2025-08-16, 12:08
Har nu på senaste mött flertalet bilister som kör omkring med endast ett halvljus, är det bara lathet eller är man dumsnål?

Jag har svårt att tänka mig att de skulle vara omedvetna om situationen då flera av dem måste ha kört i mörker nu när det är sensommar och att det dessutom kommer upp varningar och felkoder i instrumentet när en lampa är trasig.

Hur ofta kollar ni själva eran belysning och byter ni lampor själva eller åker ni till verkstad och visar att tummen sitter mitt i handen?
Citera
2025-08-16, 13:05
Medlem
Jordgubbes avatar
Borde finas en kod man kan blinka till dessa, tycker det är lite svårt hinna blinka på morse att "observera att ditt ena framljus inte funkar". Ibland är det lastbilar som åker runt med oranga saftblandarna på för att de glömt slå av dem, då är det bara köra om och lägga sig framför en sån och blinka dubbelblink en gång så fattar de, men hur hantera de enögda? Synd man inte kan blinka enögt genom att hålla in nån knapp! Det hade väl varit kul om man kunde flirta.
Citera
2025-08-16, 14:07
Medlem
BOMB-CPs avatar
Va då kollar belysningen, är en lampa trasig så säger bilen till om man nu inte åker bil från 70-talet.

Om jag får syn på din bil så ska jag slå sönder dina lyktor.
Citera
2025-08-16, 15:58
Medlem
Vansterpartiets avatar
Är bilen hyfsat modern med LED där allt är en enda modul är det ju lite svårt att fixa själv på dagen.

Du vet ju inte hur länge bilen kört enögd när du möter denne. Kanske gått sönder under samma körning och man inte har någon lampa att byta med. Då får det ju gå till man kan köpa en ny.
Citera
2025-08-16, 16:07
Medlem
Adelsdams avatar
Det handlar nog om både lathet och dumsnålhet. Äger man en bil tillverkad efter 1980 borde instrumentpanelen indikera att en lampa är trasig.
Citera
2025-08-18, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Det handlar nog om både lathet och dumsnålhet. Äger man en bil tillverkad efter 1980 borde instrumentpanelen indikera att en lampa är trasig.
Min bil är från 2013 och rapporterar inte det. Däremot ser jag ju genast om ett framljus har gått sönder när jag kör in på en parkeringsplats med en mur framför, stannar bakom en annan bil vid ett trafikljus etc, etc.

Bromsljusen är betydligt knepigare att upptäcka fel på själv.
Citera
2025-08-18, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Få 80-talsbilar hade någon form av indikerar ljusbortfall, även många 90-talare saknar detta. Nya bilar har nästan städse led, då är det nog större fel om det är mörkt. Xenonljus brukar avge violett ljus när "bäst före-tiden" inträtt. Många bilar har dock ännu H4 eller H7 som halvljus, 90-talsbilar och äldre kan ha H1. Har en bil från 1988, där är det H4, dylika lampor satt i nya bilar långt in på 2000-talet.
Citera
2025-08-18, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BOMB-CP
Va då kollar belysningen, är en lampa trasig så säger bilen till om man nu inte åker bil från 70-talet.

Om jag får syn på din bil så ska jag slå sönder dina lyktor.

Vissa bilar visar det, men många gör det inte. Hittar du någon 80-talsbil som indikerar ljusbortfall förutom Volvo?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in