Citat:
Ursprungligen postat av
Testo-Tony
Har en del bonsaiträd och funderar på att starta enskild firma redan nu för att kunna dra av lite moms på vad som för tillfället är min "hobby"... Någon odlingslampa, bonsaikrukor, odlingssubstrat och så vidare... Blir många inköp och i slutändan mycket pesos.
Kan jag köpa sådana saker och dra av momsen via en enskilda firma? Även om jag inte gör business på flera år? Det tar många år att kultivera och forma ett träd.
Om det vore en renodlad näringsverksamhet vore det OK, och du skulle då ha rätt att från Skatteverket få tillbaka momsen du betalat på dina inköp. Men när du själv beskriver det som en nuvarande hobby finns det en klar risk att Skatteverket också skulle se det som en hobby som du försöker få en skattesubvention för. Detta är
inte OK, och då kan du bli nekad återbetalning av momsen på dina inköp.
När jag hade en nystartad enskild firma ombads jag första året komma till Skatteverket och diskutera min verksamhet, visa upp några kundfakturor och kvitton, och hur jag bokfört dem. Frågan om det kunde betraktas som hobbyverksamhet togs upp i förbigående av handläggaren, som konstaterade att detta inte var aktuellt i mitt fall. Men det var tydligt att det fanns på hans checklista som något man bedömde då det gällde nystartade företag. I mitt fall hade jag redan kunder som jag debiterat betydligt mer moms än jag lagt ut för mina inköp, så det var rätt tydligt att det var en riktig näringsverksamhet snarare än någon slags förtäckt hobbyverksamhet. Typen av verksamhet var heller inte hobbybetonad. Din bonsai-verksamhet skulle nog ifrågasättas, speciellt om inget du gör i företaget ännu går att skilja från hobbyverksamhet.