• 1
  • 2
2025-08-13, 15:39
Medlem
rex144s avatar
Regnsensorer brukar vara slöa... jag brukar reagera innan den skickar signalen till vindrutetorkarna. Jag vill dessutom själv bestämma när jag behöver vindrutetorkarna.

Vad tycker ni?

Själv efterlyser jag eluppvärmda vindrutor, jag hade en sådan på min Ford Focus och fattar inte varför fler biltillverkare har de.
Den är inte bara fantastisk på vintern men också på våren och hösten när det finns mycket imma på vindrutan.
Citera
2025-08-13, 16:02
Medlem
Tycker det fungerade bra med intervalltorkaren.
Automatiska torkaren startar lite på vinst och förlust, ibland fungerar det ok, ibland är den för sen och "slår slagen" för sällan iaf.

Håller med om eluppvärmd vindruta, en av de bästa uppfinningarna på bilar, borde vara standard.
Fords kostade dessutom bara ett par hundralappar extra att få vid nybilsköp.
Jag behövde aldrig skrapa rutan, nästan, 5min på tomgång så var snö/is borta, även suverän på imma på insidan av rutan.
Citera
2025-08-13, 16:03
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Regnsensorer brukar vara slöa... jag brukar reagera innan den skickar signalen till vindrutetorkarna. Jag vill dessutom själv bestämma när jag behöver vindrutetorkarna.

Vad tycker ni?

Själv efterlyser jag eluppvärmda vindrutor, jag hade en sådan på min Ford Focus och fattar inte varför fler biltillverkare har de.
Den är inte bara fantastisk på vintern men också på våren och hösten när det finns mycket imma på vindrutan.

Har haft regnsensor på flera bilar och även på den jag kör idag och tycker att det funkar sådär, på vissa bättre än andra. Värst är när dom inte går igång fast det verkligen behövs men även motsatsen förekommer. Men det är väl som med farthållarna: dom blir bättre och bättre allt eftersom och egentligen är det ett bra hjälpmedel, speciellt vid omkörningar i regn när man plötsligt får värsta regnkaskaden över sig från andra körfältet när man koncentrerar sig på själva omkörningen.

Eluppvärmd framruta har jag aldrig haft men har hört gott om dem men jag tror också att de är rätt dyra att tillverka och därför inte så vanliga. Som option när man beställer en ny bil vore det annars bra. Men rent generellt är nog marknaden för just detta rätt liten då det är få länder som verkligen skulle ha nytta av detta men att säkerhetstänkande Volvo som känner till vårt klimat inte hakat på detta är konstigt.
Citera
2025-08-13, 16:18
Medlem
godboys avatar
Citat:

Vad tycker ni?

Jag har regnsensor på min Toyota Yaris och jag måste nog säga att det är en av det bättre sensorerna jag träffat på. Dessutom kan jag ställa in känsligheten på sensorn så att den drar över rutan så ofta som jag vill.

På Jobbet har vi WV, Seat, Fiat, Ford som poolbilar och jag tycker nog att de två första är sämst när det gäller regnsensor. Fiat är nog bäst av de fyra.
Citera
2025-08-13, 16:27
Medlem
Citat:

Vad tycker ni?

Har du imma på rutan har du fukt i bilen och en trasig ac kanske ska laga bilen istället
Citera
2025-08-13, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2024-06-22
Har du imma på rutan har du fukt i bilen och en trasig ac kanske ska laga bilen istället
Nä, vissa dagar på senhösten är det något fuktigt,konstigt klimat ute som gör att rutan immar/ fryser till även på insidan, utsidan blir en tunn ishinna så man måste stanna och skrapa efter några hundra meter. Sällsynta tillfällen men besvärliga.
Perfekt med elrutan vid dessa tillfällen.
Jag åker nya moderna bilar så beror inte på bilen, fukt har jag inte noterat, jag kör ju bilen varm på resan till jobbet, drivs inte fukten ut då, ligger den kvar och lurar tills jag ska åka hem menar du?
Ac startar/funkar väl bara över +5 grader har jag läst någonstans
Senast redigerad av Cuttherope 2025-08-13 kl. 17:24.
Citera
2025-08-13, 17:08
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Trodde alla såna gick att justera till den känslighet man vill ha!

Om inte det går är det garanterat värdelöst. Alla förare har ju olika preferenser för hur känsliga de är för regn på rutan.
Citera
2025-08-13, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Nä, vissa dagar på hösten är det något fuktigt,konstigt klimat ute som gör att rutan immar/ fryser till även på insidan, utsidan blir en tunn ishinna så man måste stanna och skrapa efter några hundra meter. Sällsynta tillfällen men besvärliga.
Perfekt med elrutan vid dessa tillfällen.
Jag åker nya moderna bilar så beror inte på bilen, fukt har jag inte noterat, jag kör ju bilen varm på resan till jobbet, drivs inte fukten ut då, ligger den kvar och lurar tills jag ska åka hem menar du?
Ac startar/funkar väl bara över +5 grader har jag läst någonstans
Nej det är AC. Testa slå av den så ser du att det immar direkt sen sätter du på AC då försvinner fukten direkt på rutorna. AC är fint på vintern då det torkar fuktig luft också….

Det du upplever som konstigt klimat är att du tar in fukt utifrån, blöta skor osv som skapar fukt i bilen. Är din AC avstängd eller trasig så kommer du ha imma i hela bilen….
Citera
2025-08-13, 17:19
Medlem
Citat:

Vad tycker ni?

Du vet väl att du kan ställa in känsligheten på vindrutetorkarautomatiken?

Eluppvärmd vindruta är verkligen en lysande Ford-specialitet!
Förmodligen det bästa med Ford…
Citera
2025-08-13, 17:49
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2024-06-22

Det handlar inte om det, utan att jag vill inte dra på AC maximalt och få den blåsten i ansiktet. Istället trycker jag på en knapp och all imma försvinner på ett par sekunder.
Citera
2025-08-13, 18:01
Medlem
Snicksnackarens avatar
Eluppvärmd framruta är ute då alla bilar med klass har en app där du förvärmer bilen på vintern så du behöver inte kämpa mot is och imma när du kör.
Citera
2025-08-13, 18:20
Medlem
Citat:
Det handlar inte om det, utan att jag vill inte dra på AC maximalt och få den blåsten i ansiktet. Istället trycker jag på en knapp och all imma försvinner på ett par sekunder.
Du behöver inte dra på AC maximalt och blåsa i ansiktet. Ha fläktarna igång som normalt 20-22 grader med aktiverad AC så försvinner imman du pratar om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in