2025-08-13, 15:19
Medlem
Hakalabakalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flygplanstekniker
Ja indier har fullkomligt dominerat stockholm senaste tiden, ser dom överallt. Foodora bud = indier , leveranser = indier, gå förbi vilket kontorskomplex som helst = 99% indier, gå förbi kth och däromkring = 99% indier.

Lite märkligt är det faktiskt. Har inget emot något folkslag , men om ni rasister vill jämföra med araber och andra så lär sig dessa åtminstone svenska. Har inte sett någon av dessa indier ens försöka. Iofs klarar man sig bra på engelska i Sverige.

Korrekt. Aldrig träffat en indier som invandrat hit som kan svenska.
Citera
2025-08-13, 15:21
Medlem
Jobbar på ett större svenskt företag och hela våningen där jag sitter är full av indier. De är generellt kompetenta vill jag påstå, men de har en helt annan kultur. De pratar högt i telefon och i lunchrummet sitter de mestadels tillsammans och pratar indiska på hög volym. Dessutom stämmer det som andra skrivit att de luktar svett och curry, så även om vi har fri placering i kontorslandskapet så blir det en svenskhörna så långt bort från indierna som möjligt... Det blir liksom svårt med integration när majoriteten på arbetsplatsen är invandrare...
Citera
2025-08-13, 16:19
Medlem
pillifjongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Välkommen till högersverige!
Sänk skatterna för de rika.
Hjälp dom få livegna med ROT/RUT avdrag.
Försämra A-kassa och högkostnadadsskydd för de svagaste.
Importera indier som får undantag från inkomskraver.
Till slut har vi en härskarklass med slavar från indien.
Det låter väl fräscht högersvin?

Låter fortfarande bättre än sprängningar och gängkrig!

Din vänstermupp
Citera
2025-08-13, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddnacke
Är det ett problem med arbetskraftsinvandring? Det är väl en stor skillnad på det och bidrags invandring?

Om man skiljer på "närande" och "tärande" invandring så är det klart bra att det kommer folk som
bidrar till landet ekonomiskt.

Bara om man har något emot deras hudfärg så blir det dåligt.

Om det kommer hit en Indier, Tysk eller Australiensare och jobbar och bidrar. Bra !
Citera
2025-08-13, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
De är generellt kompetenta vill jag påstå

Säger nog mest om dig, jag har hittills inte stött på någon kompetent indier, de är som bäst medelmåttor. God förmåga att läsa innantill och att följa instruktioner, men så fort något går utanför det så kör de alla i diket.
Citera
2025-08-13, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Jag börjar undra om du någonsin arbetat med en större SI och sett deras kompetens de erbjuder från Indien.

Eh, ja och i någorlunda närtid ( 2023 )
Volvo med konsulter från HCLtech. Båda var seniora. bakgrund från TATA.

Innan det IKEA Sockerbruket
Citera
2025-08-13, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MainF
Säger nog mest om dig, jag har hittills inte stött på någon kompetent indier, de är som bäst medelmåttor. God förmåga att läsa innantill och att följa instruktioner, men så fort något går utanför det så kör de alla i diket.
Uppenbarligen behövs ju deras kompetens här?
Citera
2025-08-13, 16:35
Medlem
Storfetdases avatar
Slavarbetare, vart du än reser i världen ser du indier som arbetar för jordnötter, spelar ingen roll om det är Singapore, Australien, Arabemiraten eller Sverige. Indier går med på vilka villkor som helst för att det fortfarande är bättre än stället dom kom ifrån.
Citera
2025-08-13, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe

Inte alls, det som har hänt inom IT är att HR går på deras ljug-cv's också sorterar HR bort alla vettiga sökande innan anställande chef får se några cv's och vips har det kommit in en till indier. Har du fått in en indisk chef så anställer denna enbart 100% indier och tyvärr har de börjat få chefsroller. Ett h-e att arbeta med, inkompetenta som inte förstår sitt egna område och som dessutom kör micro-management trots att de inget kan...

På en lunch med en indisk kollega så frågade jag om hon hade tips om AI-tjänst för att fixa CV och fick ett tips med kommentaren "alla indier använder den och det finns företag i indien som hjälper en med att få jobb i sverige" och sen hade hon använt chatgpt för att klara av intervjun. Var ändå kul att personen var så ärlig, f.ö. anställd långt över sin kompetensnivå. Och så här ser det ut 10 gånger av 10. Visst chefer är frustrerade, men de har gått på snacket från hr/media "det saknas kompetens i sverige" o.s.v. Samtidigt så går kompetent IT-folk arbetslösa, så ser det ut i IT-sverige idag.
Citera
2025-08-13, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe

Det är inte så att billig arbetskraft fyller några luckor i svenskt näringsliv eller offentlig sektor.

Billig arbetskraft skapar möjligheter till helt nya verksamheter*, eftersom dessa verksamheter blir ekonomiskt gångbara om man har billig (och ja, gärna någorlunda kompetent. Men framförallt billig) arbetskraft.

Denna relation är mellan arbetsgivaren, och de anställda. Vad den svenska medborgaren har för nytta av detta är ytterst diskutabel. Möjligtvis kan man kalla det plus/minus 0, eftersom den invandrade arbetskraften åtminstone uppbär sin egen kostnad. Men det är inte direkt så att att jag tycker det är helt ok att bostadspriser skenar, vartenda grönområde bebyggs med höghus, och min kultur utplånas, för något som i övrigt inte ger mig någonting.

*Hade Foodora funkat i Sverige på 1990-talet? Nej. Har jag som svensk något behov av Foodora? Nej. I själva verket nyttjar jag bara Foodora för att jag inte längre vill gå utanför dörren i min mångkulturifierade hemstad om jag kan undvika det.
Citera
2025-08-13, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Eh, ja och i någorlunda närtid ( 2023 )
Volvo med konsulter från HCLtech. Båda var seniora. bakgrund från TATA.

Innan det IKEA Sockerbruket

Då har du haft en extrem otur.
Citera
2025-08-13, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Då har du haft en extrem otur.

Hahaha, antar att du menar vistelsen i Helsingborg ? Ja det var ett botten napp
Hatar skåne.

Om det gäller Indierna så hade jag noll problem med dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in