• 1
  • 2
2025-08-12, 22:15
Medlem
Min dotter som är 10 år tar ridlektioner på en ridskola som jag vet har det lite kämpigt med ekonomin. Nu har dom gått ut med ett "erbjudande" där man erbjuds vara skötare åt en häst. Vad detta innebär är jag inte riktigt på det klara med då informationen är knapphändig men det jag fått från ridskolan är:

"man skall vara här en dag i veckan och utföra lite uppgifter som står i en pärm i stallet. Vissa uppgifter skall göras en gång i veckan, andra en gång i månaden. Som tack till alla skötare kommer vi styra upp en aktivitet en gång per termin."

Konceptet med sköthäst är ganska vanligt men då hos privatägda hästar, och då ingår det i regel som "betalning" att man även får rida hästen gratis, vilket annars skulle kostat. Men hos ridskolan får man inga sådana "förmåner" förutom den terminsvisa "aktiviteten" vad det nu innebär. Vill man rida hästen kostar det extra.

Min dotter vill väldigt gärna detta, men i min värld handlar detta om att man utnyttjar barn som gratis arbetskraft. Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till det hela.
Citera
2025-08-12, 22:18
Medlem
Mr.RedHats avatar
Du ska ställa dig positiv. Din dotter lär sig ta ansvar och sköta om ett djur. Hon kommer även vara på en plats där hon får ett socialt sammanhang och knyta an till jämnåriga.

Rent juridiskt så är detta en icke-fråga. Att idrotter bygger på ideellt arbete är inget märkvärdigt.
Citera
2025-08-12, 22:22
Avstängd
Hon är 10 år, vilka uppgifter tror du hon får. Hon kommer älska att känna sig viktig i sammanhanget
Citera
2025-08-12, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Du ska ställa dig positiv. Din dotter lär sig ta ansvar och sköta om ett djur. Hon kommer även vara på en plats där hon får ett socialt sammanhang och knyta an till jämnåriga.

Rent juridiskt så är detta en icke-fråga. Att idrotter bygger på ideellt arbete är inget märkvärdigt.

Detta är ingen idrottsförening, Ridskolan är ett vinstdrivande företag med anställda.
I övriga föreningar så som fotbollsklubbar görs mycket ideellt arbete ja, men av vuxna. Jag tycker det är skillnad. Jag ser aldrig barn måla om fotbollsmål eller stå i kiosken, det gör föräldrarna.
Citera
2025-08-12, 22:30
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conand
Detta är ingen idrottsförening, Ridskolan är ett vinstdrivande företag med anställda.
I övriga föreningar så som fotbollsklubbar görs mycket ideellt arbete ja, men av vuxna. Jag tycker det är skillnad. Jag ser aldrig barn måla om fotbollsmål eller stå i kiosken, det gör föräldrarna.
Att rida häst är utövande av en idrott. Att det drivs av ett vinstdrivande företag istället för en förening är ovidkommande i sammanhanget. Ridskolor i allmänhet lever på ideellt arbete. Det går inte att driva annars. Jag tror du underskattar hur mycket det kostar med en häst. Föreställ dig då femtio hästar.

En fotboll behöver inte fodras eller motioneras. En häst är ett levande djur som är beroende av vår omsorg när den inte lever i det vilda.

Halva nöjet med en häst är att mocka skit och skrapa hovar. Jämför det med att jogga runt fotbollsplanen. Det är inte att spela fotboll. Men ändå nödvändigt för att sparka boll.

Så om jag ska vara ärlig har du nog missförstått vad din dotter faktiskt sysslar med. Hur ska hon kunna rida häst om hon inte kan sköta den?
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-08-12 kl. 23:28.
Citera
2025-08-12, 23:11
Medlem
OneTaps avatar
de minsta dom kan göra e väl o låta ungarna rida runt på häst jäklarna nån timme ibland i utbyte mot att dom gör grov jobb i stallet. de kostar nada för rid skolan lixom :P ren jäkla girighet e de som ligger bakom sånt där. ja hade sagt stopp o belägg om de gällde mitt barn o hittat ett annat stall =)
Citera
2025-08-13, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
de minsta dom kan göra e väl o låta ungarna rida runt på häst jäklarna nån timme ibland i utbyte mot att dom gör grov jobb i stallet. de kostar nada för rid skolan lixom :P ren jäkla girighet e de som ligger bakom sånt där. ja hade sagt stopp o belägg om de gällde mitt barn o hittat ett annat stall =)

Klart det kostar. En häst kan inte ridas hur mycket som helst så varje gratistimme är en förlorad inkomst.
Citera
2025-08-13, 00:12
Medlem
Studsbolls avatar
Högst oklart vilken juridisk frågeställning som finns här. I övrigt är det en förmån för barnet att få ta hand om en häst under förutsättning att barnet är intresserad av hästar. Barnet får något gratis som gynnar båda parter. Om konceptet på något sätt känns obekvämt för TS så får han väl bara betala för vanlig ridskola och så får barnet stå ut med dumheten.
Citera
2025-08-13, 02:09
Medlem
Det är nog att hon ska borsta hästen och kanske ta den till hagen under överinseende av en vuxen. Kanske putsa sadel och träns. Kanske lite mockning och fodring. Men det kräver ju också att någon som kan är med.

Skaffar man sen häst själv så inser man att det är 80% jobb och 20% ridning.
Det är in och ut från hagar, vattna och mata i hagen, mocka stall, mocka hage, sopa, packa Ikeakassar med hö, blanda kraftfoder, diska foderhinkar, diska vattenhinkar, täcken av och på. Köra betesputs, köra lastmaskin med foder och halmbalar. Ibland orkar/hinner man inte rida eller ens borsta för allt annat tar sån jävla tid.

Man kan såklart bygga moderna stall och få bort allt tidskrävande arbete.
Citera
2025-08-13, 04:13
Medlem
kalkryggars avatar
Det kan handla om att ridklubben överlever eller ej. Det är en klubb man är med i och alla deltar för att hålla klubben flytande. Lite som när man sålde lotter för fotbollslaget man var med i.

Det du kan göra är att kolla med klubben så de har allt på det torra när det gäller det juridiska. Sen låter du din dotter med din översikt delta på dessa aktiviteter. Tror jag kan vara en väldigt bra lära för dottern. Nästan så ni borde betala för det.

Om 10 år så kanske det är hon som ansvarar för uppgifterna som 10-åringarna har.

Sluta med det här jävla curlandet nu och förstör inte ungen.
Citera
2025-08-13, 07:54
Medlem
Se sköthästen som en hobby som gör att din dotter en gång i veckan kommer iväg och träffar folk samt rör på sig istället för att sitta och scrolla på mobilen. Låter ganska bra eller?
Dessutom hamnar hon i ett socialt sammanhang där knark och kriminalitet är ovanlig. Att sköta hästen och träffa stallkompisar gör att hon inte behöver få kickar från droger eller att begå brott.

Sen kan hästtjejer vara elaka mot varandra, men det brukar tjejer kunna vara även utan hästar.
Citera
2025-08-14, 10:39
Medlem
Roidberts avatar
Hittade en artikel som behandlar barnarbete på ridskolor: https://www.tidningenridsport.se/bar...-av-forbundet/

Min tolkning är att det kan tolkas som barnarbete om barnen får ridlektioner som en typ av lön för att sköta hästarna.

Vad jag kan hitta så är huvudregeln att barn under 13 år inte får arbeta överhuvudtaget.

Så frågan i din dotters fall är väl om de sysslor hon utför kan klassas som arbete. Min gissning är att det inte räknas som arbete om hon inte får någon typ av ersättning, men om ridskolan belönar henne med "gratis" ridlektioner för hennes arbete kan de få problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in