Citat:
Ursprungligen postat av
Vodkasomsnus
Sa jag det?
I det här landet gäller majoritetsval.
Det kanske är obehagligt för dig…
Fast vi pratar ju inte om val. Det här är ingen fråga som avgörs vid valurnan. Vi pratar om det propagandistiska påståendet att 94-97% av svenskarna sympatiserar med Ukraina, en siffra dragen direkt ut arslet i en undersökning avsedd att skapa tryck för ”rätt” åsikt.
Du skrev i ditt förra inlägg att mina invandrarbekanta inte utgör majoriteten. Det har jag aldrig påstått heller om du läser vad jag skriver. Däremot är de människor som står utanför den etniskt svenska värderingsmodellen så pass många att de omöjliggör påståendet att 94-97% av de svenska medborgarna sympatiserar med Ukraina. Du blandar (medvetet?) ihop undersökningens påstående med majoritetsförutsättningen för demokrati. Det är absolut inte samma sak. Det är fullt möjligt att 94-97% av alla boende i villaområdena i Bromma tycker som Europabarometern påstår. Däremot kommer 94-97% av de som bor i Botkyrka/Hammarkullen/Rosengård inte att tycka på samma sätt. Och bara det visar att påståendet att 94-97% av svenskarna, dvs svenska medborgare, tycker såhär är en ren propagandalögn.
Det är svårt att förklara för någon som aktivt inte vill förstå.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ljungbybon
Kommer bli mycket intressant se hur EU kommer agera framöver, när Trump och USA tappar intresset för Ukraina?
Kan tänka massor med EU-länder kommer följa i USAs fotspår, och endast bidra symboliskt till Ukraina?
Det kan också bli stora motsättningar inom EU, mellan "hårda kärnan"(de Nordiska länderna, Polen och Balterna) mot övriga ointresserade EU-länder?
Ja, det är också en poäng. Det kommer att bli slitningar inom EU där länder långt ifrån Ryssland inte kommer att vara lika beredvilliga att gå ner i levnadsstandard för att kunna öka gåvorna till Ukraina som den hårda kärnan i norr.
Och av den hårda kärnan i norr är det nog Sverige som har den mest blandade befolkningen. Tyskland också iofs, men Tyskland är ett splittrat land där industrin är totalt beroende av rysk energi så jag vet inte om man kan räkna dem. Jag tror att konsensus för oändligt Ukrainastöd är betydligt högre i mer etniskt homogena länder som Finland och Polen. Sverige ser inte alls ut på det sättet.