• 1
  • 2
2025-08-14, 03:55
Medlem
sodershjartas avatar
jag har fått fram att min hyresvärd har tagit ut ockerhyra under hela tiden som jag bott här. när jag jämfört med hyresavin och vad jag betalat så är hyresvärden skyldig mig dryga 30k. vad hade ni gjort flashback? har någon erfarenhet av företag som "orimlig hyra" eller liknande? och kan det hela slå tillbaka på mig?
Citera
2025-08-14, 03:56
Medlem
Skit i företagen och gå till hyresnämnden direkt.
Citera
2025-08-14, 04:23
Medlem
sebastian66s avatar
Är man privat hyresvärd så får man väl sätta vilken hyra man vill i sverige.
På vilket sätt anser du att du har betalat för mycket. Det kanske kan vara bra att skriva.
Då fattar man lite mer istället för att klaga på att hyran är fel eller för hög.
Citera
2025-08-14, 05:13
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Är man privat hyresvärd så får man väl sätta vilken hyra man vill i sverige.
På vilket sätt anser du att du har betalat för mycket. Det kanske kan vara bra att skriva.
Då fattar man lite mer istället för att klaga på att hyran är fel eller för hög.
Nej, man får inte sätta vilken hyra man vill om man hyr ut enligt hyreslagen.
Citera
2025-08-14, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sodershjarta
jag har fått fram att min hyresvärd har tagit ut ockerhyra under hela tiden som jag bott här. när jag jämfört med hyresavin och vad jag betalat så är hyresvärden skyldig mig dryga 30k. vad hade ni gjort flashback? har någon erfarenhet av företag som "orimlig hyra" eller liknande? och kan det hela slå tillbaka på mig?

Hur kan du betala mer än vad som står på hyresavin? Bor du i andra hand? Då gäller andra regler.
Citera
2025-08-14, 05:48
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Hur kan du betala mer än vad som står på hyresavin? Bor du i andra hand? Då gäller andra regler.

TS menade nog att hen har sett hyresvärdens hyresavi.
Citera
2025-08-14, 05:51
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sodershjarta
Har du andrahandskontrakt? Inneboende?

Oavsett vänd dig till hyres-- och arrendenämnden.
Citera
2025-08-14, 06:00
Medlem
Är lägenheten inte prisvärd anser du, TS?
Du ingick ett kontrakt och godkände hyresnivån. Varför klaga efteråt?

Lite som att köpa en pizza, käka upp den och sedan efteråt hävda att den inte var så god som du förväntade dig och nu vill ha tillbaka 30% av priset.
Citera
2025-08-14, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
TS menade nog att hen har sett hyresvärdens hyresavi.

Då får TS förklara det. Och bor uppenbarligen då i andra hand, om vederbörande inte får egen hyresavi.
Citera
2025-08-14, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
För att om hyran är oskälig, om den som hyr ut i andra hand lagt på för mycket, så kan man få tillbaka mellanskillnaden.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-08-14 kl. 06:07.
Citera
2025-08-14, 06:16
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Är lägenheten inte prisvärd anser du, TS?

Lite som att köpa en pizza, käka upp den och sedan efteråt hävda att den inte var så god som du förväntade dig och nu vill ha tillbaka 30% av priset.
Nu är ju skillnaden att vi har inga skyddsregler mot ockerpizza, även om jag anser att man borde införa det i Stockholm. När man beställer någon av de dyrare pizzorna, typ Black & White, och får en seg sträng med kryddat talgkött och avfrostad beasås på en pizza som hade kunnat vara en liten macka. Och för det kalaset vill de ha 150 spänn.

Anyways. Hyresreglerna är annorlunda. Där finns skyddsregler mot ockrare. Det handlar om att bostadspriserna inte ska trissas upp av att någon dumfan ingår ett kasst avtal. Så nej, han ska inte skylla sig själv för att han kanske förstör för nästa hyresgäst.
Citera
2025-08-14, 06:24
Medlem
zombie-nations avatar
Förstår inte riktigt om det är andrahandsuthyrning, eller om hyresvärden låtsas få in mindre pengar än de gör. Inget skulle förvåna mig.

Betalar själv ockerhyra men orkar inte engagera mig. De får igenom sjuka hyreshöjningar med HGF, HGF försöker sätta hårt mot hårt men har bara ett enda år lyckats med en vettig förhandling. Andra betalar 4 % höjning, men jag har fått specialregler så jag ska betala 8%. Helt sjukt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in