2025-08-14, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Är man privat hyresvärd så får man väl sätta vilken hyra man vill i sverige.
På vilket sätt anser du att du har betalat för mycket. Det kanske kan vara bra att skriva.
Då fattar man lite mer istället för att klaga på att hyran är fel eller för hög.
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Är lägenheten inte prisvärd anser du, TS?
Du ingick ett kontrakt och godkände hyresnivån. Varför klaga efteråt?

Lite som att köpa en pizza, käka upp den och sedan efteråt hävda att den inte var så god som du förväntade dig och nu vill ha tillbaka 30% av priset.
Ni vet ingenting om detta, och det vet ni, ni tycker bara. Då ska ni vara tysta, för här efterfrågas fakta.

Oskälig hyra prövas av hyresnämnden, en domstol, och den kan besluta att hyra ska betalas tillbaka.
Citera
2025-08-14, 07:22
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barntorped
Ni vet ingenting om detta, och det vet ni, ni tycker bara. Då ska ni vara tysta, för här efterfrågas fakta.

Oskälig hyra prövas av hyresnämnden, en domstol, och den kan besluta att hyra ska betalas tillbaka.
Så kan du väl inte skriva utan att veta vad som ligger bakom.
Vad sker om du hyr i andra hand? Då kan ju ägaren av lägenheten lägga sin egen hyra.
Man kanske hyr möblera på samma gång. Då blir läget annorlunda eller hur.
Citera
2025-08-14, 07:25
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Vad sker om du hyr i andra hand? Då kan ju ägaren av lägenheten lägga sin egen hyra.
Finns regler även där. Den som hyr ut i andra hand får normalt ta ut samma hyra som han eller hon själv betalar. Hyr man ut möblerat så får man lägga på max 15%.
Senast redigerad av Jonas1968 2025-08-14 kl. 07:47.
Citera
2025-08-14, 07:46
Medlem
Citat:
Som nedanstående medlem skriver, vänligen sluta killgissa. Juridik har inget med åsikter att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Finns regler även där. Den som hyr ut i andra hand får normalt ta ut samma hyra som han eller hon själv betalar. Hur man ut möblerat så får man lägga på max 15%.
Citera
2025-08-14, 08:36
Medlem
Citat:
Finns regler även där. Den som hyr ut i andra hand får normalt ta ut samma hyra som han eller hon själv betalar. Hyr man ut möblerat så får man lägga på max 15%.

Citat:
Som nedanstående medlem skriver, vänligen sluta killgissa. Juridik har inget med åsikter att göra.

12 kap. 55 § jordabalken

Citat:
[K12]55 § Om hyresvärden och hyresgästen tvistar om hyrans storlek ska hyran fastställas till skäligt belopp. Hyran ska inte anses som skälig om den är påtagligt högre än hyran för lägenheter som med hänsyn till bruksvärdet är likvärdiga.

[S2]Vid en prövning enligt första stycket ska främst sådan hyra för lägenheter som har bestämts i förhandlingsöverenskommelser enligt hyresförhandlingslagen (1978:304) beaktas. Om en jämförelse inte kan göras med lägenheter på orten, får i stället hyran för lägenheter på en annan ort med jämförbart hyresläge och i övrigt likartade förhållanden på hyresmarknaden beaktas.

[S3]Vid en prövning enligt första stycket får den hyra för en lägenhet som ska anses som skälig enligt 55 c § inte beaktas.

[S4]Vid en prövning enligt första stycket i fråga om en lägenhet som upplåts i andra hand ska en hyra som överstiger den hyra som hyresvärden betalar, med tillägg för möbler, utrustning och andra nyttigheter, aldrig anses som skälig. Om upplåtelsen avser en del av lägenheten ska en hyra som överstiger en i förhållande till omfattningen av upplåtelsen proportionerlig andel av den hyra som hyresvärden betalar, med tillägg för möbler, utrustning och andra nyttigheter, aldrig anses som skälig. Ett tillägg för möbler och annan utrustning som ingår i upplåtelsen får inte överstiga 15 procent av den hyra som hyresvärden betalar. Tillägg för andra nyttigheter som ingår i upplåtelsen får inte överstiga hyresvärdens kostnader för dem.

[S5]Vid en prövning enligt första stycket ska även 55 a-55 d §§ iakttas.

[S6]Om den hyra som är att anse som skälig vid en prövning enligt första stycket är väsentligt högre än den tidigare hyran i hyresförhållandet, ska hyresnämnden, om hyresgästen begär det och inte särskilda skäl talar emot det, bestämma att hyra ska betalas med lägre belopp under en skälig tid. Detta gäller inte om hyran bestäms enligt 55 c §.

[S7]Om en förhandlingsklausul i ett hyresavtal har slopats och det ingår förhandlingsersättning i hyran enligt 20 § hyresförhandlingslagen, har hyresgästen trots första, andra och femte styckena rätt att få hyran sänkt med ett belopp som motsvarar ersättningen.

[S8]Om tvisten gäller något annat villkor än hyran, ska villkor som hyresvärden eller hyresgästen har ställt upp gälla i den utsträckning det är skäligt med hänsyn till hyresavtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt. Hyrestiden ska vara obestämd, om inte bestämd hyrestid av någon särskild anledning är lämpligare.

[S9]Om hyresvärden och hyresgästen kommer överens om villkoren för fortsatt uthyrning i en tvist enligt första eller åttonde stycket, gäller de överenskomna villkoren, oavsett vad som föreskrivs i nämnda stycken, i den utsträckning inte något annat följer av bestämmelserna i övrigt i denna balk. Lag (2019:533).
Citera
2025-08-14, 09:25
Medlem
immenhusens avatar
För att kunna få ett adekvat svar måste du specificera följande. Har du ett förstahandskontrakt i en hyreslägenhet, eller hyr du i andra hand av någon som har ett förstahandskontrakt i en hyreslägenhet? Eller hyr du en bostadsrätt av en bostadsrättsinnehavare som hyr ut sin lägenhet? Olika lagar är tillämpliga beroende på situation.

/AI
Citera
2025-08-14, 10:03
Medlem
Citat:
Är man privat hyresvärd så får man väl sätta vilken hyra man vill i sverige.
På vilket sätt anser du att du har betalat för mycket. Det kanske kan vara bra att skriva.
Då fattar man lite mer istället för att klaga på att hyran är fel eller för hög.
Nej man kan inte sätta vilken hyra man vill i Sverige.
Citera
2025-08-14, 11:23
Medlem
triptykens avatar
Citat:

Lagen tar höjd för "hyra ut egna möbler" så det går inte.
Citera
2025-08-14, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sodershjarta
jag har fått fram att min hyresvärd har tagit ut ockerhyra under hela tiden som jag bott här. när jag jämfört med hyresavin och vad jag betalat så är hyresvärden skyldig mig dryga 30k. vad hade ni gjort flashback? har någon erfarenhet av företag som "orimlig hyra" eller liknande? och kan det hela slå tillbaka på mig?

Du får gå till hyresnämnden men jag har svårt att tro dig på grund av din trådhistorik! (FB) Familjemedlem på faktura för att få rut/rot-avdrag, olagligt?
Citera
2025-08-14, 13:25
Medlem
Citat:

Det är ju därför allt färre väljer att hyra ut i andra hand. Inte värt.

Skall man hyra ut i andra hand så skall det vara till någon närstående.
Citera
2025-08-14, 17:37
Medlem
Citat:

Jag kommenterar bäst jag vill. Jag är inte i behov av ditt godkännande, även om du tycker det.

Mitt inlägg var riktat till TS. Men eftersom du tydligen anser att du företräder TS så får jag kanske svara dig då.

Vad i mitt inlägg var felaktigt menar du?
Citera
2025-08-14, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
För att om hyran är oskälig, om den som hyr ut i andra hand lagt på för mycket, så kan man få tillbaka mellanskillnaden.

Fast TS tyckte ju inte att den var oskälig eftersom denne skrev på kontraktet.
Det är andra som anser att den är oskälig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in