2025-08-08, 19:42
Medlem
MrHills avatar
Citat:
Det var i mitten av december i fjol som kvinnan fick ett samtal från en man hon kände. Han lät stressad och uppjagad och vädjade om hjälp. När hon kom hem till hans lägenhetshus i centrala Gävle fick hon instruktioner via sin telefon om att hon skulle gå ner i källaren. När hon mötte mannen var han ”svart i synen” och hade en kniv och handfängsel i handen. Han slog hennes telefon ur hennes händer och låste in henne i ett rum.
Där inne satt redan en för henne helt okänd kvinna och storgrät.

Mannen låste om dem och sedan började enligt kvinnorna ett väldigt förvirrat förhör som pågick i flera timmar. Sedan gick mannen därifrån och låste om sig. De två kvinnorna bedömer att de satt där inspärrade under åtminstone ett par timmar. Utan sina telefoner, för de hade mannen tagit med sig.

..........................................

Delar av texten bortredigerad enligt regel 1.02 - upphovsrätten. Texten lagd i citatruta för tydlighetens skull. Datum tillagt i rubriken.

/Mod
Senast redigerad av blomvattnare 2025-08-08 kl. 21:58.
Citera
2025-08-08, 19:56
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHill
Kvinnan fick instruktioner att gå ner i källaren där hon blev av med sin telefon och inlåst i en övernattningslägenhet.

I rummet satt redan en annan kvinna som hon aldrig sett tidigare.

Nu åtalas mannen som höll kvinnorna inlåsta för en lång rad brott.

Det var i mitten av december i fjol som kvinnan fick ett samtal från en man hon kände. Han lät stressad och uppjagad och vädjade om hjälp. När hon kom hem till hans lägenhetshus i centrala Gävle fick hon instruktioner via sin telefon om att hon skulle gå ner i källaren. När hon mötte mannen var han ”svart i synen” och hade en kniv och handfängsel i handen. Han slog hennes telefon ur hennes händer och låste in henne i ett rum.
Där inne satt redan en för henne helt okänd kvinna och storgrät.

Mannen låste om dem och sedan började enligt kvinnorna ett väldigt förvirrat förhör som pågick i flera timmar. Sedan gick mannen därifrån och låste om sig. De två kvinnorna bedömer att de satt där inspärrade under åtminstone ett par timmar. Utan sina telefoner, för de hade mannen tagit med sig.

Ingen av kvinnorna uppger att han slagit dem vid tillfället. Däremot hade han insinuerat att han hade tillgång till skjutvapen, utöver kniven och handbojorna som han alltså hade visat upp för dem.

Nu åtalas mannen för sammanlagt tolv olika brott, utöver kidnappningen av kvinnorna även för misshandel av en av dem vid ett tidigare tillfälle då han ska ha slagit henne med knytnävarna och med en batong, samt flera fall av narkotikabrott, rattfylleri, olovlig körning, vapenbrott och brott mot knivlagen.

Mannen som enligt egen utsago har ett flerårigt missbruk och psykiska problem hade några veckor innan händelsen vänt sig till Gävle tingsrätt och ansökt om att få en god man eftersom han ”behöver hjälp med att bevaka sina rättigheter” på grund av sitt mående. Han uppger i förhör att han hade kallat till sig kvinnorna för att hjälpa honom ur en situation.

– Jag var stressad, jag är rädd att nån ska komma och mörda mig. Jag försöker få rätsida på vad det är egentligen som händer, säger han i förhör.

Polisen i förhör: Det här med att du skulle haft med dig vapen?

– Vad skulle jag med vapen till, både NN och YY är tre pannkakor höga, vad skulle jag med vapen till om jag skulle betvinga de här tjejerna? Jag var mycket räddare för andra människor, som inte existerade, det var bara spöken som jag jagade, eller som jagade mig, säger mannen.

När han återvände till källarlokalen beskriver en av de inlåsta kvinnorna hur han var mycket lugnare.

– Han såg liksom mer påklädd ut vad jag kommer ihåg. Och så han var mycket lugnare. Typ ”du NN, du är fri att gå när du vill. Här är telefonen, här är nycklarna”. Så då tog jag (sakerna) och drog. Jag stannade inte en sekund längre typ.

Mannen nekar till brott och menar att kvinnorna hade kunnat klättra ut genom ett fönster medan han var borta ifall de hade velat.
Länk?
Citera
2025-08-08, 20:11
Medlem
VoktorDodkas avatar
Det finns en väldigt förvirrad nyinflyttad förmåga som gått omkring i en lång tjackpsykos som låter som mannen i trådstarten. Han fick ett arv för något år sedan och sedan dess har han pundat loss rejält, hans paranoia sträcker sig långt längre än det som beskrivs i TS dock men det vore alldeles för mycket att skriva om. Chansen är att det är någon helt annan och innan det är bekräftat att det är han så håller jag inne med vem jag menar, han har dock en egen tråd här på flashback sedan tidigare.
Citera
2025-08-08, 20:21
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Länk?

Länk som saknades i trådstarten och datum i rubriken.

https://www.gd.se/artikel/holl-tva-k...ade-i-kallare/

Citat:
Kvinnan fick instruktioner att gå ner i källaren där hon blev av med sin telefon och inlåst i en övernattningslägenhet.

I rummet satt redan en annan kvinna som hon aldrig sett tidigare.

Nu åtalas mannen som höll kvinnorna inlåsta för en lång rad brott.
Senast redigerad av JaBaDaBaDoo 2025-08-08 kl. 20:38.
Citera
2025-08-09, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Det finns en väldigt förvirrad nyinflyttad förmåga som gått omkring i en lång tjackpsykos som låter som mannen i trådstarten. Han fick ett arv för något år sedan och sedan dess har han pundat loss rejält, hans paranoia sträcker sig långt längre än det som beskrivs i TS dock men det vore alldeles för mycket att skriva om. Chansen är att det är någon helt annan och innan det är bekräftat att det är han så håller jag inne med vem jag menar, han har dock en egen tråd här på flashback sedan tidigare.
Tänker du på K.K?
Citera
2025-09-16, 00:50
Medlem
HubbaBuddas avatar
Finns det namn på källarpundaren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem