2025-08-17, 01:15
Medlem
Har en del bonsaiträd och funderar på att starta enskild firma redan nu för att kunna dra av lite moms på vad som för tillfället är min "hobby"... Någon odlingslampa, bonsaikrukor, odlingssubstrat och så vidare... Blir många inköp och i slutändan mycket pesos.

Kan jag köpa sådana saker och dra av momsen via en enskilda firma? Även om jag inte gör business på flera år? Det tar många år att kultivera och forma ett träd.

Tänkte som ett sätt att spara pesetas på en hobby som potentiellt skulle kunna bli något mer. Har en hel drös med träd, men skulle vilja uppgradera utrustningen. Ja ja, om Skatteverket skulle fråga så vill jag ju inget annat än att tjäna pengar på det. Kanske även dator, skärm och kontorsstol men där går väl gränsen för arboristen...

Tony
Citera
2025-08-17, 02:12
Medlem
Kör på, behöver inte göra vinst, lägg upp på sociala media också proccceeen, öppna webbshop där där du säljer prylar, du kan då göra avdrag för mobil, dator etc
Citera
2025-08-17, 03:06
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testo-Tony
Har en del bonsaiträd och funderar på att starta enskild firma redan nu för att kunna dra av lite moms på vad som för tillfället är min "hobby"... Någon odlingslampa, bonsaikrukor, odlingssubstrat och så vidare... Blir många inköp och i slutändan mycket pesos.

Kan jag köpa sådana saker och dra av momsen via en enskilda firma? Även om jag inte gör business på flera år? Det tar många år att kultivera och forma ett träd.

Tänkte som ett sätt att spara pesetas på en hobby som potentiellt skulle kunna bli något mer. Har en hel drös med träd, men skulle vilja uppgradera utrustningen. Ja ja, om Skatteverket skulle fråga så vill jag ju inget annat än att tjäna pengar på det. Kanske även dator, skärm och kontorsstol men där går väl gränsen för arboristen...

Tony

Din frågeställning behandlas utförligt i denna del av Flashback:

(FB) Enskild firma: Frågor och svar
Citera
2025-08-17, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av An0nym3s
Kör på, behöver inte göra vinst, lägg upp på sociala media också proccceeen, öppna webbshop där där du säljer prylar, du kan då göra avdrag för mobil, dator etc

Låter fantastiskt!

Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Din frågeställning behandlas utförligt i denna del av Flashback:

(FB) Enskild firma: Frågor och svar

Okej så ja behöver nog ett par olika firmor för olika ändamål. Behöver nog starta något separat för lyften och verktygen till garaget. Men annars antar jag att det inte är några bekymmer. Verksamheterna drar in pengar när de väl kanske gör det och fram tills dess är jag nöjd med avdragen. Jag gnetar ju trots allt även på 7-16 varje dag.
Citera
2025-08-17, 05:54
Medlem
Citat:
Låter fantastiskt!

Okej så ja behöver nog ett par olika firmor för olika ändamål. Behöver nog starta något separat för lyften och verktygen till garaget. Men annars antar jag att det inte är några bekymmer. Verksamheterna drar in pengar när de väl kanske gör det och fram tills dess är jag nöjd med avdragen. Jag gnetar ju trots allt även på 7-16 varje dag.

ansök om F-skatt eller FA-skatt
registrera dig för moms
registrera dig som arbetsgivare om du ska anställa någon
registrera SNI-koder som beskriver din verksamhet
lägga till besöksadress
lämna preliminär inkomstdeklaration
Citera
2025-08-17, 09:07
Medlem
Har du inga intäkter kan skatteverket neka avdrag om de inte anser att verksamheten inte är seriös utan just är en hobby. Du kan också bli nekad om det går allt för lång tid utan intäkter då de bedömer att du inte har en näringsverksamhet.
Citera
2025-08-17, 10:38
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Har du inga intäkter kan skatteverket neka avdrag om de inte anser att verksamheten inte är seriös utan just är en hobby. Du kan också bli nekad om det går allt för lång tid utan intäkter då de bedömer att du inte har en näringsverksamhet.

(brasklapp, jag är helt dum i huvudet så kan ha fel)

Om du säljer skit där du får in moms kvittas väl det mot momsen du drar av när du köper? Så om du inte säljer nåt så får du väl bara restskatt? Eller har jag hajjat detta helt fel?
Citera
2025-08-17, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken

Om du säljer skit där du får in moms kvittas väl det mot momsen du drar av när du köper? Så om du inte säljer nåt så får du väl bara restskatt? Eller har jag hajjat detta helt fel?

I en enskildfirma får du dra av momsen under i uppstartsfasen fast du inte har intäkter. Men som sagt detta är i inledningen inte något som går att sätta i system över tid
Citera
2025-08-17, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken

Om inköpssumman på en momsredovisningsperiod överstiger den momspliktiga omsättningen under den ifrågavarande tiden så utanordnas mellanskillnaden i moms.
Citera
2025-08-17, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
I en enskildfirma får du dra av momsen under i uppstartsfasen fast du inte har intäkter. Men som sagt detta är i inledningen inte något som går att sätta i system över tid
Det kan mycket väl inträffa även senare, men utslaget på några år bör inte inköpen vara större än omsättningen. Exempelvis inhandlas varor avsedda att säljas under två år vid ett tillfälle, då kan hela på inköpssumman belöpande momsen lyftas av direkt i den period som inköpet oaktat att ingen eller endast ringa omsättning skett under perioden.
Citera
2025-08-17, 13:51
Medlem
Citat:

Om det vore en renodlad näringsverksamhet vore det OK, och du skulle då ha rätt att från Skatteverket få tillbaka momsen du betalat på dina inköp. Men när du själv beskriver det som en nuvarande hobby finns det en klar risk att Skatteverket också skulle se det som en hobby som du försöker få en skattesubvention för. Detta är inte OK, och då kan du bli nekad återbetalning av momsen på dina inköp.

När jag hade en nystartad enskild firma ombads jag första året komma till Skatteverket och diskutera min verksamhet, visa upp några kundfakturor och kvitton, och hur jag bokfört dem. Frågan om det kunde betraktas som hobbyverksamhet togs upp i förbigående av handläggaren, som konstaterade att detta inte var aktuellt i mitt fall. Men det var tydligt att det fanns på hans checklista som något man bedömde då det gällde nystartade företag. I mitt fall hade jag redan kunder som jag debiterat betydligt mer moms än jag lagt ut för mina inköp, så det var rätt tydligt att det var en riktig näringsverksamhet snarare än någon slags förtäckt hobbyverksamhet. Typen av verksamhet var heller inte hobbybetonad. Din bonsai-verksamhet skulle nog ifrågasättas, speciellt om inget du gör i företaget ännu går att skilja från hobbyverksamhet.
Senast redigerad av vgebler 2025-08-17 kl. 13:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in