• 2
  • 3
2025-08-09, 15:54
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Jag har ibland krypningar i benen när jag ska sova. Och även kramp ibland.

Men har tagit en magnesiumtablett på kvällen och det har blivit bättre efter jag började.

Samma här, jag testade magnesiumtillskott efter att ha haft problem med myrkrypningar vid sänggående. Det har bara haft positiv effekt. Nu påbörjade jag min "behandling" utan kliniska undersökningar, så det kan lika gärna vara placebo. Men så länge jag slipper problemen spelar det ingen roll.
Citera
2025-08-09, 18:07
Medlem
Jag hade myrkrypningar och om jag inte druckit tillräckligt fick jag sjukt jobbiga kramper på natten. Jag hade svårt att sova och åt lite choklad varje kväll. Jag började med rejäla doser magnesium och blev mycket bättre.

Efter några år upptäckte man att jag hade grav B-vitaminbrist. När jag började med B-vitamin försvann kramperna helt. Jag kunde också halvera magnesiumdoserna utan att symptomen kom tillbaka. Mitt chokladberoende försvann också.
Citera
2025-08-09, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldButBaldGuy
Samma här, jag testade magnesiumtillskott efter att ha haft problem med myrkrypningar vid sänggående. Det har bara haft positiv effekt. Nu påbörjade jag min "behandling" utan kliniska undersökningar, så det kan lika gärna vara placebo. Men så länge jag slipper problemen spelar det ingen roll.

Samma här. Placebo eller inte spelar ingen roll så länge det funkar.
Citera
2025-08-09, 18:23
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blue-fire-eyes
Jodå man kan. Hypomagnesemi mäts med större precision i muskelbiopsi men blodprov ger ett hyggligt värde.

Hyggligt värde, jaha, men varför tas aldrig ett sådant värde på allvar och varför görs aldrig test i muskler?
Citera
2025-08-09, 18:32
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Jisses vilken tunn trådstart. Förmodligen finns det mängder med trådar redan, men ok då:

Vad är det för symtom som AI tycker kan vara magnesiumbrist då? Hur länge har du haft problemen, ungefär i vilken ålder är du och vilken hälsa har du i övrigt? Lite bakgrundsinfo hade inte skadat för diskussionen.

Köp en burk med Mg- bisglycinat och testa om du mår bättre?

Jo, jag har Mg-brist och tror det är väldigt vanligt, särskilt upp i åldern. Har haft det med jämna mellanrum sedan kanske 40-årsåldern (är 50+). Mina symptom är sendrag i fötterna, kramper i vaderna, och omöjligt att somna om när man vaknar klockan halv fyra på morgonen.

Men, så fort jag tar lite tillskott så blir jag på bättre humör, blir piggare och känner mig mera avslappnad i både kroppen och humöret. Och, framförallt, jag kan sova lite längre och jag vaknar mycket mera utsövd.
Men tyvärr kan jag inte ta det ens två dagar i rad utan att magen sväller upp så jag inte kan gå på toa. Tror jag har testat alla sorter jag har hittat, men det är bara Mg-threonat som funkar någotsånär smärtfritt. Inte ens bisglycinatet funkar för mig, som alla säger ska vara så milt för magen.

Men, det finns vissa andra grejer man kan göra, förutom tillskott, som faktiskt funkar. Som tex att inte dricka alltför mycket vatten (eftersom Mg lätt kissas ut) eller för mycket vätskedrivande som tex alkohol, kaffe och te (men även socker och kolhydrater). Mina kramper har hur som helst blivit mycket mildare sedan jag slutade dricka kaffe för ungefär ett år sedan.

Testa att köpa magnesium flakes och ta ett bad i om du har tillgång till badkar.
Mg tas bäst upp genom huden och effekten är mycket mer påtaglig.
Citera
2025-08-09, 23:18
Medlem
Jag gillar magnesium men det enda som jag är säker på att det har hjälpt mig är ta bort kramp i fötterna.

Jag vet andra som säger sig sova bättre och få en bättre maghälsa men där är jag osäker för egen del.
Citera
2025-08-13, 13:04
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neomunaa
Kolla in Magnesium Biglycinat eller Magnesium L-Theanine(Magtein, högst biotillgänglighet och kan passera blod-barriärer i hjärnan bättre än andra). Prova de och se om de gör något skillnad. När jag började med magnisum märkte jag det direkt, och min läkare som förskrev mig det sa att magnesium jag fick var utav hög kvalite till skillnad från annat på marknaden, hon hade helt rätt har jag nu fått lära mig efter att ha testat de flesta magnesium former.

Unvik magnesium i form utav oxid, hydroxid, sulfat, laktat, citrat och malat. De är helt värdelösa, för låg biotillänglighet. I bästa fall kanske du sover lite bättre, men blir också lös i magen.

Jag tar 300-600mg Magnesium Biglycinat, Zinc och D-vitamin varje dag och tycker det hjälper med kroppen, sömnen, kramper, energin med mera. Sen märkte jag också att det minskar mina biverkningar jag får från min CS-behandling vilket var bara en bonus, men även ett till skäl att fortsätta ta det.

Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Jisses vilken tunn trådstart. Förmodligen finns det mängder med trådar redan, men ok då:

Vad är det för symtom som AI tycker kan vara magnesiumbrist då? Hur länge har du haft problemen, ungefär i vilken ålder är du och vilken hälsa har du i övrigt? Lite bakgrundsinfo hade inte skadat för diskussionen.

Köp en burk med Mg- bisglycinat och testa om du mår bättre?

Jo, jag har Mg-brist och tror det är väldigt vanligt, särskilt upp i åldern. Har haft det med jämna mellanrum sedan kanske 40-årsåldern (är 50+). Mina symptom är sendrag i fötterna, kramper i vaderna, och omöjligt att somna om när man vaknar klockan halv fyra på morgonen.

Men, så fort jag tar lite tillskott så blir jag på bättre humör, blir piggare och känner mig mera avslappnad i både kroppen och humöret. Och, framförallt, jag kan sova lite längre och jag vaknar mycket mera utsövd.
Men tyvärr kan jag inte ta det ens två dagar i rad utan att magen sväller upp så jag inte kan gå på toa. Tror jag har testat alla sorter jag har hittat, men det är bara Mg-threonat som funkar någotsånär smärtfritt. Inte ens bisglycinatet funkar för mig, som alla säger ska vara så milt för magen.

Men, det finns vissa andra grejer man kan göra, förutom tillskott, som faktiskt funkar. Som tex att inte dricka alltför mycket vatten (eftersom Mg lätt kissas ut) eller för mycket vätskedrivande som tex alkohol, kaffe och te (men även socker och kolhydrater). Mina kramper har hur som helst blivit mycket mildare sedan jag slutade dricka kaffe för ungefär ett år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Jag VET inte om jag har haft brist på magnesium.

Men jag VET att min återkommande migrän,
som alla inom sjukvården enträget och ihärdigt
försökte övertyga mig om berodde på stress,
försvann när jag började käka extra magnesium.

Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Jag brukade vakna på nätterna med kramp i låren och riktigt hoppa ut av sängen, sömndrucken med panik.
Jag tar magnesium och så är jag noga med att få i mig salter och det fungerar till hundra procent

Citat:
Ursprungligen postat av Blue-fire-eyes
Tunt svar:

Stickningar fingrar och tår.
Nedsatt erektion.
Korta muskelkramper i vaderna.

Citat:
Ursprungligen postat av Jordenrunt85
Jag gillar magnesium men det enda som jag är säker på att det har hjälpt mig är ta bort kramp i fötterna.

Jag vet andra som säger sig sova bättre och få en bättre maghälsa men där är jag osäker för egen del.
Har haft fullt upp så därför har det dröjt innan jag återvänt hit
Tack för era svar!

Anledningen till att jag inte började med att skriva mina egna symtom var för att jag då direkt får svart som "sök vård".
Mina symtom har kommit och gått under en tid så tror inte att något är akut och just att det försvinner utesluter många sjukdomar.
Mest känns det som att kroppen saknar något och hur jag än vrider och vänder på frågan i Google och ChatGPT kommer alltid Magnesium upp som alternativ. Övrigt tror jag att jag får i mig i maten.
Så jag ville höra hur eran erfarenhet av detta är innan jag drog mitt.

Har tänkt att börja ta Magnesiumtillskott, men hur reagerar magen? Vill inte behöva skita ner mig

Symtom.
Jag har blivit stel i fingrar, 2 på en hand och 1 på andra. Det är som att "smörjmedlet" i fingrarnas leder plötsligt tagit slut. På nätterna känns det som ena fingret vill låsa sig men efter lite rörelse på morgonen blir det ok igen.
Jag har även vissa dagar ryckningar i muskler, främst på överkroppen men även nåt i benen. De går över efter någon timme eller max ett par dagar. Som mest var för ett par veckor sedan då det bytte muskler och var väldigt igång under 2 dagar för att sen en morgon försvunnit.
Senaste 2 dagarna nu har min ena tumme börjat leva ett eget liv på kvällarna och det rycker i muskeln som går till tummen som sitter i underarmen.
Jag kan även känna pirr i kroppen ibland just när jag vaknar. Som sockerdricka i större delen av kroppen. Det försvinner inom ett par minuter.
Har även haft lite tryck i öronen till och från.
Tidigare har jag även haft lätta domningar i ett par fingrar på vänsterhanden (inte samma som nu känns stela).
Kan också tycka att jag blivit "ryckig" i vissa situationer. Tex om jag ska ta något men ångrar mig så är det som att kroppen reagerar sent på min tanke och skapar hastiga rörelser. Sällan och inte så tydligt men ändå något jag tänkt på.
Kan även tycka att jag blivit lite seg i tanken. Kan ha svårt att få fram saker jag vill säga, som att man vet vad man vill säga men inte hittar orden.

Jag mår bra i övrigt.
Har haft lite problem med sömn till och från men är ett tag sen nu. Kan dock ha svårt att somna om när jag väl vaknat, om det så är att jag sovit 1 timme eller 5 men är kanske har med ålder att göra.
Äter normalt, 1 gång per dag och ibland lunch. Har aldrig varit en frukostmänniska och att äta nästan allt under kvällen gör att jag håller vikten.
Är normalviktig. Dricker inte alkohol, tar inga mediciner, dricker inte kaffe, te eller sportdrycker. Röker eller snusar inte. Inga droger och mår inte psykiskt dåligt och är utan stress.
Har inget fysiskt arbete, är man på 49 år.

Är det möjligt att ens få göra tester för tex Magnesium på vårdcentral?
Vet att dom brukar va väldigt restriktiva och gärna inte vilja ta prover utan alvarliga symtom vid sjukdom. Dessutom har jag sveriges sämsta vårdcentral där knappt 10% förstår svenska.

Har tidigare velat kolla testosteron då det varit på gränsen för några år sedan då jag gjorde en fertilitetsutredning. Men Läkaren tyckte att det var helt onödigt då han såg att jag hade skäggväxt.
Senast redigerad av Enders.Aldebrink 2025-08-13 kl. 13:37.
Citera
2025-08-13, 15:41
Medlem
Kollade dina trådstarter nu. Du verkar ängslig över din hälsa och livet i största allmänhet, vilket är fullt förståeligt .
Men det du beskriver låter inte som magnesiumbrist i mina öron. Däremot kan det mycket väl hända att din oro och ängslan kan förvärras av magnesiumbrist.

Visst kan vårdcentralen kolla ditt magnesium, men det är tämligen meningslöst eftersom halten i blodet kommer att vara i princip normal, även om du skulle ha svår magnesiumbrist i cellerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Har haft fullt upp så därför har det dröjt innan jag återvänt hit
Tack för era svar!

Anledningen till att jag inte började med att skriva mina egna symtom var för att jag då direkt får svart som "sök vård".
Mina symtom har kommit och gått under en tid så tror inte att något är akut och just att det försvinner utesluter många sjukdomar.
Mest känns det som att kroppen saknar något och hur jag än vrider och vänder på frågan i Google och ChatGPT kommer alltid Magnesium upp som alternativ. Övrigt tror jag att jag får i mig i maten.
Så jag ville höra hur eran erfarenhet av detta är innan jag drog mitt.

Har tänkt att börja ta Magnesiumtillskott, men hur reagerar magen? Vill inte behöva skita ner mig

Symtom.
Jag har blivit stel i fingrar, 2 på en hand och 1 på andra. Det är som att "smörjmedlet" i fingrarnas leder plötsligt tagit slut. På nätterna känns det som ena fingret vill låsa sig men efter lite rörelse på morgonen blir det ok igen.
Jag har även vissa dagar ryckningar i muskler, främst på överkroppen men även nåt i benen. De går över efter någon timme eller max ett par dagar. Som mest var för ett par veckor sedan då det bytte muskler och var väldigt igång under 2 dagar för att sen en morgon försvunnit.
Senaste 2 dagarna nu har min ena tumme börjat leva ett eget liv på kvällarna och det rycker i muskeln som går till tummen som sitter i underarmen.
Jag kan även känna pirr i kroppen ibland just när jag vaknar. Som sockerdricka i större delen av kroppen. Det försvinner inom ett par minuter.
Har även haft lite tryck i öronen till och från.
Tidigare har jag även haft lätta domningar i ett par fingrar på vänsterhanden (inte samma som nu känns stela).
Kan också tycka att jag blivit "ryckig" i vissa situationer. Tex om jag ska ta något men ångrar mig så är det som att kroppen reagerar sent på min tanke och skapar hastiga rörelser. Sällan och inte så tydligt men ändå något jag tänkt på.
Kan även tycka att jag blivit lite seg i tanken. Kan ha svårt att få fram saker jag vill säga, som att man vet vad man vill säga men inte hittar orden.

Jag mår bra i övrigt.
Har haft lite problem med sömn till och från men är ett tag sen nu. Kan dock ha svårt att somna om när jag väl vaknat, om det så är att jag sovit 1 timme eller 5 men är kanske har med ålder att göra.
Äter normalt, 1 gång per dag och ibland lunch. Har aldrig varit en frukostmänniska och att äta nästan allt under kvällen gör att jag håller vikten.
Är normalviktig. Dricker inte alkohol, tar inga mediciner, dricker inte kaffe, te eller sportdrycker. Röker eller snusar inte. Inga droger och mår inte psykiskt dåligt och är utan stress.
Har inget fysiskt arbete, är man på 49 år.

Är det möjligt att ens få göra tester för tex Magnesium på vårdcentral?
Vet att dom brukar va väldigt restriktiva och gärna inte vilja ta prover utan alvarliga symtom vid sjukdom. Dessutom har jag sveriges sämsta vårdcentral där knappt 10% förstår svenska.

Har tidigare velat kolla testosteron då det varit på gränsen för några år sedan då jag gjorde en fertilitetsutredning. Men Läkaren tyckte att det var helt onödigt då han såg att jag hade skäggväxt.
Senast redigerad av busy-signal 2025-08-13 kl. 16:05.
Citera
2025-08-15, 12:47
Medlem
pmonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Har en del syntom som passar in på bla brist på magnesium, enligt AI.
Men är det någon här som själv haft brist och fått symtom, som rättat till sig med tillskott? Alltså inte bara läst om det.
Jag tänkte att jag kanske hade för lite magnesium. Men jag gjorde en blodanalys och där var värdet lagom, så jag antar det inte behövs mer. Jag äter en hel del pumpakärnor, det kanske har betydelse.
Citera
2025-08-15, 13:05
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmonly
Jag tänkte att jag kanske hade för lite magnesium. Men jag gjorde en blodanalys och där var värdet lagom, så jag antar det inte behövs mer. Jag äter en hel del pumpakärnor, det kanske har betydelse.
Pumpafrön är väl något som innehåller mest Magnesium så vid brist är det ju bra att äta.
Började du äta det innan proverna så blir det ju lite fel men bra om det ligger i normal nivå nu.

Vad fick dig att tro att du hade behov av mer Magnesium från början?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in