Citat:
Ursprungligen postat av
HeyItsJimmy
Jag hör till de personer som tror att kön är biologiskt betingat och inte formbart. Jag tror att kvinnor och män, p.g.a. de biologiska skillnader som föreligger, gynnas respektive missgynnas av olika saker och att det finns personlighetsdrag samt beteenden som är särskilt fördelaktiga för flickor respektive pojkar.
Exempelvis har män genom evolutionen alltid gynnats av att ta risker på ett annat sätt än kvinnor. Samtidigt har kvinnor gynnats av att vara kräsna och av sin förmåga att anpassa sig till gruppen på ett annat sätt än män. Av denna anledning undrar jag om det finns teorier om hur man bör uppfostra en son respektive dotter för att maximera barnets chans att lyckas i livet. Finns det någon som helst forskning på detta område?
Jag lämnar begreppet ”lyckas i livet” öppet för tolkning eftersom att diskussionen blir intressantare då.
Du behöver inte göra någon särskild ansträngning överhuvudtaget.
Hemmiljö och olika typer av uppfostran har knappt någon mätbar påverkan alls på barns framtida utfall om det inte är frågan om extremfall. Barns relevanta miljö finns utanför hemmet, det vill säga först och främst kamratgrupper (möjlighet till indirekt påverkan).
Barnens könsmässiga och personliga drag kommer att utkristallisera sig och de kommer att söka sig till en miljö som harmonierar med dessa oavsett vad du företar dig. Personlighetsdrag kan föräldrar förmodligen inte påverka i någon grad alls efter det genetiska bidraget.
Det man som förälder i högsta grad kan påverka i familjemiljön är hur kul och minnesvärd barndomen blir för avkomman. Och då får man väl bedöma själv hur effektivt en könsnojig far kan tänkas bidra till det.