• 1
  • 2
2025-08-14, 11:20
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/sve...tt-gratfardig/

Jasmina Dymling, 55, älskar växter – och i helgen skulle hon skörda sitt enorma blomsterland för att sälja buketter i Malmö.

Men efter en tak- och fasadtvätt av huset dog nästan hela trädgårdslandet.

– Jag kan knappt gå ut i trädgården nu för jag blir gråtfärdig. Jag har lagt hundratals timmar och hela min semester på att preppa och fixa, säger hon. Hon uppskattar att hon lagt 40 000 kronor på fröer, knölar, jord och gödsel och hundratals timmar på att plantera.

Jasmina har i efterhand förstått att rengöringsmedlet, natriumhypoklorit, som användes vid fasadtvätten är giftigt för växter. Hon är mycket besviken över att företaget inte informerade om att hela trädgården riskerade att skadas.

Vilket är företaget?
Citera
2025-08-14, 11:29
Klantigt att beställa fasadtvätt innan skörden i vilket fall som helst.
Citera
2025-08-14, 12:15
Avstängd
Takpapps avatar
Varför tvättade hon inte fasaden själv?

Verkar rimligt om man lagt en förmögenhet på saker i närheten av fasaden som skulle tvättas med gifter. Om man kan nåt om växter och odling. Menar jag. Kommenterar åt en kompis. Som odlar.
Citera
2025-08-14, 13:35
Medlem
Gosifs avatar
Synd att hon inte tänkte lite längre och beställde fasadtvätt en annan tid på året?
Citera
2025-08-14, 13:44
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.expressen.se/nyheter/sve...tt-gratfardig/

Jasmina Dymling, 55, älskar växter – och i helgen skulle hon skörda sitt enorma blomsterland för att sälja buketter i Malmö.

Men efter en tak- och fasadtvätt av huset dog nästan hela trädgårdslandet.

– Jag kan knappt gå ut i trädgården nu för jag blir gråtfärdig. Jag har lagt hundratals timmar och hela min semester på att preppa och fixa, säger hon. Hon uppskattar att hon lagt 40 000 kronor på fröer, knölar, jord och gödsel och hundratals timmar på att plantera.

Jasmina har i efterhand förstått att rengöringsmedlet, natriumhypoklorit, som användes vid fasadtvätten är giftigt för växter. Hon är mycket besviken över att företaget inte informerade om att hela trädgården riskerade att skadas.

Vilket är företaget?

Normalt skadas bara ca 1 meter av växtligheten närmast huset, men det här företaget är amatörer som dels sprayat natriumhypoklorit med högtryck vilket ger ett moln som sprider sig i omgivningen. Dels har man inte sköljt innan högtryckstvätten vilket i sin tur också sprutat runt natriumhypokloriten.

Det är inte tillåtet att tvätta på det sättet utan tillstånd utan man måste tvätta så att hypokloriten sköljs ner i dagvattnet. En seriös firma klarar det utan problem.
Citera
2025-08-14, 14:00
Medlem
Lucianuss avatar
Hade firman hederligt talat om att de skulle använda Klorin - natriumhypoklorit och vatten - hade de aldrig fått jobbet för alla vet vilken skada Klorin gör. Så, allvarligt talat, vems är felet... Med det ansluter jag till TS fråga: vilket är företaget?
Citera
2025-08-14, 17:33
Medlem
killawifes avatar
När jag jobbade som målare så upplyste man alltid kunder om att fasadtvättmedlet kunde döda deras växter. Jag minns även att vi vid nåt tillfälle var tvungna att skydda vissa växter när vi tvättade.

Detta är liksom inget nytt så det är konstigt att man inte upplyst kunden när man måste ha sett att hon hade en massa växter och grödor.
Citera
2025-08-14, 18:49
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Detta är liksom inget nytt så det är konstigt att man inte upplyst kunden när man måste ha sett att hon hade en massa växter och grödor.

De flesta vettiga människor litar aldrig på vad som står i en skräptabloid som Expressen. De kan mycket väl ha informerat henne om risken för hennes växter men hon var för korkad för att fatta.
Citera
2025-08-15, 09:48
Medlem
Nicke08s avatar
Alla dessa tanter i Media som fallit offer för allt möjligt. Som sedan länkas till FB. Har kärringarna tagit över helt?
Citera
2025-08-15, 12:39
Medlem
Kan man inte använda bara vanligt vatten utan medel vid fasadtvätt? Skulle det gå bra?
Citera
2025-08-16, 01:00
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Kan man inte använda bara vanligt vatten utan medel vid fasadtvätt? Skulle det gå bra?

Nej. Massor av saker fastnar på fasaden som kan göra att den far illa. den kan bildas mögel och algpåväxt, fastna olika tungmetaller och kemikalier och vatten gör inget åt detta. Men idag finns det faktiskt snällare miljövänliga medel man kan använda för fasadtvätt. De är dock aldrig lika bra som de Zyklon-B liknande grejer företagen använder sig av så därför byter man inte.
Citera
2025-08-16, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum

Och hennes företag heter? Alltså, det företag genom vilket hon skulle sälja skörden från sitt ENORMA blomsterland.

Och givetvis betala skatt för.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in