Citat:
Ursprungligen postat av
HeyItsJimmy
Miljontals kvinnor världen över använder sig av hormonella preventivmedel. Ändå har effekterna av dessa varit relativt okända fram tills nyligen.
Enligt forskaren
Sarah Hill påverkar hormonella preventivmedel inte bara kvinnors hjärnor och förmåga att hantera stress. De förändrar även kvinnors preferens av män och därmed val av partner.
Har ni som tagit hormonella preventivmedel märkt någon skillnad i vilken typ av män ni föredrar? Har ni märkt andra skillnader jämfört med när ni inte tagit någon typ av hormonellt preventivmedel i t.ex. personlighet och intressen? Och upplever ni att den information som ges av vården i samband med att recept på hormonella preventivmedel skrivs ut är tillräcklig?
Slutade med p-piller under en av mina dåtida relationer, med uppmuntran från honom.
“Det är inte bra för din kropp”.
Men det var inte riktigt därför han egentligen uppmuntrade till det..
Nåväl, slutade med p-piller.
Han började lukta äckligt, speciellt hans svett.
Jag började se honom som “svag” mentalt, även fysiskt? Svårt att förklara.
Jag gjorde antagandet att det var en övergångsperiod innan allt skulle landa.
Den här “övergångsperioden” tog aldrig slut.
Jag blev bara mer och mer äcklad av honom.
Tappade till slut respekten helt för honom.
Började gräva runt på nätet om hormonella preventivmedel. Började aldrig med det igen.
Inte värt risken.
Vore intressant att läsa omvända erfarenheter från några kvinnor.
Alltså ni träffade er partners utan hormonella preventivmedel men började senare på det en bit in i realtionen.
Hur gick det?
Som svar på din fråga: utan preventivmedel blir jag betydligt mycket mer kräsen i val av partner.
Med preventivmedel har jag mer överseende och tålamod med män.