varje månad kommer kunna spara/investera 10 000kr/månad.

Som det ser ut nu har jag noll sparat sedan innan. Hur hade ni lagt upp detta? Lägger jag allt i en global indexfond,ä? Är nybörjare kring allt sånt här, även om jag har grundläggande kunskaper kring aktier och fonder.

Tack på förhand!
Citera
2025-08-18, 18:25
Medlem
Vansterpartiets avatar
Billig global indexfond ja, lyssna inte på några andra dumheter.
Citera
2025-08-18, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detvarhanintejag
Lägger jag allt i en global indexfond,ä?

Ja. Du kommer tröttna på det efter några år, men tills dess har du haft god tid på dig att läsa på om andra investeringar.

I flera år lade jag 100% i en bred och billig fond, men 5% går numera till random aktier bara för att ge lite action i vardagen.
Senast redigerad av bannerdisanner 2025-08-18 kl. 18:29.
Citera
2025-08-18, 18:50
Medlem
Libertarismuss avatar
1. Börja med att spara ihop en buffert. Den ska bestå av 3-6 månadslöner beroende på om du äger eller hyr ditt boende, har familj m.m. Bufferten ska ligga på ett sparkonto med så hög ränta som möjligt samt fria uttag. Bufferten ska endast användas för oförutsägbara utgifter (ex. bilen går sönder eller rörmokaren behöver reparera något akut).

Här hittar du en bra översikt av de bästa sparräntorna just nu: https://www.konsumenternas.se/konsum...or-sparkonton/

2. När bufferten är klar kan du börja spara överskottet på börsen. Men innan dessa måste du förstå vilken sparhorisont och mål du har. Om din sparhorisont är kort (mindre än 5 år) hör pengarna inte hemma på börsen överhuvudtaget. Detsamma om ditt mål är att spara till nästa års semester eller en kontantinsats inom snar framtid. Investeringar på börsen ska helst vara där +10 år.

3. Automatisera ditt sparande. På Avanza och Nordnet kan man spara på autogiro direkt när lönen kommer så slipper du fundera så mycket. Pay yourself first.

4. Välj fonder som är passivt förvaltade, följer ett brett index och har en låg förvaltningsavgift. Majoriteten bör vara i en global indexfond (ex. DNB Global Indeks eller Länsförsäkringar Global Index). En mindre post kan du ha i Sverige (ex. Avanza Zero), en tillväxtmarknadsfond och en Europafond.

5. Sälj inte när marknaden går ned. Få inte panik - det går upp igen. Se det istället som ett tillfälle att köpa samma fondandelar till en billigare peng. De som försöker tajma marknaden och sälja av under en börskrasch missar uppgången och får i genomsnitt endast 2-3% avkastning per år i jämförelse med 7-10% för den som sitter still i båten.

6. Du kan inte få mer än 7-10% i genomsnitt per år, acceptera det och gå vidare. Slow and steady wins the race.

Några bra tips från Jack Bogle:
https://www.youtube.com/watch?v=kTk9w-XuXXk
Senast redigerad av Libertarismus 2025-08-18 kl. 19:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in