2025-08-17, 21:09
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Med risk för att framstå som Mr. Scrooge då jag kritiserar något som länge varit heligt i vårat kära land har jag dessa senaste åren börjat störa mig på glassbilen.

Tidigare har jag inte brytt mig men jag upplever att volymen på ljudslingan är så förbannat hög och funderar på om det är så att dom faktiskt spelar den på högre volym sen en tid tillbaka eller om jag helt enkelt blivit uppmärksam.

Och som grädde på moset har jag som senast denna sommar haft helvetet utanför fönstret strax före 21.00 på samma höga volym.

Om dom hade bytt ut sin slinga mot en behagligare eller sänkt volymen på den dom har hade jag inte brytt mig. Självklart tycker jag det är en trevlig och kul grej, glassbilen som fenomen är inte problemet, utan volymen.

Vi har en hesa fredrik ungefär 100m från lägenheten och den går inte ens att mäta mot glassbilen. Om jag höftar så skulle jag säga att glassbilen låter 4-5ggr högre.

Vore intressant att höra vad andra tycker!
Citera
2025-08-18, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spelmissbruket
Dels tycker jag det är konstigt att de får hålla på, dels tycker jag det är konstigt att inga andra produkter säljs på samma sätt.

Visst, glass är en högmarginalprodukt, men det måste finnas fler saker som man skulle kunna sälja så.
Citera
2025-08-18, 10:08
Medlem
Clownfysiks avatar
Jag tror det har med att göra var man bor. Jag minns när jag var liten och bodde hos morfar och mormor i deras hus som låg utanför stan i ett villaområde som var glest trafikerat. Där kunde glassbilen stå och tuta något infernaliskt endast 10m från huset. Den kunde stå på samma plats i en kvart kändes det som, allt medan ungar och föräldrar från alla håll kom springande.

Där jag bor idag nära stadskärnan, med så gott som konstant trafik och människor i rörelse dygnets alla timmar, upplevs glassbilen bara som ett svagt brus -om man ens hör den alls. Det kan gå veckor mellan att jag hör den.
Citera
2025-08-18, 10:35
Bannlyst
Citat:
Med risk för att framstå som Mr. Scrooge då jag kritiserar något som länge varit heligt i vårat kära land har jag dessa senaste åren börjat störa mig på glassbilen.

Tidigare har jag inte brytt mig men jag upplever att volymen på ljudslingan är så förbannat hög och funderar på om det är så att dom faktiskt spelar den på högre volym sen en tid tillbaka eller om jag helt enkelt blivit uppmärksam.

Och som grädde på moset har jag som senast denna sommar haft helvetet utanför fönstret strax före 21.00 på samma höga volym.

Om dom hade bytt ut sin slinga mot en behagligare eller sänkt volymen på den dom har hade jag inte brytt mig. Självklart tycker jag det är en trevlig och kul grej, glassbilen som fenomen är inte problemet, utan volymen.

Vi har en hesa fredrik ungefär 100m från lägenheten och den går inte ens att mäta mot glassbilen. Om jag höftar så skulle jag säga att glassbilen låter 4-5ggr högre.

Tanken är ju att de ska höras på långt avstånd.

Jag kritiserar deras priser
Citera
2025-08-18, 15:19
Medlem
Citat:

Jag blir road när jag hör glassbilens melodi spelas, efter det min yngre son började sjunga efter melodin....
Jag sitter på dass .... jag sitter på dass ... å torkar mej med glass ...
Citera
2025-08-18, 21:05
Avstängd
Hovslättsmannens avatar
För femton år sedan köpte jag ett hus på landet, 7 km från närmaste tätort.
När jag fått nycklarna, gick jag ut på gräsmattan, satte mig i en stol och tittade ut över fälten. Då hörde jag glassbilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in