Citat:
Ursprungligen postat av
JanLilja
Tjenare.
Vi har en bil som nu gått runt 12.000 mil, och frugans tjat har fått mig att börja fundera på en ny för att undvika oönskade plötsliga kostnader.
Vi har en halvkombi nu, inte dyrare märkena men den har rullat bra. En gång för 2 år sedan va där något strul med kopplingen som fixades utan större kostnad.
Frun kommer att köra den till arbetet varje dag, ungefär en mil enkel väg.
Utöver det blir det 5 mil för att hälsa på släktingar då och då, så tänker att hybrid känns smart för att spara pengar på drivmedel. Vi har redan en laddare hemma från förra ägarna.
Frun är inne på elbil, men jag är rädd för andrahandsvärde och tycker det känns skönt att kunna tanka den och köra även om det skulle hända något med elnätet (ryssen kommer kanske 😅 ).
Har ni några tips på prisvärda men ändå schyssta bilar?
Jag har tittat lite på Volkswagen Tiguan eller Arteon.
Även Peugeot 508 som blev utsedd till årets smartaste bilköp 2020.
Vi får runt 100k för vår nuvarande bil tror jag, så någonstans mellan 280-400k prisklassen.
Du skrev inte hur gammal er bil är……Men 12000mil är inget problem.
Ålder är ett större bekymmer så är den 10+ år gammal så vettigt byta
Hybrid= dubbel så mycket som kan krångla.
Det låter som ni kör väldigt lite och då är både hybrid och elbil dyrt ägande…..En vanlig bensinare om ni inte kör mer än 500-1000mil är billigast totalt
Kört elbil i 3år och kan inte tänka mig något annat det är så bekvämt! Särskilt uppskattat vintertid när man aldrig har en iskall bil utan alltid varm när man ska åka.
Jag skulle om jag vore dig vänta ett par år.
Vi är mitt i en övergång då elbilar börjar bli bra och man vet inte riktigt vad som händer med hybrider och bensin.
Just nu känns det som det kommer en nyhet varje kvartal och elbilar är det som kommer sjunka i pris helt säkert