2025-08-08, 23:27
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Har en del syntom som passar in på bla brist på magnesium, enligt AI.
Men är det någon här som själv haft brist och fått symtom, som rättat till sig med tillskott? Alltså inte bara läst om det.
Citera
2025-08-08, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Men är det någon här som själv haft brist och fått symtom, som rättat till sig med tillskott? Alltså inte bara läst om det.
Varför skulle du ha brist på magnesium?

Om du googlar lite mer så kommer du inse att du har brist på allt, och är drabbad av så gott som alla sjukdomar som finns.
Citera
2025-08-08, 23:50
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Varför skulle du ha brist på magnesium?

Om du googlar lite mer så kommer du inse att du har brist på allt, och är drabbad av så gott som alla sjukdomar som finns.
Så du har inte haft lågt magnesiumvärde själv? För det var ju det jag sökte.
Citera
2025-08-08, 23:52
Medlem
Jag har ibland krypningar i benen när jag ska sova. Och även kramp ibland.

Men har tagit en magnesiumtablett på kvällen och det har blivit bättre efter jag började.
Citera
2025-08-09, 05:33
Medlem
neomunaas avatar
Kolla in Magnesium Biglycinat eller Magnesium L-Theanine(Magtein, högst biotillgänglighet och kan passera blod-barriärer i hjärnan bättre än andra). Prova de och se om de gör något skillnad. När jag började med magnisum märkte jag det direkt, och min läkare som förskrev mig det sa att magnesium jag fick var utav hög kvalite till skillnad från annat på marknaden, hon hade helt rätt har jag nu fått lära mig efter att ha testat de flesta magnesium former.

Unvik magnesium i form utav oxid, hydroxid, sulfat, laktat, citrat och malat. De är helt värdelösa, för låg biotillänglighet. I bästa fall kanske du sover lite bättre, men blir också lös i magen.

Jag tar 300-600mg Magnesium Biglycinat, Zinc och D-vitamin varje dag och tycker det hjälper med kroppen, sömnen, kramper, energin med mera. Sen märkte jag också att det minskar mina biverkningar jag får från min CS-behandling vilket var bara en bonus, men även ett till skäl att fortsätta ta det.
Senast redigerad av neomunaa 2025-08-09 kl. 05:37.
Citera
2025-08-09, 06:23
Medlem
busy-signals avatar
Jisses vilken tunn trådstart. Förmodligen finns det mängder med trådar redan, men ok då:

Vad är det för symtom som AI tycker kan vara magnesiumbrist då? Hur länge har du haft problemen, ungefär i vilken ålder är du och vilken hälsa har du i övrigt? Lite bakgrundsinfo hade inte skadat för diskussionen.

Köp en burk med Mg- bisglycinat och testa om du mår bättre?

Jo, jag har Mg-brist och tror det är väldigt vanligt, särskilt upp i åldern. Har haft det med jämna mellanrum sedan kanske 40-årsåldern (är 50+). Mina symptom är sendrag i fötterna, kramper i vaderna, och omöjligt att somna om när man vaknar klockan halv fyra på morgonen.

Men, så fort jag tar lite tillskott så blir jag på bättre humör, blir piggare och känner mig mera avslappnad i både kroppen och humöret. Och, framförallt, jag kan sova lite längre och jag vaknar mycket mera utsövd.
Men tyvärr kan jag inte ta det ens två dagar i rad utan att magen sväller upp så jag inte kan gå på toa. Tror jag har testat alla sorter jag har hittat, men det är bara Mg-threonat som funkar någotsånär smärtfritt. Inte ens bisglycinatet funkar för mig, som alla säger ska vara så milt för magen.

Men, det finns vissa andra grejer man kan göra, förutom tillskott, som faktiskt funkar. Som tex att inte dricka alltför mycket vatten (eftersom Mg lätt kissas ut) eller för mycket vätskedrivande som tex alkohol, kaffe och te (men även socker och kolhydrater). Mina kramper har hur som helst blivit mycket mildare sedan jag slutade dricka kaffe för ungefär ett år sedan.
Citera
2025-08-09, 06:45
Medlem
Brist på magnesium är ovanligt. Men eftersom det är så billigt att tillverka tillskott är det hälsokostbluffarnas favoritprodukt för att lura pengar av godtrogna.

https://janusinfo.se/behandling/expertgruppsutlatanden/nervsystemetssjukdomar/nervsystemetssjukdomar/behandlingavrestlesslegshosvuxna.5.3daa1b3d160c00a 26d237a9.html
Citera
2025-08-09, 07:29
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink

Jag VET inte om jag har haft brist på magnesium.

Men jag VET att min återkommande migrän,
som alla inom sjukvården enträget och ihärdigt
försökte övertyga mig om berodde på stress,
försvann när jag började käka extra magnesium.
Citera
2025-08-09, 08:32
Medlem
zombie-nations avatar
Man kan inte mäta magnesium, det blir inte korrekt.

Magnesium styr vissa mineraler och vitaminer. Har man brist på dem kan man ju fundera om det inte är magnesiumet istället.
Citera
2025-08-09, 09:00
Medlem
slagskotts avatar
Jag brukade vakna på nätterna med kramp i låren och riktigt hoppa ut av sängen, sömndrucken med panik.
Jag tar magnesium och så är jag noga med att få i mig salter och det fungerar till hundra procent
Citera
2025-08-09, 09:19
Medlem
Tunt svar:

Stickningar fingrar och tår.
Nedsatt erektion.
Korta muskelkramper i vaderna.
Citera
2025-08-09, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Man kan inte mäta magnesium, det blir inte korrekt.

Magnesium styr vissa mineraler och vitaminer. Har man brist på dem kan man ju fundera om det inte är magnesiumet istället.

Jodå man kan. Hypomagnesemi mäts med större precision i muskelbiopsi men blodprov ger ett hyggligt värde.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in