2025-08-10, 14:40
Medlem
Jag har börjat latja lite med grid bots genom bitsgap. Just nu har jag runt 25 stycken men planen är att ha 50st som kör samtidigt. Det jag inte har tänkt på är skatteverket :/

Jag har inte riktigt fattat förens nu att man måste skatta för och redovisa varje transaktion, även om den inte är i en fiat valuta och överförd till bankkontot. I min hjärna har jag trott att jag behöver skatta först när jag för över en vinst till mitt bankkonto.

Endast med mina 25 gridbots så är jag uppe i runt 600 transaktioner per dygn om man räknar in köp/sälj/trading fee osv. Om jag forsätter min plan med fler gridbots kommer det sluta med minst 200k -300k transaktioner per år.

Hur ska jag redovisa det här för skatteverket? Exakt vad är det dom vill ha? Kommer dom vilja ha en redovisning på över en kvarts miljon transaktioner varje år?
Citera
2025-08-10, 15:03
Medlem
Exportera all data från Bitsgap och använd dig av Koinly kom ihåg att spara allt om dom nu vill ha all information vid en potentiell granskning.
Citera
2025-08-10, 15:09
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AxelArne
Jag har börjat latja lite med grid bots genom bitsgap. Just nu har jag runt 25 stycken men planen är att ha 50st som kör samtidigt. Det jag inte har tänkt på är skatteverket :/

Jag har inte riktigt fattat förens nu att man måste skatta för och redovisa varje transaktion, även om den inte är i en fiat valuta och överförd till bankkontot. I min hjärna har jag trott att jag behöver skatta först när jag för över en vinst till mitt bankkonto.

Endast med mina 25 gridbots så är jag uppe i runt 600 transaktioner per dygn om man räknar in köp/sälj/trading fee osv. Om jag forsätter min plan med fler gridbots kommer det sluta med minst 200k -300k transaktioner per år.

Hur ska jag redovisa det här för skatteverket? Exakt vad är det dom vill ha? Kommer dom vilja ha en redovisning på över en kvarts miljon transaktioner varje år?

På Skatteverkets hemsida finns information om hur affärerna bör redovisas.
Deras telefon-tjänst 'skatteupplysningen' är ganska bra den också.
Citera
2025-08-10, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av achoooklar
Exportera all data från Bitsgap och använd dig av Koinly kom ihåg att spara allt om dom nu vill ha all information vid en potentiell granskning.

Jag har tittat lite på koinly, men deras transaction limit på 100k kommer inte räcka. Jag har också tittar på Blockpit som har en unlimited plan (500k transaktioner), fast det kostar typ 6500 per år :/

Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
På Skatteverkets hemsida finns information om hur affärerna bör redovisas.
Deras telefon-tjänst 'skatteupplysningen' är ganska bra den också.
Har läst lite om hur man redovisar krypto transaktioner, men det verkar mer vara för vanliga traders som kanske gör några transaktioner då och då, inte någon som mig som använder bottar vilket resulterar i hundratals transaktioner per dygn.

Får prova att ringa dom i veckan.
Citera
2025-08-10, 16:07
Medlem
https://cryptotaxcalculator.io/ Kan hjälpa med upp till 1 miljon transaktioner per år men kommer då självklart kosta en del. Men om du nu gör 600 transaktioner per dag så antar jag att du faktiskt tjänar en del på det så varför bölar du över priset? Kanske bättre att sadla om till att köpa fonder då istället...
Citera
2025-08-10, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AxelArne

Jag har haft samma utmaning med min Forexhandel. SKV meddelade att det gick dock bra att aggregerad samtliga transaktioner per valutapar och dag.
Så ett litet pythonprogram som räknar ut värdena per dag och som skapar SRU filer för rätt format och blankett så laddar man upp 30-40 sidor k4 bilagor på någon sekund.
Citera
2025-08-10, 20:17
Medlem
Daytrading av kryptovaluta bör man inte syssla med i Sverige. Eftersom man endast får dra av 70% av förlust-transaktionerna kan skatten bli mycket hög, även högre än vinsten. Man riskerar att få en så hög skatteskuld att man inte kan betala den.

Här en tråd om detta:
(FB) Sverige HATAR krypto (104% skatt på vinster)
Citat:
Exempel:
Man trade:ar med stora volymer och tar många trades under ett år. Säg att man har:
Totala förluster på 10 000 000 kr
Totala vinster på 10 000 000 kr

Om man då får dra av 70% av sina förluster mot 100% av sina vinster så blir formeln såhär:
10 000 000 kr - (10 000 000 kr * 0.7)

Vilket ger en “nettovinst” på 3 000 000 kr.
Om man då ska betala 30% skatt på “nettovinsten” så måste man då betala 900 000 kr, även fast man inte ens tjänat en enda krona på handeln.
Citera
2025-08-11, 08:26
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyber500
Daytrading av kryptovaluta bör man inte syssla med i Sverige. Eftersom man endast får dra av 70% av förlust-transaktionerna kan skatten bli mycket hög, även högre än vinsten. Man riskerar att få en så hög skatteskuld att man inte kan betala den.

Här en tråd om detta:
(FB) Sverige HATAR krypto (104% skatt på vinster)

Det där är inte sant. Den tråden är ju bara massa svammel av människor med dålig läsförståelse.
Precis som flera av resonemangen i den här tråden.

Källa:
https://skatteverket.se/privat/skatt...6bae11b60.html

Transaktionerna redovisas enligt genomsnittsmetoden. Om du gör vinst på totalen, blir skatten 30% på vinsten.
Om totalen är en förlust ger det rätt till 70% avdrag mot annat i din deklaration.
Enligt informationen hos Skatteverket kan TS smälla ihop alla sin köp till ett belopp även om det är flera hundratusentals transationer, samma med sälj för att sedan beskattas på resultatet.

Till TS, lita inte på mig, kontrollera med Skatteverket.
Lycka till med affärerna.
Senast redigerad av Lagerkommandant 2025-08-11 kl. 08:29.
Citera
2025-08-11, 14:53
Medlem
Lagerkommandants avatar
Förtydligande exempel kring 'Kvittning och Kvotering'
https://skatteverket.se/privat/skatt...646945a21.html
Citera
2025-08-11, 16:21
Medlem
Citat:
Transaktionerna redovisas enligt genomsnittsmetoden. Om du gör vinst på totalen, blir skatten 30% på vinsten.
Om totalen är en förlust ger det rätt till 70% avdrag mot annat i din deklaration.
Enligt informationen hos Skatteverket kan TS smälla ihop alla sin köp till ett belopp även om det är flera hundratusentals transationer, samma med sälj för att sedan beskattas på resultatet.
Du har fel. Genomsnittsmetoden används för att beräkna omkostnadsbeloppet.

Man drar inte av förlusten själv. Det gör skatteverket. Man räknar ihop vinsterna och förlusterna separat. Totala vinsten och totala förlusten för varje valuta ska deklareras separat. Skatteverket drar sen av 70% av förlusten.
Citat:
Säkerställ att du anger vinster och förluster för samma valuta på olika rader eftersom förluster är avdragsgilla till 70 %.
https://divly.com/sv/guides/sweden
Citera
2025-08-12, 07:01
Medlem
Exempel från skatteverket:
Citat:
Eddie har köpt 2 bitcoin för 128 000 kronor. Hans genomsnittliga omkostnadsbelopp för varje bitcoin blir 64 000 kronor (128 000 kronor ÷ 2). Eddie säljer sedan 0,01 bitcoin vid tvåhundra olika tillfällen under samma år. Hans omkostnadsbelopp vid varje försäljning blir 640 kronor (64 000 kronor × 0,01). Vissa av försäljningarna har lett till vinster och vissa till förluster.

Eddie behöver inte redovisa varje försäljning för sig. Han summerar sitt totala försäljningspris och sitt totala omkostnadsbelopp för de vinstaffärer han har gjort. Försäljningspriset och omkostnadsbeloppet fyller han sedan i på bilaga K4 under avsnitt D. Mellanskillnaden redovisas som vinst. Han fyller även i totalt antal bitcoin han sålt med vinst avrundat till närmaste heltal.
Han summerar sedan sitt totala försäljningspris och sitt totala omkostnadsbelopp för de förlustaffärer han har gjort. Försäljningspriset och omkostnadsbeloppet fyller han sedan i på bilaga K4 under avsnitt D. Mellanskillnaden redovisas som förlust. Han fyller även i totalt antal bitcoin han sålt med förlust avrundat till närmaste heltal.

Vinsten tas upp till 100 procent och förlusten är avdragsgill till 70 procent. Det sker ingen kvittning på bilaga K4, avsnitt D. Skatteverket reducerar automatiskt förlusten till 70 procent.

https://skatteverket.se/privat/skatt...rdion-0-item-3
Citera
2025-08-12, 07:20
Medlem
Citat:
Förtydligande exempel kring 'Kvittning och Kvotering'
https://skatteverket.se/privat/skatt...646945a21.html
Det är inte samma regler för aktier och krypto.

Guide till att kvitta kryptoförluster i Sverige:
https://divly.com/sv/guides/kvitta-forluster
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in