• 1
  • 2
2025-08-15, 12:18
Medlem
Hej

Tagit 1200 mg dagligen inågra månader för energi och fokus. Tog dem trots alla varningar om vidrig abstinens, dumma, dumma mig. Jag har kapslar på 300(nått indiskt märke mg och har lyckats komma ned till en kapsel var tredje dag. Haft hjälp av Gabapentin , tagit kanske 3G per dag de andra dagarna då jag ej tagit Lyrica, ändå mått pyton. Restless legs, sömnlöshet håglöshet, apati, mörka tankar. Tror ni att —abstinens blir värre än den redan är om jag kastar Lyrica och fortsätter med bara Gabapentinet? Har ganska mycket kvar och planerar att trappa ut och nolla det sen. Lyricakapslarna är ju på 300 mg och meckiga att dela, jag kan inte ha vitt pulver liggande hemma då ingen i familjen vet att mina ”mediciner” egentligen är knark och inte utskrivna av någon doktor. Är 50+ , behöver vara i skick att jobba om en vecka. Ni som har erfarenhet av just Lyrica, hur hade ni gjort?
Tacksam för alla tips!
Citera
2025-08-15, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giddes
Hej

Tagit 1200 mg dagligen inågra månader för energi och fokus. Tog dem trots alla varningar om vidrig abstinens, dumma, dumma mig. Jag har kapslar på 300(nått indiskt märke mg och har lyckats komma ned till en kapsel var tredje dag. Haft hjälp av Gabapentin , tagit kanske 3G per dag de andra dagarna då jag ej tagit Lyrica, ändå mått pyton. Restless legs, sömnlöshet håglöshet, apati, mörka tankar. Tror ni att —abstinens blir värre än den redan är om jag kastar Lyrica och fortsätter med bara Gabapentinet? Har ganska mycket kvar och planerar att trappa ut och nolla det sen. Lyricakapslarna är ju på 300 mg och meckiga att dela, jag kan inte ha vitt pulver liggande hemma då ingen i familjen vet att mina ”mediciner” egentligen är knark och inte utskrivna av någon doktor. Är 50+ , behöver vara i skick att jobba om en vecka. Ni som har erfarenhet av just Lyrica, hur hade ni gjort?
Tacksam för alla tips!

Tråkigt tips kanske och förmodligen inget du vill höra eller kommer att göra, men sök hjälp på en beroendemottagning. Lyricaberoende är inget du skakar av dig på en vecka.
Eller så trappa du ner med gabapentinet i rask takt. Du kommer dock må överjävligt dåligt när du sedan nollar det, hur långsamt du än trappar ned.

Hur länge har du ätit 300 mg var tredje dag?
Citera
2025-08-15, 14:26
Medlem
Citat:
Hej

Tacksam för alla tips!
Jag försökte ta livet av mig två gånger efter jag gick av Lyrica...se till att ladda upp med benzo eller liknande...
Citera
2025-08-15, 17:10
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricktactoe
Jag försökte ta livet av mig två gånger efter jag gick av Lyrica...se till att ladda upp med benzo eller liknande...
Bra tips med ännu mer beroendeframkallande knark. Skifta beroende bara.

Beroendevården. Förhoppningsvis har du lärt dig en läxa.

Lycka till!
Citera
2025-08-15, 17:19
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Har legat på 600 mg per dag i ett par år och utskrivet p.g.a. nervsmärta, blev utan en vecka då Pregabalin upphörde och det blev Lyrica som är samma sak. Var ändå tvungen till att läkare skulle skriva ut nytt recept. Frossa och lite illamående en vecka men med alkohol gick det ändå skapligt.
Citera
2025-08-15, 18:07
Medlem
Du ska absolut inte trappa ner snabbt och helst låta vården sköta din avgiftning. Du är ingen läkare.

Jag blev clean från tradd med hjälp av kratom. Försökte trappa ner med bara tradden men tillslut blev det för svårt att få tillräckligt precisa små doser när jag försökte dela tabletterna. Kratom hjälpte enormt. Tog kanske 2 månader totalt sen kunde jag bli helt clean.

Jag har inte rört varken droger eller alkohol sedan dess.

Jag vill även tipsa dig om NA eller samtalsstöd på beroendeenheten på soc. Nykterhet är tufft men det är så jääävla värt det. Kämpa!
Citera
2025-08-15, 21:30
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
behöver vara i skick att jobba om en vecka.

Då måste du gå cold-turkey, tror knappt du kommer orka jobba om en vecka i alla fall.
Det finns inga direkt tricks, du kommer bara ersätta beroendet av något annat ifall du tar andra preparat.

Vitaminer, vätskeersättning, paracetamol/ibuprofen, drick och ät så mycket du orkar under den vecka du mår som sämst!
För att underlätta abstinensen: Prata med vänner, gör något monotoniskt som att onanera eller spela instrument, lyssna på musik, titta på framgångsrika människor i något du finner intresse av, kanske en fotbollsspelare? Ta en varm dusch eller bada.

Som sagt, det finns inga genvägar om man inte då tar andra preparat men det är ju verkligen inte att rekommendera.
Det absolut bästa är att ta kontakt med beroendevården och förklara läget, du kommer ju bli förnedrad och så men det är sånt man får ta om man är dum i huvudet och knarkar. Jag har själv varit långtidsmissbrukare av opioider en gång i tiden så vet vilket helvete det kan vara.

Lycka till vännen!
Citera
2025-08-16, 12:35
Medlem
-charliesheens avatar
Usch, du är 50+ och ska inte utsätta dig själv och din familj för det förnedrande tillstånd du kommer hamna i.
Jag tror inte du kommer vara återställd på flera månader tyvärr och bli hundra gånger jobbigare om du gör det i hemma samtidigt som du ska jobba. Fattar inte hur det ska gå faktiskt.
Nämndemansgården är ett väldigt bra behandlingshem med många äldre klienter, tycker du ska kolla in det.
Citera
2025-08-18, 10:50
Medlem
Tack, varför står det ”felaktig captcha” när jag försöker skriva längre.
Senast redigerad av Giddes 2025-08-18 kl. 11:15.
Citera
2025-08-22, 14:46
Medlem
9 dagar utan Lyrica nu, dags att börja trappa ned Gabapentin.
Citera
2025-08-22, 14:57
Medlem
Citat:
Samma här! 9 dagar utan lyrica.. gick på sub ett år och slutade i somras med hjälp av lyrica, 9 dagar utan idag, hade max gått på lyrica 3-4 veckor men har ä då kännt av viss AT, ska bli så skönt nu att slippa ATs hela tiden, måste bara se till att jobba långsiktigt oxå - brukar ofta falla tillbaka efter 1-2 månader och ska jobba extra på den biten nu!
Citera
2025-08-22, 23:02
Medlem
JuicyBrahs avatar
Citat:

Hur mår du nu?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in