Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-12, 20:18
Medlem
Tyvärr är sånt här vad man får räkna med i en snabbt expanderande bransch med en massa nya och oprövade aktörer.

Naturligtvis går det att göra utväxlingar som klarar höga effekter och höga vridmoment till elmotorer. Jämfört med vanliga växellådor är det enkla konstruktioner.

Dock välkänt att kineserna har problem med exakt den sortens produkter. Köper du en fiddy/dirtbike ska du byta originaloljan på en gång du får hem åkdonet.

När det gäller handmaskiner, vinkelslipar, borrmaskiner osv är kinagrejorna ökända för att växelgrejorna packar ihop.

Om inte tillslaget pajar före. Det verkar vara oerhört svårt för dem att tillverka knappar och strömbrytare som håller. Helt oförstående för problemet.

Så ingen ska bli förvånad om växeln pajar på den nya Zeekr man köpt.
Citera
2025-08-12, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Tyvärr är sånt här vad man får räkna med i en snabbt expanderande bransch med en massa nya och oprövade aktörer.

Naturligtvis går det att göra utväxlingar som klarar höga effekter och höga vridmoment till elmotorer. Jämfört med vanliga växellådor är det enkla konstruktioner.

Dock välkänt att kineserna har problem med exakt den sortens produkter. Köper du en fiddy/dirtbike ska du byta originaloljan på en gång du får hem åkdonet.

När det gäller handmaskiner, vinkelslipar, borrmaskiner osv är kinagrejorna ökända för att växelgrejorna packar ihop.

Om inte tillslaget pajar före. Det verkar vara oerhört svårt för dem att tillverka knappar och strömbrytare som håller. Helt oförstående för problemet.

Så ingen ska bli förvånad om växeln pajar på den nya Zeekr man köpt.
Jag gillar iden med elbil, men inte att man "måste" ha en elmotor till dörrhandtaget, som på Tesla, samt mycket dyrare däck och försäkring, och en vansinnig motoreffekt. Tesla har ju problem med bromsrör, som rostar! Min 25 år gamla V70 har kopparrör!
Citera
2025-08-12, 22:33
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigVitalis
Jag gillar iden med elbil, men inte att man "måste" ha en elmotor till dörrhandtaget, som på Tesla, samt mycket dyrare däck och försäkring, och en vansinnig motoreffekt. Tesla har ju problem med bromsrör, som rostar! Min 25 år gamla V70 har kopparrör!
Om nu infällbara dörrhandtag är ett problem för dig, så finns det ju massor av elbilar som har vanliga dörrhandtag, faktiskt de flesta.

Vansinnig motoreffekt hittar du nästan enbart på dyra premium elbilar, vanliga elbilar i SUV/mellanklass brukar ha runt 200 hk.
De mindre elbilarna som Renault 5, Citroën e-C3 mfl har oftast mellan 90-150 hk.
Min Renault ZOE har 90 hk.

Dyra däck är också en premiumprodukt för premium elbilar och SUV'ar, men vanliga små och mellanstora elbilar har inte dyrare däck än vanliga bensinbilar.
Min Renault har 16" sommarhjul och 15" vinterhjul, jag har aldrig betalat mer än 4.000 kronor för en hel uppsättning med 4 däck monterat och klart.
Alltså inte dyrt.

Försäkringen är lite dyrare ja, men en vanlig elbil som tex en VW ID 3, är inte mycket dyrare att försäkra än en Golf, kanske 2.000 kronor mer om året.
Min Renault ZOE är 7 år gammal och jag betalar ca 6.600 kronor om året för min helförsäkring.
Citera
2025-08-12, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Men TS har en poäng: Med fartbegränsare och antispinn, vad skall man egentligen med hästkrafterna till?
Accelerera jävligt fort i spannet 50-150
Citera
2025-08-13, 08:18
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe

Om fokus läggs på appar och bildskärmar inne i bilen istället för materialval och kuggflanksspel i transmissionen blir det såhär
Citera
2025-08-13, 08:31
Medlem
EnCartes avatar
Det finns växellådor till vanliga bilar som klarar effekter på 400 hästar, utan problem och funnits länge. Så de är helt enkelt underdimensionerade. Allt för att spara pengar och kanske vikt. Men det rör sig ändå bara om ett tiotal kilo på en redan väldigt tung bil.
Citera
2025-08-13, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigVitalis

Där summerar du en del bra. Överkomplicering för att det skall kännas lyxigt går ibland för långt..
Däck, beror mycket på vikten och till viss del trender. Det skall se snyggt ut. Effekten är i princip en bieffekt av konsktruktionerna, och kostar det inget extra så..
Tesla, ja dom må vara brillianta på mycket men dom är till viss del historielösa och sknar en del basal erfarenhet. Dom må vara väldigt innovativa, men saknar +50 års erfarenhet av att bygga bilar. Det funkar överraskande bra, men ibland så blir det helt fel. T.ex frusna dörrhandtag på kalla marknader eller rost på grund av felaktigt tänk i konstruktionen.

/Dick.
Citera
2025-08-13, 10:26
Medlem
Studsbolls avatar
Med stor sannolikhet kommer elbilsmarknaden haverera totalt i takten med att bilparken åldrats och de som köpt en begagnad elbil dels inser att underhållet blir svindyrt och dels att bilen i princip saknar värde vid en försäljning. Att köpa och äga en elbil är inte samma sak som att köpa en vanlig bil och det har folk inte riktigt insett ännu.
Citera
2025-08-13, 11:52
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Måste elbilar vara så starka då?

Det finns väl elbilar som inte har ambitionen att klara 0-100 på 3 sekunder, utan kanske 13-14 sekunder. Dessa bör väl inte slitas lika mycket? Och därmed utgöra hållbar teknik.
Undrar jag också.

Finns stora nackdelar rent ekonomiskt och ur miljösynpunkt (vilket knappast elbilsmupparna verkar bry sig om) med effektstarkt bilar.

En sann miljövän kör en så lätt, enkel och liten bil som möjligt för minsta möjliga påverkan 🤌
Citera
2025-08-13, 12:13
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Med stor sannolikhet kommer elbilsmarknaden haverera totalt i takten med att bilparken åldrats och de som köpt en begagnad elbil dels inser att underhållet blir svindyrt och dels att bilen i princip saknar värde vid en försäljning. Att köpa och äga en elbil är inte samma sak som att köpa en vanlig bil och det har folk inte riktigt insett ännu.
Kan du utveckla det resonemanget lite?
Exv. på vilket sätt kommer underhållet bli dyrare än det på en bil med förbränningsmotor, växellåda och ibland separat slutväxel som alla behöver service och underhåll?
På vilket sätt menar du att en elbil i princip saknar värde vid försäljning, kan du visa på elbilarna som man kan få till skänks eller köpa för en spottstyver?

Jag har ägt, och äger, flera bilar med förbränningsmotor, men jag har numera sen två år tillbaka elbil till vardags, dessutom har familjen ägt en elbil tidigare och just nu en elbil till.
Jag upplever både köpandet och ägandet precis som vilken bil som helst, möjligtvis att det är tvärtom är billigare service och att vi slipper planera tankningar i vardagen. I allt annat är det samma.

Så det hade varit intressant att höra om din erfarenhet av elbilar, hur upplever du ditt ägande och på vilket sätt har det varit väldigt annorlunda än dina bilar med förbränningsmotor?
På vilket sätt är det enligt dig annorlunda att köpa en elbil, har du fått speciella kurser eller förbehåll?
Citera
2025-08-13, 12:21
Medlem
Hela poängen med det är att man ska kunna sälja service och support. Det kanske inte ens behövs men det rekommenderas ändå för man vill ha löpande intäkter från bilen. Att bara sälja en sak och sen aldrig mer tjäna pengar på den är väldigt gammeldags rent affärsmässigt.
Citera
2025-08-13, 12:36
Medlem
Kalle81s avatar
Hur ser det ut med elmotorer i elbilar?

En elmotor är ganska enkel. Men jag förstår att biltillverkarna vill bygga sina egna som de tidigare byggt motorer

Det gör att det säkert blir dyra lösningar och de byggs för att bara passa i det märket.

EU borde kräva att standard motorer ska användas, så man kan köpa en ny motor från Siemens eller abb eller vem som gör de numera
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in