Citat:
Ursprungligen postat av
bongx
Vi stirrar på skärmar hela dagen, dopaminkickarna från sociala medier tar aldrig slut, Plus höga koffeinhalter i vanlig dricka som Pepsi, ungar dricker energidrycker som Nocco till frukost, och nikotin finns överallt från att man går i högstadiet/gymnasiet. Internet gör folk mer isolerade och kan säkert tänka mig att isolering leder till symptom som social ångest, social inkompetens och ökad känslighet för intryck som alla går in i Autism och till viss del ADHD. Allt det här gör vissa till människor som inte kan stå på två ben ute i verkliga livet och en godtycklig diagnos utifrån bedömt hjälpbehov sätts.
Det är ingen originell idé jag kommer med men det är ändå intressant. Känns som vi är mer måna eller kanske mindre maktlösa när det kommer till att sätta diagnoser och skriva ut amfetamin än att göra samhällsövergripande förändringar för att vi inte ska bli skadade av vår omgivning?
Jag tror absolut att det du nämner har en skadlig effekt på människan dock fanns ADHD och Autism långt innan internet samt är något man föds med precis som någon redan nämnt.