Citat:
Ursprungligen postat av
Motvillig1.2
Kanske det men nu är det här en tråd med en viss premiss så kanske kan vi hålla oss till den premissen och sen kan du försöka upplysa hillbillys i andra trådar om det roar dig?
Det blir lite som en tråd i något bygg-forum där man i förutsättningarn trollar bort gravitationen. Där kommer nog många (med rätta) mena att det är rent svammel och ingen känd metod existerar för att upphäva gravitation. Och att tråden då passar bäst i något SF-forum.
Och det är samma här. Om förtsättningarna måste gälla så är det inte ens SF utan något fantasy forum som passar.
Det finns "lagar" av ekonomisk natur också.
Citat:
Ursprungligen postat av
Motvillig1.2
Det händer massvis inom robotiken nu när den kan kombineras med intelligens och självkörande bilar är ett bra exempel på vad som händer när robotar till slut tränats upp och sen lär sig kollektivt. Jag var i San Francisco nyligen och robottaxi var standard. I mars var bara Waymo uppe i mer än 70 000 betalda körningar om dagen och ju mer systemet kör, desto bättre blir det.
OK. Ja, jag tror ju på det. Fast jag tänkt mig mer små enpersoners bilar, som kan packas tätt på essingeleden, varvid flödet ökas dramatiskt. Det ligger kanske längre fram i tiden när man fått bort alla manuellt körda fordon.
Det man snappar upp, utan att grotta ned sig i utvecklingen, är dock att det mest är div försök. Och myndigheterna delar ut temporära tillstånd för just lite tester.
I Sverige finns det väl knappt?
Sedan har väl inte självkörande fordon så mycket med AI att göra. Kanske bortsett från bildbehandlingen då något NN lär vara med där.
Citat:
Ursprungligen postat av
Motvillig1.2
Vi kommer att se samma utveckling inom andra fält. Ju fler hamburgare ett system stekt eller ju fler svampar som plockats, desto bättre blir det.
Håller med om det. Privatkapitalistiska profitjägare optimerar för att få ned kostnader.
Citat:
Ursprungligen postat av
Motvillig1.2
Själva roboten i sig kommer alltid att vara billigare än människor så det handlar egentligen bara om att få kritisk massa i kunskaps- och intelligenslagret roboten använder.
Nja, var får du det ifrån.
Just att motsatsen gällde gjorde ju att BYD kunde växa upp.
Följande borde vi väl kunna vara överens om:
A) Automatisering genomförs när det är lönsamt. (Annars genomförs den inte).
B) När automatisering genomförs så ökar BNP/Capita därför att den var lönsam.
C) I en fri arbetsmarknad är arbetslösheten bara 1-3%. Vilket är då folk byter jobb.
Det leder till vissa konsekvenser.
* Det kommer alltid finnas automatisering som inte införs därför att den är dyrare än manuell arbetskraft.
* När automatisering genomförs sjunker priset på arbetskraft.
* Priser på varor och tjänster faller mer än lönerna.
Det är strikta logiska konsekvenser.
Citat:
Ursprungligen postat av
Motvillig1.2
Och det är ju ungefär det vi ser nu.
Innan jag går med på det vill jag se att arbetslösheten ökar. Och då inte pga arbetsmarknadslagar och fackföreningar. Och det ser jag inget spår av.
Citat:
Ursprungligen postat av
Motvillig1.2
Då hade Amazon rimligen gjort det? Enligt dokument som läckte från Amazon kommer de nya robotsystemen att innebära att de behöver 600 000 färre lager/logistik-arbetare 2033 än vad de annars hade behövt.
Dom har alltså inte gjort det. Det var observationen. Och det kan man undra lite över för automatiserade lager är ingen nyhet. Amazon har säkert goda skäl för att inte ha automatiserat mer.
Men ordinär lagerautomatisering kan väl rulla på.
Kan inte det mer ses som ordinär industri-robot-automatisering.
Citat:
Ursprungligen postat av
Motvillig1.2
Och om en robot kan användas för en lägre kostnad än vad det kostar att hålla mänsklig arbetskraft på ens basal nivå? Det är ju den intressanta frågan. Att ingen skulle använda en maskin för något som människor gör billigare och bättre är ju trivialt sant.
Det har ju etablerats verktyg som folk använder över hela världen. (tror jag). Hammare t ex. Men det är väl inte så mycket än. Manuell arbetskraft är ofta billigare. Sedan finns geografiska, logistiska och politiska begränsningar. Apple har väl avsett att flytta produktion till indien. Men det tar ju ett decennium, med all logistik som skall ordnas.
Om nu Foxconn automatiserar och blir för dyra i Kina så att man flytta produktion till Indien, så blir det så att lönekostnaderna i hela världen måste upp till en viss nivå innan vissa arbetsmoment alltid kommer göras automatiskt. (Undantaget ställen där man inte vågar vara pga politiska hinder).
Det var länge sedan man insåg i Sverige att en helautomatisk fabrik här var för dyr. Det var billigare att använda manuell arbetskraft i Kina.
Citat:
Ursprungligen postat av
Motvillig1.2
Det var inte dina politiska uppfattningar som jämfördes med Uusman utan er gemensamma tekniksyn.
Är hon en sådan teknikentusiast som jag är då?
(Jag är positiv till solpaneler och batterier. Givet hur många som är avfärdande får jag väl framstå som extrem teknikentusiast. Låt vara att jag reserverar entusiasmen för teknik där lönsamhet gäller).
Citat:
Ursprungligen postat av
Motvillig1.2
Ser förstås fram emot källor och länkar.
Japp.
https://omni.se/ekonomipristagare-ai-effekter-overskattas/a/e7OEGR
AI kommer inte att höja produktiviteten i de västerländska ekonomierna nämnvärt. Det säger professor Christopher Pissarides, som 2010 tilldelades ekonomipriset till Alfred Nobels minne, enligt Bloomberg.
Kanske inte så mycket till källa, men ändå en ekonomipristagare och expert på konsekvenser av automatisering som uttalar sig.
https://mitsloan.mit.edu/ideas-made-to-matter/a-new-look-economics-ai
Här har vi en person som är expert på disruptive technologies och deras påverkan.
concluded that nearly 20% of all tasks in the U.S. labor market could be replaced or augmented by AI. But only about a quarter of those tasks — or 5% economy-wide — could be profitably performed.
Det där otäcka bivillkoret med lönsamhet finns.
Acemoglu estimates that the total increase in AI-driven productivity over the next 10 years will be roughly 0.7%. This would translate into a maximum growth in GDP of about 1.8%; a more realistic finding under this scenario is about 1.1%.
Vi talar alltså om en påverkan med 1.8% över 10 år (Inte per år).
Med andra ord kan vi säga att detta innebär "ingen" märkbar påverkan under närmsta 10 år.
But even that is optimistic, Acemoglu writes.
Dvs säkrast att ställa ned förväntningarna så att de inte är hela 1.1% över 10 år.
Sedan skall jag väl lägga till att detta är inte teknikfientlighet, utan bara lakonisk verklighetsförankring.
Vinsterna som en del hoppas på kommer troligen. Men några decennier senare. När investerarna är döda. Det som kan ge något är inte språkmodellerna (utom översättning) utan reinforcement learning.
Ett exempel att begrunda.
AI-verktyg har blivit bra på att analysera röntgenbilder. Vad har det lett till. Ja Hinton sa 2016 att man kunde sluta utbilda radiologer.
Sedan dess har antalet radiologer ökat. Och pris på röntgen har rasat. Och mer röntgen-tjänster utförs.
Helt i enlighet med ekonomisk logik. Men tvärtemot fantasierna i trådstarten.
Analys av röntgenbilder blir billigare -> Röntgen blir billigare -> mer röntgentjänster "köps" -> mer radiologer anställs.
Framgångsrika resonemang måste uppfylla vissa basala krav på logik.
EDIT
Hittade grafen på anställda radiologer
https://www.apollo.com/content/dam/apolloaem/images/daily-spark/2026/apr/29/April29_Chart_v3.jpg
Och denna som visar Jevons employment effect av sjunkande priser på tjänster.
https://www.apollo.com/content/dam/apolloaem/images/daily-spark/2026/apr/28/Apr28_Chart1.jpg
När priset faller så efterfrågas mer. Varvid fler blir anställda.