2025-08-11, 12:44
Medlem
Vi stirrar på skärmar hela dagen, dopaminkickarna från sociala medier tar aldrig slut, Plus höga koffeinhalter i vanlig dricka som Pepsi, ungar dricker energidrycker som Nocco till frukost, och nikotin finns överallt från att man går i högstadiet/gymnasiet. Internet gör folk mer isolerade och kan säkert tänka mig att isolering leder till symptom som social ångest, social inkompetens och ökad känslighet för intryck som alla går in i Autism och till viss del ADHD. Allt det här gör vissa till människor som inte kan stå på två ben ute i verkliga livet och en godtycklig diagnos utifrån bedömt hjälpbehov sätts.

Det är ingen originell idé jag kommer med men det är ändå intressant. Känns som vi är mer måna eller kanske mindre maktlösa när det kommer till att sätta diagnoser och skriva ut amfetamin än att göra samhällsövergripande förändringar för att vi inte ska bli skadade av vår omgivning?
Citera
2025-08-11, 12:50
Avstängd
Finns ju oseriösa butiker som normal och vissa icabutiker och annat skit som säljer importerade amerikanska läskedrycker och amerikanskt godis eller engelskt godis eller slush i butik osv med skitiga azofärger till lågutbildat folk och fjortisar som inte vet bättre.

Dessa azofärger som var förbjudna i sverige förut men eu tvingade på oss skiten skapar adhd symptom särskilt hos folk under 18år.

i usa så ska de förbjuda många av dessa azofärger då de förutom adhd symptom skapar cancer.

De roliga är att några av dessa lågutbildade brukar komma hit till fb och försvara azofärgerna med ignoranta inlägg trots att det är välkänt sen länge vad det skapar och det var förbjudet av naturliga orsaker bara för att de minsann gillar amerikansk giftläsk trots att det gör folk sjuka.

ignorans och dumhet på hög nivå.
Senast redigerad av Blatteman 2025-08-11 kl. 13:24.
Citera
2025-08-11, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bongx
Vi stirrar på skärmar hela dagen, dopaminkickarna från sociala medier tar aldrig slut, Plus höga koffeinhalter i vanlig dricka som Pepsi, ungar dricker energidrycker som Nocco till frukost, och nikotin finns överallt från att man går i högstadiet/gymnasiet. Internet gör folk mer isolerade och kan säkert tänka mig att isolering leder till symptom som social ångest, social inkompetens och ökad känslighet för intryck som alla går in i Autism och till viss del ADHD. Allt det här gör vissa till människor som inte kan stå på två ben ute i verkliga livet och en godtycklig diagnos utifrån bedömt hjälpbehov sätts.

Det är ingen originell idé jag kommer med men det är ändå intressant. Känns som vi är mer måna eller kanske mindre maktlösa när det kommer till att sätta diagnoser och skriva ut amfetamin än att göra samhällsövergripande förändringar för att vi inte ska bli skadade av vår omgivning?

ADHD och Autism föds man med det är ingenting man får som en förkylning!
Citera
2025-08-11, 13:00
Medlem
Klas-Vegass avatar
Tidigare generationer fick vara i hemmets trygga vrå. Gå i en skola där alla gjorde allt samtidigt och som var lugnare. Man hade syskon att kopiera etc.

Det betyder att de barn som behövde lite längre tid för att lära sig knyta skorna fick den tiden och slapp dagis från 12 månaders ålder.

Hur kan man inte förstå det?

Det är dessa barn som behövde hemmets trygga vrå mer än andra.
Citera
2025-08-11, 15:54
Medlem
dustimkroys avatar
Med godis och läsk förstör man hjärnan alla dessa tillsatser i matvarorna förgiftar oss
Citera
2025-08-11, 16:23
Medlem
McCarthy01s avatar
Alldeles säkert har det en inverkan. Internet började komma in i hemmen runt 1995 och därför kan nog skärmberoenden vara en stor orsak till AD/HD och autism hos människor upp till 30. De som blir diagnosticerade som äldre har nog ofta dåliga uppväxter eller varit "problembarn" i skolan, men skärmberoenden kan ju vara en del i det som orsakat deras diagnoser också. Det är först de sista 25 åren man börjat hävda att dessa diagnoser alltid är något man föds med, när diagnoserna inte ens fanns så sent som på 80-talet.

Jag tror att psykiatrin och andra instanser som jobbar med människor idag inte riktigt vet vad som ska betraktas som "normalt" och inte. Trots att vi sägs ha fått ökad tolerans för olikheter, så är har utrymmet för vad som ses som "normalt" och "normalt beteende" krympt mer och mer. En människa som är okoncentrerad och rastlös behöver inte nödvändigtvis ha AD/HD, och en som är inåtvänd, tillbakadragen och har vissa specialintressen, samt har svårt med sociala koder, behöver inte ha autism eller aspergers. Mycket beror på uppväxten och hur vi uppfostrats att vara.
Citera
2025-08-11, 16:48
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bongx

Jag tror absolut att det du nämner har en skadlig effekt på människan dock fanns ADHD och Autism långt innan internet samt är något man föds med precis som någon redan nämnt.
Citera
2025-08-11, 17:00
Bannlyst
Stör det dig eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här