• 1
  • 2
2025-08-12, 21:51
Medlem
HeyItsJimmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sayoka
Även om vi skulle utgå från att du har rätt så är det ju inte samma sak som gör män och kvinnor framgångsrika idag som när vi bodde i grottor. Hur de olika könen "bör bete sig" förändras dessutom nu snabbare än någonsin gällande vilket beteende som är trendigt just nu så jag skulle säga att det generellt skulle vara svårt att uppfostra någon optimalt eftersom vi inte vet hur världen kommer se ut eller funka om 15-20 år när barnet ska klara sig själv.

Jag personligen tror att det finns ett specifikt beteende och specifika egenskaper hos båda kön som genom evolutionen varit extra gynnsamt och som är oberoende av eventuella kulturella faktorer.
Citera
2025-08-12, 21:55
Medlem
Sayokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyItsJimmy
Jag personligen tror att det finns ett specifikt beteende och specifika egenskaper hos båda kön som genom evolutionen varit extra gynnsamt och som är oberoende av eventuella kulturella faktorer.

Möjligtvis anpassningsförmåga? För inga egenskaper är ju alltid bra?
Citera
2025-08-12, 22:03
Medlem
HeyItsJimmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sayoka
Möjligtvis anpassningsförmåga? För inga egenskaper är ju alltid bra?

Ja, alla behöver nog en grundläggande förmåga att anpassa sig eftersom vi är sociala varelser. Dock tänker jag att kvinnor, som är svagare och mer neurotiska än män, genom evolutionen och därför även idag har ett större behov av att lära sig att samarbeta, vara selektiva i sitt val av partner och ha vårdande egenskaper som är bra när de får barn. Samtidigt har män alltid gynnats av egenskaper som förbättrat deras chanser att tävla om resurser och partners, t.ex. uthållighet, problemlösning o.s.v. Borde vi uppmuntra sådant i samband med barnuppfostran även idag?
Citera
2025-08-12, 22:10
Medlem
Sayokas avatar
Citat:
Ja, alla behöver nog en grundläggande förmåga att anpassa sig eftersom vi är sociala varelser. Dock tänker jag att kvinnor, som är svagare och mer neurotiska än män, genom evolutionen och därför även idag har ett större behov av att lära sig att samarbeta, vara selektiva i sitt val av partner och ha vårdande egenskaper som är bra när de får barn. Samtidigt har män alltid gynnats av egenskaper som förbättrat deras chanser att tävla om resurser och partners, t.ex. uthållighet, problemlösning o.s.v. Borde vi uppmuntra sådant i samband med barnuppfostran även idag?

Om vi utgår från att samhället ser ut så om tjugo år så ja, visst. Men om vi tillexempel ska utgå från att män som är mer delaktiga i sina barns uppväxt och vård är de som är framgångsrika i framtiden (eftertraktade eller sedda som lyckade människor) är det ju männen som behöver de vårdande egenskaperna i sin uppväxt för att optimeras. Det är därför jag tänker att det kulturella ändå borde påverka en hel del.
Citera
2025-08-13, 10:30
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Jag hör till de personer som tror att kön är biologiskt betingat och inte formbart. Jag tror att kvinnor och män, p.g.a. de biologiska skillnader som föreligger, gynnas respektive missgynnas av olika saker och att det finns personlighetsdrag samt beteenden som är särskilt fördelaktiga för flickor respektive pojkar.

Exempelvis har män genom evolutionen alltid gynnats av att ta risker på ett annat sätt än kvinnor. Samtidigt har kvinnor gynnats av att vara kräsna och av sin förmåga att anpassa sig till gruppen på ett annat sätt än män. Av denna anledning undrar jag om det finns teorier om hur man bör uppfostra en son respektive dotter för att maximera barnets chans att lyckas i livet. Finns det någon som helst forskning på detta område?

Jag lämnar begreppet ”lyckas i livet” öppet för tolkning eftersom att diskussionen blir intressantare då.

Du behöver inte göra någon särskild ansträngning överhuvudtaget.

Hemmiljö och olika typer av uppfostran har knappt någon mätbar påverkan alls på barns framtida utfall om det inte är frågan om extremfall. Barns relevanta miljö finns utanför hemmet, det vill säga först och främst kamratgrupper (möjlighet till indirekt påverkan).

Barnens könsmässiga och personliga drag kommer att utkristallisera sig och de kommer att söka sig till en miljö som harmonierar med dessa oavsett vad du företar dig. Personlighetsdrag kan föräldrar förmodligen inte påverka i någon grad alls efter det genetiska bidraget.

Det man som förälder i högsta grad kan påverka i familjemiljön är hur kul och minnesvärd barndomen blir för avkomman. Och då får man väl bedöma själv hur effektivt en könsnojig far kan tänkas bidra till det.
Citera
2025-08-14, 07:52
Medlem
Sun Rulers avatar
Ingen aning men en kompis syster är en typisk ängslig vänsterliberal akademiker. Hon klädde upp sin son i klänningar och envisades med att köpa "tjejleksaker". Givetvis dokumenterades detta flitigt på sociala medier i jakt på kredd.

Ett par år senare så vill sonen leka med superhjältar och klä sig i blåa killkläder.
Citera
2025-08-19, 20:16
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Jag hör till de personer som tror att kön är biologiskt betingat och inte formbart. Jag tror att kvinnor och män, p.g.a. de biologiska skillnader som föreligger, gynnas respektive missgynnas av olika saker och att det finns personlighetsdrag samt beteenden som är särskilt fördelaktiga för flickor respektive pojkar.

Exempelvis har män genom evolutionen alltid gynnats av att ta risker på ett annat sätt än kvinnor. Samtidigt har kvinnor gynnats av att vara kräsna och av sin förmåga att anpassa sig till gruppen på ett annat sätt än män. Av denna anledning undrar jag om det finns teorier om hur man bör uppfostra en son respektive dotter för att maximera barnets chans att lyckas i livet. Finns det någon som helst forskning på detta område?

Jag lämnar begreppet ”lyckas i livet” öppet för tolkning eftersom att diskussionen blir intressantare då.

Om du redan (helt riktigt) konstaterat att arvet trumfar miljön, så borde frågan om "uppfostran" bli mindre brännande med ens.

Så här tror jag:
Om din unge har ett problembeteende, så måste du hantera det.
Om inte, behöver ungen inte din "uppfostran". Det räcker med att ha rimliga regler i hemmet, och föregå med gott exempel.

Barn blir som de ska om du låter dem vara, och finns tillhands för dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in