• 1
  • 2
2025-08-15, 13:54
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Händer rätt ofta att jag får förfrågningar om tjänster på Linkedin. Om jag vill veta mer om tjänsten skriver jag ett meddelande som svar där jag undrar basic fakta om rollen.

Det händer då så gott som alltid att rekryteraren istället för att svara på dessa frågor direkt i chatten skriver "Vilket nummer kan jag nå dig på?"

Har tidvis ett pressat schema och inte tid att snacka i telefon hela dagarna, dessutom spar man ju tid på att skriva ut det mest väsentliga om rollen direkt (lönenivå bland annat), så tycker att det är betydligt smidigare att bara skriva till varandra initialt. Men som sagt, i stort sett alla av dessa rekryterare propsar på om telefonmöten, varför?
Citera
2025-08-15, 14:00
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Händer rätt ofta att jag får förfrågningar om tjänster på Linkedin. Om jag vill veta mer om tjänsten skriver jag ett meddelande som svar där jag undrar basic fakta om rollen.

Det händer då så gott som alltid att rekryteraren istället för att svara på dessa frågor direkt i chatten skriver "Vilket nummer kan jag nå dig på?"

Har tidvis ett pressat schema och inte tid att snacka i telefon hela dagarna, dessutom spar man ju tid på att skriva ut det mest väsentliga om rollen direkt (lönenivå bland annat), så tycker att det är betydligt smidigare att bara skriva till varandra initialt. Men som sagt, i stort sett alla av dessa rekryterare propsar på om telefonmöten, varför?

De är i grund och botten extroverta säljare som vet att det är lättare att övertyga folk (samt få en känsla för personen) via samtal.

Ett mail blir ju indirekta löften på ditten och datten.
Citera
2025-08-15, 14:06
Medlem
supremanics avatar
Jag killgissar på att de har en kvot av samtal de förväntas uppfylla.
Citera
2025-08-15, 14:15
Telefon är mer direkt – mindre tid för dig att tänka, de är bättre förberedda (lönedata, privat info om dig) och njuter i smyg av att leka med dig för att stilla sitt narcisstiska behov.
Citera
2025-08-15, 14:44
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grytvante
Telefon är mer direkt – mindre tid för dig att tänka, de är bättre förberedda (lönedata, privat info om dig) och njuter i smyg av att leka med dig för att stilla sitt narcisstiska behov.

Och det lämnar ingen fin text/maillog som kan hänvisas till ang "löften" som getts för tjänsten.
Citera
2025-08-15, 15:05
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Och det lämnar ingen fin text/maillog som kan hänvisas till ang "löften" som getts för tjänsten.

Bara börja spela in alla dina samtal. Du kan t.ex. spara senaste timmens samtal och, om det behövs, spara till mp3 eller liknande. Det är oftast lagligt i Sverige så länge du själv deltar i samtalet och inte sprider inspelningen utan samtycke.

Blir du lurad så går du till nyhetsmedia och visar dem exakt vem som snackar skit.
Senast redigerad av Grytvante 2025-08-15 kl. 15:10.
Citera
2025-08-15, 15:13
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Bara börja spela in alla dina samtal. Du kan t.ex. spara senaste timmens samtal och, om det behövs, spara till mp3 eller liknande. Det är oftast lagligt i Sverige så länge du själv deltar i samtalet och inte sprider inspelningen utan samtycke.

Mhm, men hur många tänker på det?

Dom flesta tror felaktigt att det inte är tillåtet att spela in sina egna samtal i smyg/utan medgivande från den andra parten, men i Sverige så får du spela in dina egna (priva) samtal utan motpartens kännedom eller medgivande.
Citera
2025-08-15, 15:20
Medlem
Citat:

Blir du lurad så går du till nyhetsmedia och visar dem exakt vem som snackar skit.
Hur ska det gå till när t.ex iphone saknar förmåga att spela in pågående samtal, samt att jag har för mig att samma sak gäller för android?
Citera
2025-08-15, 15:28
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Hur ska det gå till när t.ex iphone saknar förmåga att spela in pågående samtal, samt att jag har för mig att samma sak gäller för android?

Finns gott om diktafon appar, annars så kan man ju alltid sätta telefonen i högtalarläge bredvid en fysisk diktafon.
Citera
2025-08-15, 15:36
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage

Därför att det är större framgång i att bearbeta en potentiell kund i tal än vad det är i skrift.
Citera
2025-08-15, 16:07
Medlem
Sancho.Panzas avatar
Jag upplever att många rekryterare på LinkedIn främst är ute efter att bygga en pool av potentiella kandidater, snarare än att matcha en specifik roll direkt.

Eftersom jag redan har jobb och inte ens aktiverat “öppen för nya möjligheter”, skriver jag alltid att vi kan hålla dialogen i DM. Jag börjar med tre raka frågor:

1. Vilket specifikt företag gäller det?
2. Vilka är de huvudsakliga arbetsuppgifterna?
3. Vilket lönespann erbjuder ni?

Min erfarenhet: de flesta – ibland alla – kan/vill inte svara på alla tre frågorna. Ibland inte ens på en enda.
Då tackar jag för mig och avslutar konversationen.
Citera
2025-08-15, 16:12
Medlem
Sancho.Panzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet

Bytt till en Google Pixel mobil och installera GrapheneOS om samtalsinspelningar är en prioritet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in