2025-08-16, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Numera har jag helt lagt ner med att ge mig iväg till stranden och nöjer mig med att sitta på balkongen som jag tycker man ska verkligen inte underskatta den möjligheten.
Men det värsta när det gäller multikulti tycker jag väl är deras totala avsaknad över självinsikt och vad som är liksom ett ok eller inte strandbeteende.
Ungarna springer som yrväder, det skriks och stojas, fram med grillen bara och på med massa tändvätska, att det ryker som satan, vem bryr sig liksom! också på med arabisk musik på hög volym som är bland det mest eländiga att höra på när det kommer till instrument, taktart och allt möjligt.
Jag älskar att bada så det kommer jag aldrig sluta med. Har hittat en liten sjö dit jag åker ibland också dit har de inte hittat än men det är väl bara en tidsfråga
Citera
2025-08-16, 16:39
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heddabritt
Just där i ligger en stor kulturskillnad; vi svenskar kopplar av genom att ha det lugnt och skönt på stranden, kanske ligga och läsa medans man lyssnar på vågskvalp och fåglar medans många från Mena verkar koppla av genom att vara i stora skräniga sällskap med grillos.

Exakt så, det är min erfarenhet också. På tal om grillar, har märkt att nedskräpningen också ökat på stränderna vilket är väldigt syn...
Citera
2025-08-16, 16:41
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Man kan ha kul utan att störa sin omgivning men sånt fattar väl inte lågbegåvade. Just respekten för sin omgivning är något muslimerna saknar om du någonsin varit på en "svensk" mångkulturell strand. Nedskräpningen är t.ex. också ett exempel på det.
Bara att få idén att pumpa arabisk folkmusik på en svensk strand skriker ju misslyckad integration...Man fortsätt du, vänsternisse, att stoppa huvudet i sanden medan Sverige islamiseras sakta.

Och ja jag har slutat besöka svenska stränder nära storstäderna då mina fördomar nästan alltid bekräftas. Men även vid lugna sjöar kommer du inte undan längre.

Du kan ju alltid be dem sänka musiken lite, men chansen är väl att de skrattar åt dig. En populär strand är liksom inte ett tempel för din meditation. Solen snurrar inte runt dina behov, och om du vill ha total frid får du väl köpa dig en egen privat strand eller åka till någon av de tusentals sjöar som finns i Sverige.
Citera
2025-08-16, 16:41
Medlem
Citat:
Jag älskar att bada så det kommer jag aldrig sluta med. Har hittat en liten sjö dit jag åker ibland också dit har de inte hittat än men det är väl bara en tidsfråga

Badplatser som inte är berikade är som svampställen, berätta inte för någon, annars är det kört!
Citera
2025-08-16, 16:42
Medlem
Europes avatar
Det kanske är anledningen till att drunkningsolyckor med barn i åldern 0-4 har ökat lite i Sverige, trots att drunkningsolyckor på längre sikt har minskat tack vare olika insatser? Bland äldre (mellan 10-19 år) är det sju gånger vanligare att drunkna om man har invandrarbakgrund än om man har svensk bakgrund, så sannolikt spelar även ungarnas nivå av simkunnighet in, men jag gissar att det ändå spelar mindre roll bland de allra yngsta (om det nu inte är så att svenska ungar lär sig simma mycket tidigare än när jag växte upp på 80-talet).

Jag misstänker dessutom att skillnaden blir ännu större om man skulle jämföra svenska ungar med ungar från vissa etniska grupper. Jag tror inte drunkningsolyckorna är kanske lika vanliga bland etniska finnar som etniska somalier. Jag gick två simkurser i Finland på sommaren innan jag ens började skolan. Första gången var jag väldigt liten. När vi i mellanstadiet tävlade för vår skola i distriktsmästerskapet, så var tre av oss fyra simmare etniska finnar. Vår skola var nog till 85% etniskt svenska elever, 10% finska elever och 5% övrigt.

Edit: Vi fick silver i lagkappen.
Senast redigerad av Europe 2025-08-16 kl. 16:46.
Citera
2025-08-16, 16:45
Moderator
Tystnads avatar
Nu badar jag inte själv speciellt ofta på Stadens badplats eftersom vattnet inte är bra där.
Men stället besöks ofta av andra anledningar, bla trevligt vistas vid vattnet vilket man kan göra vid dess båtplatser och camping ställe med restaurang mm.

Själva badplatsen har intill en grill sektion med bänkar och fasta markgrill platser, dessa är sedan länge oftast ockuperade av invandrare som grillar och flera röker vattenpipa.

Inget som stör mig egentligen förutom om det är väldigt många där så kan det bli väldigt stökigt och tjock grill rök över hela området.

Så länge det går lugnt till och det inte skräpas ner utan man tar med sig skräpet till avsedda soptunnor ser jag ingen anledning dessa inte skulle få ha lite trevligt någonstans måste dom ju kunna vara
Citera
2025-08-16, 16:53
Medlem
Citat:
Exakt så, det är min erfarenhet också. På tal om grillar, har märkt att nedskräpningen också ökat på stränderna vilket är väldigt syn...
Ja nedskräpning inte bara på stränder utan även i bostadsområden är definitivt något som ökat enormt med invandringen. Man har ju ofta inte alls det tänket som vi är uppväxta med att vårda naturen och omgivningen
Citera
2025-08-16, 16:58
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grytvante
Du kan ju alltid be dem sänka musiken lite, men chansen är väl att de skrattar åt dig. En populär strand är liksom inte ett tempel för din meditation. Solen snurrar inte runt dina behov, och om du vill ha total frid får du väl köpa dig en egen privat strand eller åka till någon av de tusentals sjöar som finns i Sverige.

Om du hade nån koll på lagen, så kan störande på allmän plats - vilket stränder räknas som, ge böter. Störande kan vara högljudd musik. Det har alltså inte ett skit att göra med vad jag själv anser eller känner - om du hade nån koll.
Att be sina "medmänniskor" visa respekt för sin omgivning på allmän plats är detsamma som att påstå att man äger den allmänna platsen, intressant logik, som givetvis är felaktig.

Applicerar du samma tänk gällande parker, torg osv? Det är ok att pumpa högljudd skitmusik som stör allmänheten? Nej det är återigen inte ens enligt lag tillåtet. Den nya lagen introducerades 2021, passande i tiden, som innebär att störande på allmän plats med hög musik kan ge böter.
Så nej det handlar inte om individers personliga behov, utan om vad som är rätt enligt lag och sociala koder som är ganska vida kända bland oss svenskar.
Citera
2025-08-16, 17:00
Medlem
Vi var ofta på stranden med familjen när jag var barn, var aldrig någon som grillade på stranden..Man hade med sig typ mackor, saft och Mariekex eller bullar i kylväska och middag åt Man när man kom hem.
Citera
2025-08-16, 17:02
Medlem
Citat:
Vi var ofta på stranden med familjen när jag var barn, var aldrig någon som grillade på stranden..Man hade med sig typ mackor, saft och Mariekex eller bullar i kylväska och middag åt Man när man kom hem.
Det är det normala ja.
Citera
2025-08-16, 17:09
Citat:
Om du hade nån koll på lagen, så kan störande på allmän plats - vilket stränder räknas som, ge böter. Störande kan vara högljudd musik. Det har alltså inte ett skit att göra med vad jag själv anser eller känner - om du hade nån koll.
Att be sina "medmänniskor" visa respekt för sin omgivning på allmän plats är detsamma som att påstå att man äger den allmänna platsen, intressant logik, som givetvis är felaktig.

Applicerar du samma tänk gällande parker, torg osv? Det är ok att pumpa högljudd skitmusik som stör allmänheten? Nej det är återigen inte ens enligt lag tillåtet. Den nya lagen introducerades 2021, passande i tiden, som innebär att störande på allmän plats med hög musik kan ge böter.
Så nej det handlar inte om individers personliga behov, utan om vad som är rätt enligt lag och sociala koder som är ganska vida kända bland oss svenskar.

Visst, lagen finns, men jag tror knappast att musik på en strand räknas som "störande på allmän plats" i praktiken. Stränder är ju platser där man förväntar sig lite liv och ljud – folk skrattar, badar och lyssnar på musik.

Men om vi nu skulle införa en sådan lag, hur tänker du att vi ska få alla att följa den rent praktiskt? Ska vi bygga vakttorn på varje sandkorn, sätta patrullerande poliser med decibelmätare som jagar grillar och vattenpipor, och dela ut böter för minsta skratt, felaktig musiksmak eller om någon vågar andas lite för högt?
Citera
2025-08-16, 17:43
Medlem
EpicUsernames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grytvante
Har du någonsin varit utomlands, typ i Spanien eller Grekland? Stränder där är ofta ännu mer “multikulturella” och ändå går livet helt normalt vidare. Det är mest bara folk som badar och har kul.

Vad är det egentligen du vill att vi ska diskutera här? Är det en riktig diskussion eller mer en tråd för att bara klaga och spy galla?
Precis. Udda människor som är så besatta av att lägga märke till & hata på folk som inte råkar vara 100% vita. Varför ska man hata folk som inte är etniskt svenska om dessa inte gör något fel? Jag hatar enbart på kriminella, primitiva kulturer som lever i det förflutna/inte vill anpassa sig till ett modernt samhälle trots man bosatt sig i sagda samhälle (kanske även blir försörjd om man inte är självförsörjande ännu).

Tack och lov är största majoriteten svenskar inte sådana och dömer folk efter deras beteenden/handlingar snarare än etnicitet. Rasister försöker göra svenskarna till rasister då det gynnar deras sak men i verkligheten är svensken väldigt orasistisk.

Citat:
Ja nedskräpning inte bara på stränder utan även i bostadsområden är definitivt något som ökat enormt med invandringen. Man har ju ofta inte alls det tänket som vi är uppväxta med att vårda naturen och omgivningen
Tycker det varierar mycket med vilken etnicitet/kultur, ålder och uppfostran avkomman fått. Vet invandrare som aldrig skulle kunna ens drömma om att skräpa ner och svenskar som inte alls tänker i sådana banor (oftast är det en ytterst liten minoritet då största majoriteten svenskar är rena av sig).
Senast redigerad av EpicUsername 2025-08-16 kl. 17:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in