• 1
  • 2
2025-08-13, 21:32
Medlem
Som barn var jag väldigt känslig. Jag fick snabbt dåligt samvete, kände sorg när andra mådde dåligt och blev glad av natur och djur.

I tredje eller fjärde klass började mobbning och ensamhet ta över mitt liv. I skolan hamnade jag utanför, och hemma fanns det människor som utnyttjade min naivitet och rädsla. Jag hade svårt att hantera ilska och ogillade stök och orättvisor. Till slut hamnade jag i ett ”kompisgäng” som egentligen inte var några riktiga vänner – killar som var elaka mot andra. Jag hade svårt att säga ifrån.

Vid 14 års ålder började jag bli kallare och mindre påverkad av andras känslor. När gänget lämnade mig kände jag mig fri och tyckte det var skönt. Jag blev trotsig mot familjen och mer känslomässigt avstängd.

Runt 20 började känslorna komma tillbaka, och jag kände tacksamhet över det. Men nu, vid 32, känns det som att det gått överstyr. Jag tar åt mig av allt. Jag känner sorg nästan hela tiden – över människor, världen och allt hat jag ser. Det känns som att smärtan finns överallt inom mig.

Jag vill att andra ska vara glada, men upplever att alla har problem. Jag har gått så långt att jag ibland väntar på döden för att slippa sorgen. Jag tror inte att vården skulle förstå mig.

Jag försökte prata med vänner om det innan jul, men det blev bara fel och jag förlorade dem. Jag har bekanta men ingen jag kan prata med på djupet.

Det känns som att ”pojken i mig” – den känsliga sidan – har vaknat igen efter alla år. Kanske blev jag kall en gång i tiden för att jag inte klarade av att hantera sorg, och nu när den känsliga sidan återvänt så är allt för överväldigande. Om det här är en försvarsmekanism, varför har den slutat fungera?

Vad kan det här bero på? Är det möjligt att bli mer känslig som vuxen? Eller är det här ett tecken på något annat?

Kortfattat info:

Jag är 32 år man.

Känslorna kom tillbaka vid 20 års åldern. Men som sagt, den senaste tiden (vid 30 års åldern) började jag bli mer och mer känsligare. Nu är jag 32 år. Väldigt känslig. Oftast blir jag lätt sorgsen och tycker synd om folk, om det sker något tråkigt.
Senast redigerad av Djicp 2025-08-13 kl. 21:37.
Citera
2025-08-13, 21:46
Medlem
pn222jws avatar
Hej!

Du kanske skulle bli mer utåtriktad - nya vänner, nya kompisar. När du vänder dig inåt känns det först tryggare men sedan tråkigare. Om man träffar nya individer hittar man efter ett tag några som är kul. Försök skaffa 5-10 vänner och 25-50 som du känner ytligt. Fester och arbetsplatser eller studier och även "vänners vänner" är bra.
Citera
2025-08-13, 22:32
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Hej!

Du kanske skulle bli mer utåtriktad - nya vänner, nya kompisar. När du vänder dig inåt känns det först tryggare men sedan tråkigare. Om man träffar nya individer hittar man efter ett tag några som är kul. Försök skaffa 5-10 vänner och 25-50 som du känner ytligt. Fester och arbetsplatser eller studier och även "vänners vänner" är bra.
Det låter som väldigt (högt ställda) kvantitativta mål? Och till vilken nytta? Varför skulle TS må bättre av att ha fler vänskapsrelationer än vad en normal människa kan hantera? Håller med dig om själva grundtanken i ditt svar, att det är bra om man känner sig deppig att träffa människor och att försöka hitta personer man kan knyta an till och ha ett genuint utbyte med.
Citera
2025-08-13, 22:46
Medlem
particulum1s avatar
Framstår som att du applicerar medlidande på fel sätt. Orsakar du dig själv lidande i relation till andra är det inte rätt applicering.

Rätt applicering utav medlidande är att bry sig om andra utan att orsaka självförvållat lidande.

Det är dock inte någon lätt dynamik att balansera eftersom ett potentiellt ifrågasättande och förändring utav hur man applicerar medlidande kan utmana ens nuvarande ide gällandes vad det innebär att vara en medmänniska, där en potentiell rädsla kan orsakas utav en tanke som innefattar en potentiell förlust utav sin medmänsklighet.

Om du använder ditt eget självförvållat lidande i relation till applicering utav medlidande till andra människor eller varelser, där regeln är att du först inte ska orsaka självförvållat lidande och följer det, så kommer du hitta rätt applicering till slut. Ditt eget lidande fungerar som en vägvisare gällandes vilket sätt som inte är rätt sätt att applicera det.

Kan dela en text som jag skrev (längesedan dock) när jag brottades med ett liknande dilemma. Kanske kan potentiellt ge lite vägledning eller inspiration.

Citera
2025-08-13, 22:46
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Du låter som en psykisk svag man.
Tyvärr gäller det de flesta svenska män.
Ni är gudlösa människor som inte krigat på flera hundra år. Finlemmade, tårögda och skamsna över er själva då ni inte klarar av att avprogrammera er från den judiska hjärntvätten som ni tvångsmatats med av galna vänsterkärringar hela livet.

En riktig man är stark fysiskt och mentalt. Han har starka principer och värderingar och arbetar 15 timmar om dagen för att försörja sin fru och sina barn.

Du är en mes helt enkelt som aldrig upplevt något riktigt obehagligt i ditt liv och därför blivit vek och tårögd.

Till dig vill jag rikta ett stort finger. Männen under 30-talet som dog i kriget var de riktiga männen och nu måste vi kvinnor dras med er. Ni lider av övervikt, håret tappat ni vid 20 års ålder, hundra olika diagnoser. En 14årig flicka har mer testosteron och mod i sig än vad ni verkar ha. Det är chockerande patetiskt och sorgligt på samma gång.

Tänk dig svenskar för några hundra år sen som gick ut i Ryssland under vintern och krigade mot arméer tiofaldigt fler än de var.
De var som vargar, och du är typ knähunden som blev kvar efter att civilisationen domesticerat dig så mycket att inga mänskliga instinkter öht verkar finnas kvar.

Kom tillbaka när du upplevt krig, slagsmål, hemlöshet, fattigdom och att vada över lik på väg till jobbet. Vad har du varit med om? Har du sovit ute under krig i 20 minusgrader?? Inte? Nä, varför grinar du då? Dagens män i ett nötskal.
NEJ, ingen tycker synd om dig. Ingen bryr sig! Välkommen till vuxenlivet!
Citera
2025-08-13, 23:45
Medlem
bithaxs avatar
Du har drabbats av så kallad dystymi.
Det är en lätt men långvarig depression.
Citera
2025-08-13, 23:54
Medlem
Du borde kontrollera din Testosteronnivå.
Brist på Testo kan ibland ge liknande symptom.
Senast redigerad av Cuttherope 2025-08-13 kl. 23:56.
Citera
2025-08-14, 01:32
Medlem
knivhippies avatar
Rent krasst så har du ju helt rätt, att världen är åt helvete och likaså merparten av dess befolkning..
Försök att styra om fokus lite, konsumera mindre nyheter och försök omge dig av människor som trots allt kan välja glädjen mitt i all.skit.
Och få utlopp genom tex träning eller musik eller what ever som kan lätta på trycket.

Vi känsliga behövs, men man måste hitta sundaa strategier för att må bra i det. Sök guidning/hjälp Om det är för jobbigt, MEN
Om någon föreslår medicinering så tänk om flera gånger innan du ger dig in i en flerårig, kanske livslång kemisk lobotomering, vilket det på ett sätt är. Tog mig många år att trassla mig ur skiten.
Du är inte ensam!
Senast redigerad av knivhippie 2025-08-14 kl. 01:36.
Citera
2025-08-14, 09:47
Medlem
bellusorcas avatar
Det är ju toppen att du har känslor och empati men det låter som att du för lätt tar på dig andras känslor och känner det som du tror att dom känner. Du måste sluta ta ansvar för andras känslor eller sorg.

Men din grund låter bra, tror bara du måste lära dig hantera andras känslor bättre. Det är inte ditt ansvar hur andra mår (så länge du är snäll såklart osv). Att vara känslig är inget negativt men det finns ju en gräns, du ska inte behöva må dåligt av det.
Citera
2025-08-14, 10:40
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Du har drabbats av så kallad dystymi.
Det är en lätt men långvarig depression.

Ts är högkänslig och det är ingen diagnos i sig, utan ett personlighetsdrag.
Citera
2025-08-14, 12:18
Medlem
https://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrL...T9uhYUu92UJak-

Jag är likadan, det kallas för högkänslighet.
Citera
2025-08-14, 18:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
Som barn var jag väldigt känslig. Jag fick snabbt dåligt samvete, kände sorg när andra mådde dåligt och blev glad av natur och djur.

I tredje eller fjärde klass började mobbning och ensamhet ta över mitt liv. I skolan hamnade jag utanför, och hemma fanns det människor som utnyttjade min naivitet och rädsla. Jag hade svårt att hantera ilska och ogillade stök och orättvisor. Till slut hamnade jag i ett ”kompisgäng” som egentligen inte var några riktiga vänner – killar som var elaka mot andra. Jag hade svårt att säga ifrån.

Vid 14 års ålder började jag bli kallare och mindre påverkad av andras känslor. När gänget lämnade mig kände jag mig fri och tyckte det var skönt. Jag blev trotsig mot familjen och mer känslomässigt avstängd.

Runt 20 började känslorna komma tillbaka, och jag kände tacksamhet över det. Men nu, vid 32, känns det som att det gått överstyr. Jag tar åt mig av allt. Jag känner sorg nästan hela tiden – över människor, världen och allt hat jag ser. Det känns som att smärtan finns överallt inom mig.

Jag vill att andra ska vara glada, men upplever att alla har problem. Jag har gått så långt att jag ibland väntar på döden för att slippa sorgen. Jag tror inte att vården skulle förstå mig.

Jag försökte prata med vänner om det innan jul, men det blev bara fel och jag förlorade dem. Jag har bekanta men ingen jag kan prata med på djupet.

Det känns som att ”pojken i mig” – den känsliga sidan – har vaknat igen efter alla år. Kanske blev jag kall en gång i tiden för att jag inte klarade av att hantera sorg, och nu när den känsliga sidan återvänt så är allt för överväldigande. Om det här är en försvarsmekanism, varför har den slutat fungera?

Vad kan det här bero på? Är det möjligt att bli mer känslig som vuxen? Eller är det här ett tecken på något annat?

Kortfattat info:

Jag är 32 år man.

Känslorna kom tillbaka vid 20 års åldern. Men som sagt, den senaste tiden (vid 30 års åldern) började jag bli mer och mer känsligare. Nu är jag 32 år. Väldigt känslig. Oftast blir jag lätt sorgsen och tycker synd om folk, om det sker något tråkigt.

Tycker du “synd” om folk eller är det egentligen empati du känner inför att dom varit med om något tråkigt?

Har du själv varit med om något tråkigt som du inte gått vidare ifrån och som nu kommer ikapp?
Och kan det vara så att du undviker dina egna problem genom att gräva ner dig i andras?

Vad får du ut av att tycka synd om andra?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in