2025-08-16, 18:00
Medlem
När man drar Google Maps-gubben över ett område så visas små prickar på kartan för att se foton som folk har tagit. Jag vill dock bara se prickar från ett specifik år typ från 2022+. Hittar inget i inställningarna.
Citera
2025-08-16, 18:37
Medlem
kalkryggars avatar
Pratar du om att använda Google Maps som en vanlig användare på deras egna webbsida (www.google.com/maps). Eller pratar du om deras API?

Som vanlig användare så tror jag inte du kan ställa in det. Men är dock inte säker. Det är en killgissning.
Citera
2025-08-16, 18:42
Medlem
BOMB-CPs avatar
Såhär säger chatgpt.

Tyvärr går det i dagsläget inte att filtrera dessa prickar efter år i vanliga Google Maps-appen eller webbversionen.

Det som går är:

Street View (de blå linjerna): Om du släpper Pegman på en plats kan du klicka på klockikonen uppe till vänster för att se ”historiska bilder” och välja år. Men detta gäller alltså panoramavyer, inte de små fotoprickarna.

Google Photos / Google Maps-bidrag: När du klickar in på ett specifikt foto i en prick kan du ibland se när det laddades upp, men du måste då gå in på varje enskild bild.

Google Earth Pro (desktop): Där kan man ställa in tidsreglage för satellitbilder, men inte för användarfoton.

Så för fotoprickarna finns tyvärr ingen tidsfilterfunktion ännu.

Vill du att jag visar dig några workarounds (t.ex. hur man med Google Maps "recensioner & bilder" kan filtrera per datum, eller tredjepartskartor som ibland använder Googles API)?
Citera
2025-08-17, 18:13
Medlem
Google maps var revolutionerande när det kom för tjugo år sedan. Numera så tycker jag att kartorna har mer att önska. Hoppas verkligen att kartorna får en gigantisk ansiktslyftning inom en snar framtid. Jämför med Open street map som har bättre kartmaterial.
Citera
2025-08-19, 08:02
Medlem
Nä verkar som det inte går att filtrera efter år på prickarna, riktigt störigt faktiskt

Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
När man drar Google Maps-gubben över ett område så visas små prickar på kartan för att se foton som folk har tagit. Jag vill dock bara se prickar från ett specifik år typ från 2022+. Hittar inget i inställningarna.
Citera
2025-08-19, 12:31
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Google maps var revolutionerande när det kom för tjugo år sedan. Numera så tycker jag att kartorna har mer att önska. Hoppas verkligen att kartorna får en gigantisk ansiktslyftning inom en snar framtid. Jämför med Open street map som har bättre kartmaterial.

Vad är det som saknas då? Tycker maps är sjukt bra.
Citera
2025-08-19, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Vad är det som saknas då? Tycker maps är sjukt bra.
Tycker att kartornas detaljrikedom saknas. Sjöar och vattendrag får former som inte påminner om verkligen. Kartorna är optimerade för bilar. Vill man se naturen och promenadstigar så saknas dem. Objektet som löparspår saknas därför.
Tittar man på en golfbana så ser man vattenhinder på en yta men man kan inte utläsa om det är skog eller öppen yta. Finns inte heller någon gräns mot omkringliggande mark.

Jämför med Lantmäteriets gröna karta där man kan se berg och dalar, öppna fält och blötmark. När man tittar på Google maps så vet man inte alls hur terrängen är.

Som tidigare sagts så tycker jag att kartorna var bra för 20 år sedan men jag önskar att man tar ett nytt krafttag och förbättrar kartornas detaljrikedom.
Citera
2025-08-19, 21:56
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Foto, filmproduktion och grafisk design --> Övriga dator- och IT-diskussioner
/Moderator
Citera
2025-08-19, 22:27
Medlem
I Google Earth kan du visa street viewbilder från olika tidpunkter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in