2025-09-07, 08:27
Medlem
Sa jag det?

I det här landet gäller majoritetsval.
Det kanske är obehagligt för dig…

Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Som sagt, du kan naturligtvis stoppa huvudet i sanden om du tycker att avvikande information är obehaglig. Fritt val.
Citera
2025-09-07, 08:33
Medlem
Citat:
Ja, ni boomergubbar brukar ju påstå det och komma dragandes med någon gammal undersökning. Sådana här undersökningar har ett inbyggt fel, dock. De ställs inte brett till hela folket och bara en viss sorts människor svarar på dem, varför resultatet blir skevt. Personer med lågt förtroende för stat och myndigheter kommer inte att vara lika benägna att svara när sådana här frågor ställs.
Alltihop är ett självbedrägeri av samma typ som när De Goda Krafterna viftade med undersökningar om att 94% inte röstade på SD efter valet 2010. Minns du det? Minns du den vita handflatan? ”Vi är 94%”. Det visade sig att man inte var 94 procent, man antog bara det eftersom ingen man intervjuade erkände SD-sympatier när massmedia tryckte upp en kamera i ansiktet på dem och frågade om de kunde tänka sig att rösta på SD eller om de ”stod upp för allas lika värde”? Följaktligen, valet efteråt var man plötsligt 87%, trots att journalisterna inte kände en enda som påstod sig sympatisera med Åkesson.
Detta är samma sak. Åk ut i ett miljonprogramsområde och lämna kameran hemma. Ställ frågan om vem de du möter på gatan håller på, Putin eller Zelensky. Europabarometerns resultat kommer plötsligt att visa sig stämma väldigt illa med verkligheten.
Kommer bli mycket intressant se hur EU kommer agera framöver, när Trump och USA tappar intresset för Ukraina?
Kan tänka massor med EU-länder kommer följa i USAs fotspår, och endast bidra symboliskt till Ukraina?
Det kan också bli stora motsättningar inom EU, mellan "hårda kärnan"(de Nordiska länderna, Polen och Balterna) mot övriga ointresserade EU-länder?
Citera
2025-09-07, 08:38
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Sa jag det?

I det här landet gäller majoritetsval.
Det kanske är obehagligt för dig…
Fast vi pratar ju inte om val. Det här är ingen fråga som avgörs vid valurnan. Vi pratar om det propagandistiska påståendet att 94-97% av svenskarna sympatiserar med Ukraina, en siffra dragen direkt ut arslet i en undersökning avsedd att skapa tryck för ”rätt” åsikt.

Du skrev i ditt förra inlägg att mina invandrarbekanta inte utgör majoriteten. Det har jag aldrig påstått heller om du läser vad jag skriver. Däremot är de människor som står utanför den etniskt svenska värderingsmodellen så pass många att de omöjliggör påståendet att 94-97% av de svenska medborgarna sympatiserar med Ukraina. Du blandar (medvetet?) ihop undersökningens påstående med majoritetsförutsättningen för demokrati. Det är absolut inte samma sak. Det är fullt möjligt att 94-97% av alla boende i villaområdena i Bromma tycker som Europabarometern påstår. Däremot kommer 94-97% av de som bor i Botkyrka/Hammarkullen/Rosengård inte att tycka på samma sätt. Och bara det visar att påståendet att 94-97% av svenskarna, dvs svenska medborgare, tycker såhär är en ren propagandalögn.

Det är svårt att förklara för någon som aktivt inte vill förstå.

Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Kommer bli mycket intressant se hur EU kommer agera framöver, när Trump och USA tappar intresset för Ukraina?
Kan tänka massor med EU-länder kommer följa i USAs fotspår, och endast bidra symboliskt till Ukraina?
Det kan också bli stora motsättningar inom EU, mellan "hårda kärnan"(de Nordiska länderna, Polen och Balterna) mot övriga ointresserade EU-länder?
Ja, det är också en poäng. Det kommer att bli slitningar inom EU där länder långt ifrån Ryssland inte kommer att vara lika beredvilliga att gå ner i levnadsstandard för att kunna öka gåvorna till Ukraina som den hårda kärnan i norr.

Och av den hårda kärnan i norr är det nog Sverige som har den mest blandade befolkningen. Tyskland också iofs, men Tyskland är ett splittrat land där industrin är totalt beroende av rysk energi så jag vet inte om man kan räkna dem. Jag tror att konsensus för oändligt Ukrainastöd är betydligt högre i mer etniskt homogena länder som Finland och Polen. Sverige ser inte alls ut på det sättet.
Senast redigerad av Galejan 2025-09-07 kl. 08:49.
Citera
2025-09-07, 09:23
Medlem
Du påstår att verkligheten inte avspeglas i opinionen.
Du hänvisar till din umgängeskrets.
Du talar om blattar.

Jag har bett om undersökning som stödjer din uppfattning. ( finns naturligtvis inget)

Du vill ha ett annat samhälle. Uppenbarligen är du missnöjd. I Sverige råder demokrati och demokratiska val.
Då får inte missnöjda minoriteter och extremister någon plats, vilket majoriteten är glada över.

Om du läser på om opinionsundersökningar, så kommer du förhoppningsvis förstå hur det fungerar.

Info har delat med sig av undersökningar. Men du accepterar inte dessa. Troligen kommer du aldrig acceptera någon annans uppfattning och åsikt, än din egen.

Citat:

Fast vi pratar ju inte om val. Det här är ingen fråga som avgörs vid valurnan. Vi pratar om det propagandistiska påståendet att 94-97% av svenskarna sympatiserar med Ukraina, en siffra dragen direkt ut arslet i en undersökning avsedd att skapa tryck för ”rätt” åsikt.

Du skrev i ditt förra inlägg att mina invandrarbekanta inte utgör majoriteten. Det har jag aldrig påstått heller om du läser vad jag skriver. Däremot är de människor som står utanför den etniskt svenska värderingsmodellen så pass många att de omöjliggör påståendet att 94-97% av de svenska medborgarna sympatiserar med Ukraina. Du blandar (medvetet?) ihop undersökningens påstående med majoritetsförutsättningen för demokrati. Det är absolut inte samma sak. Det är fullt möjligt att 94-97% av alla boende i villaområdena i Bromma tycker som Europabarometern påstår. Däremot kommer 94-97% av de som bor i Botkyrka/Hammarkullen/Rosengård inte att tycka på samma sätt. Och bara det visar att påståendet att 94-97% av svenskarna, dvs svenska medborgare, tycker såhär är en ren propagandalögn.

Ja, det är också en poäng. Det kommer att bli slitningar inom EU där länder långt ifrån Ryssland inte kommer att vara lika beredvilliga att gå ner i levnadsstandard för att kunna öka gåvorna till Ukraina som den hårda kärnan i norr.

Och av den hårda kärnan i norr är det nog Sverige som har den mest blandade befolkningen. Tyskland också iofs, men Tyskland är ett splittrat land där industrin är totalt beroende av rysk energi så jag vet inte om man kan räkna dem. Jag tror att konsensus för oändligt Ukrainastöd är betydligt högre i mer etniskt homogena länder som Finland och Polen. Sverige ser inte alls ut på det sättet.
Citera
2025-09-07, 09:31
Medlem
Citat:

Kan du nu plocka fram den där opinionsundersökningen, lovar att sprida den i hela världen
Citera
2025-09-07, 09:34
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Jag har bett om undersökning som stödjer din uppfattning. ( finns naturligtvis inget)
Precis. Och det är därför du frågar efter en undersökning då du vet att en sådan inte existerar då den hade riskerat att pricka hål på propagandaballongen.

Som jämförelse kan vi ta mRNA-vaccinerna under Covid. Människor som 2021 var skeptiska mot Covidvaccinet avkrävdes peer-reviewade långtidsstudier på att vaccinet kunde innebära risker. Några sådana fanns givetvis inte av naturliga skäl och därför avfärdades kritiken mot vaccinet som konspirationsteorier. Om man inte forskar på saker så finns ingen forskning att tillgå och då är det jätteenkelt att avfärda kritik med argumentet ”källa på det”.

Som sagt, det är svårt att diskutera med någon som aktivt förnekar verkligheten.
Citera
2025-09-07, 10:21
Medlem
Visa verkligheten.

Jag förstår vad du tycker.
Olika åsikter. Absolut.

Men visa den verklighet som ska styra.

Citat:
Precis. Och det är därför du frågar efter en undersökning då du vet att en sådan inte existerar då den hade riskerat att pricka hål på propagandaballongen.

Som jämförelse kan vi ta mRNA-vaccinerna under Covid. Människor som 2021 var skeptiska mot Covidvaccinet avkrävdes peer-reviewade långtidsstudier på att vaccinet kunde innebära risker. Några sådana fanns givetvis inte av naturliga skäl och därför avfärdades kritiken mot vaccinet som konspirationsteorier. Om man inte forskar på saker så finns ingen forskning att tillgå och då är det jätteenkelt att avfärda kritik med argumentet ”källa på det”.

Som sagt, det är svårt att diskutera med någon som aktivt förnekar verkligheten.
Citera
2025-09-07, 10:51
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Visa verkligheten.

Jag förstår vad du tycker.
Olika åsikter. Absolut.

Men visa den verklighet som ska styra.
Det återstår att se vilken verklighetsuppfattning som kommer att styra. Mina pengar ligger inte på den åldrande västerländska befolkningen som föder ett spektrumstört barn per kvinna i fyrtioårsåldern. Även här finns det säkert forskning som kan visa både det ena och det andra men eftersom det här inte är en kandidatexamen överlåter jag åt folk att bilda sin egen uppfattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in