• 6
  • 7
2025-05-26, 15:19
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robinluva
Orkar inte googla men läste att många blir påkörda av tysta elbilar, sen kan man diskutera vilket ljud som ska varna med, jag röstar för inspelat cykelpling eller kobjällra

Alla vinner på att bilar förblir så tysta som möjligt, det är bara den här generationen som inte har vant sig vid det - ännu. Sen har alla bilar redan ett signalhorn och att då komma åkande och låta som en jäkla glassbil verkar om möjligt ännu fånigare.

Att - iaf tillfälligt - simulera ett visst (motor)ljud utanför bilen kan det möjligen, kanske finnas en trafiksäkerhetsmässig nytta med. Just idag. Men att även ha det inne i kupén är väl ändå rätt löjligt? Amerikanskt påfund kanske? Åkte en Mach-E och där hade man denna innovation...
Citera
2025-05-26, 15:27
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Började som så många andra i min ålder, en nerkörd Volvo Amazon från 1965.
Fick den för några hundra lappar, och fick den att rulla en tid.

Det var början på ett långt bilpillande, och ett par hundra bilar som passerat genom åren.
Citera
2025-05-27, 19:44
Medlem
Volvo 240 sedan. Vit, 8600 mil, en ägare, nyskick. Snikmodell med förgasare och 4-växlad. Betalde 6000 kr, året var 2012.

Antagligen värd 10 gånger mer idag, finns fortfarande i familjen. Morsan använder den det lilla hon kör bil alls, endast sommartid. Jag lånar den ibland när man vill ut och mysåka. Kommer antagligen behålla den "för evigt", kul att faktiskt ha kvar sin första bil.
Citera
2025-06-01, 14:23
Medlem
Nissan almera 07
Köpte för 10.000 men motorn paja efter 1 månad.
RIP
Citera
2025-06-12, 00:27
Medlem
SportquattroS1s avatar
Min första bil var en Volvo 245. Den var registrerad 2 veckor efter min födelsedag och jag köpte den vid 17 års ålder för 12500kr när den hade gått 39700 mil.

Mina klasskompisar retade mig för att de hade köpt sina Volvo 240 för 2000 respektive 5000 kronor.

Det som skiljde våra bilar åt var att min hade en ägare före mig, b230f-motor och m47-låda, var välservad och hade gått 90% motorväg, växellåda och bakaxel nyligen renoverade, ny koppling och nya bromsbelägg.

Min Volvo var hel, ren, fungerade och startade i alla väder medan deras var i varierande stadier av förfall.
Citera
2025-06-12, 08:38
Medlem
DraconianTimess avatar
Första egna bilen var en Ford Fiesta XR2 -86.
XR2 skulle vara sport och den lite vassare versionen. Det märkte man inte så mycket av.
Idag är dessa bilar heta samlarobjekt, men då var den bara ful, klen och omodern. Men den funkade och gjorde vad den skulle.
Tyvärr fick Forden ett tragiskt slut i Malmö då den blev påkörd av en postbil som körde ut från en parkeringsplats. Blattekillen i postbilen försökte få det till att allt var mitt fel fastän det var han som körde ut från en parkeringsplats och jag befann mig på en gata skyltad med huvudled. Kan säga att han misslyckades grovt och jag fick full ersättning för bilen.
Citera
2025-06-14, 10:24
Medlem
Generalanderssons avatar
Min första bil var en 87:a Volvo 340 GL som jag köpte av min far för en trevlig pris. Dock så körde jag sönder den drygt 1 månad efter att jag fick körkort
Citera
2025-06-16, 20:52
Medlem
Volvo 945 som jag köpte för 1500kr, gick som en dröm! (Kanske inte riktigt så, men nästan.)
Citera
2025-06-17, 15:04
Medlem
svartubbsrabbets avatar
Min första bil var en orange Opel Rekord Berlina 1979. Grymt sköna säten, dock upptäckte jag senare att det varit elbrand i den, så jag sålde den och köpte en grymt bra Volvo 242 istället som jag fortfarande saknar.
Citera
2025-06-19, 11:57
Medlem
Kanske bara räknas om man köpt den själv men min allra första bil var en Peugeot 205 GTI från 1989 med härlig gammal träratt. Inköpt av farsan för typ 8k och tanken var att jag och min bror skulle ha den för att övningsköra i vilket vi båda gjorde, sen körde jag den nästan dagligen under sista året i gymnasiet.

Förutom att den hade problem med att koka på varma sommardagar så gick den som en klocka i ett par år, fanns ingen som kunde slå accelerationen vid rödljus.

Har fantastiska minnen av den bilen, och lite synd att farsan sålde den när jag och brorsan flyttade ut för idag kan man hitta liknande på blocket för över 100k och tror farsan fick 5k för våran.

Den första bilen jag köpte själv var en Ford Focus från 2006, gav 23k och den rullade i fyra år utan ett enda problem innan jag sålde den och uppgraderade till en modernare bil pga jobbet.
Citera
2025-06-19, 12:25
Medlem
Corolla från 1985 😎
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem