Citat:
Ursprungligen postat av
StigVitalis
Jag gillar iden med elbil, men inte att man "måste" ha en elmotor till dörrhandtaget, som på Tesla, samt mycket dyrare däck och försäkring, och en vansinnig motoreffekt. Tesla har ju problem med bromsrör, som rostar! Min 25 år gamla V70 har kopparrör!
Om nu infällbara dörrhandtag är ett problem för dig, så finns det ju massor av elbilar som har vanliga dörrhandtag, faktiskt de flesta.
Vansinnig motoreffekt hittar du nästan enbart på dyra premium elbilar, vanliga elbilar i SUV/mellanklass brukar ha runt 200 hk.
De mindre elbilarna som Renault 5, Citroën e-C3 mfl har oftast mellan 90-150 hk.
Min Renault ZOE har 90 hk.
Dyra däck är också en premiumprodukt för premium elbilar och SUV'ar, men vanliga små och mellanstora elbilar har inte dyrare däck än vanliga bensinbilar.
Min Renault har 16" sommarhjul och 15" vinterhjul, jag har aldrig betalat mer än 4.000 kronor för en hel uppsättning med 4 däck monterat och klart.
Alltså inte dyrt.
Försäkringen är lite dyrare ja, men en vanlig elbil som tex en VW ID 3, är inte mycket dyrare att försäkra än en Golf, kanske 2.000 kronor mer om året.
Min Renault ZOE är 7 år gammal och jag betalar ca 6.600 kronor om året för min helförsäkring.