• 1
  • 2
2025-08-16, 18:38
Medlem
rovmuns avatar
Jag går till synsam och har alltid gjort det. Har väl tyckt de var ok även om jag haft problem med vissa butiker. Under tiden jag haft linser så har jag bytt 4 ggr. Varje gång har kostnaden ökat 100-200kr för 1st box med 90linser och då kollar jag prisjakt - pricerunner. Nu senast såg jag dock att det ökat från 391 till 950 kr om man kollar priserna idag. Skulle jag köpa de direkt via synsams butik , så är det ännu större skillnad. Nu har jag i och för sig fått anstigmatism men är extremt litet fel. Minus 1.0 på båda ögonen. Så det kan såklart göra skillnaden men kollar jag samma utan utan det felet så kostar den nya 710kr så fortfarande markant skillnad.

Jag ställde frågan till optikern hon sa att det var en ny lins och dyrare tillverkningsteknik och bättre för ögat. Det kan jag väl inte argumentera emot, jag tänker dock tvärtom att det borde blivit billigare , då det finns bättre teknik.
Båda 1 dagars linser
Copervision biomedics 90 pack kostar 391 kr
Alcon dailies total 1 90 pack kostar 710kr

Jag får känslan av att de på synsam försöker sälja på något nytt som de har större marginal på. De har ju hållit på och fulat för i tiden så satt de på egen ettikett på deras linser för att man skulle köpa från de istället.

Varför är det så stor skillnad?
Citera
2025-08-16, 18:44
Avstängd
BOMB-CPs avatar
Säljarna vill tjäna mer pengar, beställt dina linser på internet om du vill ha billigare.
Senast redigerad av BOMB-CP 2025-08-16 kl. 18:47.
Citera
2025-08-16, 18:44
Priserna på allt har gått upp, har du missat det? Kanske för att du inte kunde läsa det på den nya prislappen. Det är på grund av inflationen och för att vi har bestämt oss att det är bra att ge gratis pengar till de rika. Så ja, du får helt enkelt hosta upp lite mer om du vill ha linser.
Citera
2025-08-16, 19:37
Medlem
Var i Norge o jobba, fastighetsägaren jag jobba åt ägde även en optiker butik, han berätta dom stora kedjorna konstant ville köpa upp butiken, han fick erbjudande efter erbjudande.

Lär förklara varför priserna går upp hela tiden, men det var ett familjeföretag o han ville inte sälja för det håll tre i familjen med fast arbete, men bästa jag gjort var o bränna med laser, nu ganska exakt 20 år sedan börjar först ålders seende göra sig på mind, lite svårare o läsa mindre text i halv dämpade lokaler, som en meny på restaurang med mys belysning, men kommer bränna igen inte byta lins nöjd om det håller 5-10 år till utan läsglasglasögon.
Citera
2025-08-16, 20:56
Medlem
Be om receptet och beställ själv.
Citera
2025-08-16, 22:02
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BOMB-CP
Säljarna vill tjäna mer pengar, beställt dina linser på internet om du vill ha billigare.

Citat:
Ursprungligen postat av Grytvante
Priserna på allt har gått upp, har du missat det? Kanske för att du inte kunde läsa det på den nya prislappen. Det är på grund av inflationen och för att vi har bestämt oss att det är bra att ge gratis pengar till de rika. Så ja, du får helt enkelt hosta upp lite mer om du vill ha linser.

Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Var i Norge o jobba, fastighetsägaren jag jobba åt ägde även en optiker butik, han berätta dom stora kedjorna konstant ville köpa upp butiken, han fick erbjudande efter erbjudande.

Lär förklara varför priserna går upp hela tiden, men det var ett familjeföretag o han ville inte sälja för det håll tre i familjen med fast arbete, men bästa jag gjort var o bränna med laser, nu ganska exakt 20 år sedan börjar först ålders seende göra sig på mind, lite svårare o läsa mindre text i halv dämpade lokaler, som en meny på restaurang med mys belysning, men kommer bränna igen inte byta lins nöjd om det håller 5-10 år till utan läsglasglasögon.

Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Konstigt allting annat blir ju bara billigare och billigare för varje år som går.

Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro

Antingen var jag otydlig eller så har ingen läst hela inlägget . Det här har inget med inflation att göra. Jag har jämfört mina gamla linser med mina nya på Prisjakt, alltså billigaste nätpriserna för båda idag 16 Aug. Så det har inget med inflation att göra... eller om inte ena skulle drabbas hårdare än andra. Jag har ju självklart jämfört allt under samma tid när jag bytt linser har jag samma dag kunnat hitta de för den skillnaden.
Citera
2025-08-16, 22:40
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro

Behövs inget recept. Står på linsförpackningen hur starka de ska vara. Bara att beställa på billigaste stället på nätet!
Citera
2025-08-17, 01:32
Bannlyst
Antagligen för att de sedan ska kunna ha kampanjer, med mer humana priser. Har för mig att det fanns en sida som hette alltomlinser när jag använde linser för massa år sedan. Sedan la jag av, mina ögon tålde dem inte längre och nu orkar jag absolut inte mer
Citera
2025-08-17, 02:01
Medlem
Jag har mina endagslinser precis som månadslinser och tvättar med linsvätska och förvarar i burkar som vanligt. Kanske inte funkar riktigt en månad men ett par veckor iallafall. Men det kan variera lite om man varit i dammiga miljöer eller om det är mycket pollen i luften. Vissa är bara fräscha i några dagar.
Använder Opti Free express linsvätska som det är lite riv i. Andra milda gör inte rent så det blir en äcklig beläggning på linserna.
Citera
2025-08-17, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Antingen var jag otydlig eller så har ingen läst hela inlägget . Det här har inget med inflation att göra. Jag har jämfört mina gamla linser med mina nya på Prisjakt, alltså billigaste nätpriserna för båda idag 16 Aug. Så det har inget med inflation att göra... eller om inte ena skulle drabbas hårdare än andra. Jag har ju självklart jämfört allt under samma tid när jag bytt linser har jag samma dag kunnat hitta de för den skillnaden.
Uppenbart har du ställt frågan fel, eller så är du otroligt osmart.

Varför är det så stor skillnad? detta var din fråga.

Vägrar man förstå svaren handlar det om din egna IQ är extremt låg.
Senast redigerad av hjorten16 2025-08-17 kl. 07:30.
Citera
2025-08-17, 07:57
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Uppenbart har du ställt frågan fel, eller så är du otroligt osmart.

Varför är det så stor skillnad? detta var din fråga.

Vägrar man förstå svaren handlar det om din egna IQ är extremt låg.

Ok, testar igen

Jag har under åren bytt till nya endagslinser vid fyra tillfällen:
2009 – Lins 1
2016 – Lins 2 (kostnaden ökade ca 100–200 kr jämfört med den gamla modellen samma dag)
2022 – Lins 3 (ökning ca 100–200 kr jämfört med den gamla modellen samma dag)
2025 – Lins 4 (ökning ca 319 kr jämfört med den gamla modellen samma dag, om man bortser från ett nytt synfel)

Varje gång jag har bytt modell har det alltså blivit en merkostnad samma dag, även om skillnaden tidigare legat på 100–200 kr och nu senast var högre.

alltid blir dyrare när optikern föreslår en ny modell. Min fundering är:

Varför ökar kostnaden nästan alltid vid byte till en ny linsmodell? Är det för att optikern vill styra över till modeller där de har högre marginal eller provision, eftersom de själva säljer linser både i butik, på nätet och via sitt AI Eyewear-system?
Citera
2025-08-17, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Ok, testar igen

Jag har under åren bytt till nya endagslinser vid fyra tillfällen:
2009 – Lins 1
2016 – Lins 2 (kostnaden ökade ca 100–200 kr jämfört med den gamla modellen samma dag)
2022 – Lins 3 (ökning ca 100–200 kr jämfört med den gamla modellen samma dag)
2025 – Lins 4 (ökning ca 319 kr jämfört med den gamla modellen samma dag, om man bortser från ett nytt synfel)

Varje gång jag har bytt modell har det alltså blivit en merkostnad samma dag, även om skillnaden tidigare legat på 100–200 kr och nu senast var högre.

alltid blir dyrare när optikern föreslår en ny modell. Min fundering är:

Varför ökar kostnaden nästan alltid vid byte till en ny linsmodell? Är det för att optikern vill styra över till modeller där de har högre marginal eller provision, eftersom de själva säljer linser både i butik, på nätet och via sitt AI Eyewear-system?
Okey vi testar igen ifall det hänger på din IQ.

Som jag berätta med norrmannen som äger Lilletorget i Tromsö, han driver även en optiker butik som både Synsam o andra stora kedjor konstant lämnar bud på för att få köpa.

Dessa stora kedjor köper inte upp för man vill sänka priset på glasögon/linser, man köper upp för att kunna höja priset, annars skulle dessa jättar istället kunna konkurrera ut dessa enskilda med sina lägre priser. Man köper upp för det gör det enklare med tv reklam osv, fler butiker som betalar för marknadsföringen och ökad produktion som sänker stycke priset för ex linser/glasögon, varan har alltså inte blivit dyrare, visten har däremot ökat.

Byte av märke eller tillverkning på en hyfsat utvecklad produkt som bara håller en dag förstår alla detta inte handlar om någon produkt förbättring., enbart större vinst marginal.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in