2025-08-18, 18:18
Medlem
Hej, jag har 3 st X50 och 1 st X10 (som blev över från ett tidigare bygge i sommarstugan). Allt fungerar i princip bra, jag har satt upp manuellt vilka noder som ska ansluta till varandra, så att det blir bra kedjat och att ingen nod blir överbelastad.

Har följande noder i nätverket

1) Garderob i hus, nedervåning - X50 routerconfad
2) Sovrum väst - X50, trådad ansluten till vårat ethernet.
3) Garage, X10, kopplad trådlöst till #1
4) Friggebod, 2 meter framför garaget - X50 trådlöst ansluten till #3

Det som händer ibland är att de enheter som finns i garaget och som ska vara anslutna till dess X10 tappar wifi helt. #4, friggebodens X50, tappar dessutom anslutning till #3 och tar sitt nät från #1 istället, med urusel kvalitet pga avstånd.

Startar jag om X10 i garaget vaknar nätverket till liv igen och allt fungerar som det ska, där alla enheter har bra eller mycket bra anslutning.

När jag ställde allt på auto skedde anslutningarna lite hipp som happ, där vissa enheter valde en AP väldigt långt bort, med usel prestanda som följd.

Nån med erfarenhet av TPlink coh deco och som kan tipsa om vad jag kan ändra/felsöka? Har inte pillat speciellt mycket på olika inställningar, kör det mesta som default. Har lagt in ett antal iot-enheter som statiska adressreservationer, det är allt.

/TO
Citera
2025-08-21, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheObserver2
Hej, jag har 3 st X50 och 1 st X10 (som blev över från ett tidigare bygge i sommarstugan). Allt fungerar i princip bra, jag har satt upp manuellt vilka noder som ska ansluta till varandra, så att det blir bra kedjat och att ingen nod blir överbelastad.

Har följande noder i nätverket

1) Garderob i hus, nedervåning - X50 routerconfad
2) Sovrum väst - X50, trådad ansluten till vårat ethernet.
3) Garage, X10, kopplad trådlöst till #1
4) Friggebod, 2 meter framför garaget - X50 trådlöst ansluten till #3

Det som händer ibland är att de enheter som finns i garaget och som ska vara anslutna till dess X10 tappar wifi helt. #4, friggebodens X50, tappar dessutom anslutning till #3 och tar sitt nät från #1 istället, med urusel kvalitet pga avstånd.

Startar jag om X10 i garaget vaknar nätverket till liv igen och allt fungerar som det ska, där alla enheter har bra eller mycket bra anslutning.

När jag ställde allt på auto skedde anslutningarna lite hipp som happ, där vissa enheter valde en AP väldigt långt bort, med usel prestanda som följd.

Nån med erfarenhet av TPlink coh deco och som kan tipsa om vad jag kan ändra/felsöka? Har inte pillat speciellt mycket på olika inställningar, kör det mesta som default. Har lagt in ett antal iot-enheter som statiska adressreservationer, det är allt.

/TO

Hmm, tja det enda du kan göra är att testa och testa igen. Rita upp layouten på ett papper på kabeldragningen. I sådana här lösningar så är stjärntopologin alltid att föredra. Dvs det kan löna sig att dra enskilda kablar från den första routern istället i ett stjärnformat mönster. Hela idén med Mesh är i princip stjärnformat. Förstärkningsantenner kan bli en billig och använder lösning, dvs tex Kjell & Co har sådana. Det förutsätter ju att man kan koppla in dem i routerns antennuttag.
Stjärntopologin är ofta att föredra framför en kedja av nätverk efter varandra.

Sedan finns det förstås också trådlösa USB-Nätverkskort som har bättre förstärkning än vad som brukar vara normalt i laptoppens eget nätverkskort.
Då kan man ibland hålla godtagbar uppkoppling trots att signalen är förhållandevis svag.
Senast redigerad av DrSvenne 2025-08-21 kl. 04:56.
Citera
2025-08-21, 13:24
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheObserver2
Nån med erfarenhet av TPlink coh deco och som kan tipsa om vad jag kan ändra/felsöka?
Kör dina Deco med senaste firmware? Kan bli stabilare om du uppdaterar och ev byta till kablar av ny version samt testa olika DNS https://www.lifewire.com/free-and-pu...ervers-2626062
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in