• 1
  • 2
2025-08-08, 17:13
Medlem
Trulfs avatar
Jag skulle önska att utträde ur Coop.

Handlar knappt i butikerna för att det är på tolk för dyrt.
Vill inte stödja socialdemokraterna.
Önskar att återfå mina 100 kr i medlemsinsats innan verksamheten går i konkurs.

Hittar noll information på Coops hemsida om hur man utträder ur förbundet.
Via inloggning på coop.se kan man bara avsluta sitt konto och inte själva medlemskapet.
Citera
2025-08-08, 17:41
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trulf

Coop har ju bara gått utför senaste åren, hur länge kan de hålla ut? Konkursen borde väl komma förr eller senare?

Tänk samma sak, avsluta innan för principens skull men vet inte hur. Avskyr hur de gjorde om poäng-systemet nu senast.
Däremot "fått tillbaka medlemsavgiften" många gånger om via rabatter de åren jag varit medlem.
Citera
2025-08-08, 17:41
Medlem
Loikkaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Glöm inte, att om du vill ha tillbaka dina 100:-, så måste du lämna tillbaka det paket kaffe du fick som välkomstgåva. Har du druckit upp det, så dras kostnaden av från dina 100:-.
Vad fan, fick ingen kaffepaket, bara en bonuschek på 100 SEK. Var kan jag överklaga?

Till ts. knalla in i COOP butiken och tala om att du vill avsluta medlemskapet. Eller skicka ett brev till Coop Kundservice, Englundavägen 4, 171 88 Solna
Citera
2025-08-08, 18:02
Medlem
dwgs avatar
Vem fan betalar för ett medlemskap hos en matbutik 🤣 vad har jag missat, vad erbjöd dom förutom kaffe
Citera
2025-08-08, 18:08
Medlem
MyJustices avatar
Man gjorde det väl i en annan tid
typ länge sen
Efter det så koster det ingenting mer
Citera
2025-08-08, 18:39
Medlem
Citat:
Du ringer 0771-17 17 17.

Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Vem fan betalar för ett medlemskap hos en matbutik 🤣 vad har jag missat, vad erbjöd dom förutom kaffe
Du blir inte bara medlem, du blir delägare. Coop är ett kooperativ. Någon fördel med det kan jag dock inte se. Jag är dock själv medlem/delägare, eftersom jag en tid hade en Coop-butik som närmaste butik, och då fick man lite extra rabatt. I dag har jag Willys närmast, betydligt billigare än Coop.

Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Man gjorde det väl i en annan tid
typ länge sen
Efter det så koster det ingenting mer
Vad menar du?
Senast redigerad av Stiffinger 2025-08-08 kl. 18:50.
Citera
2025-08-08, 18:49
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du blir inte bara medlem, du blir delägare. Coop är ett kooperativ. Någon fördel med det kan jag dock inte se. Jag är dock själv medlem/delägare, eftersom jag en tid hade en Coop-butik som närmaste butik, och då fick man lite extra rabatt. I dag har jag Willys närmast, betydligt billigare än Coop.

Vad menar du?
Perfekt inbillning för en kommunist som tror sig lite finare då. Synd bara att Coop är dyrast av alla matbutiker här i regionen (flertalet lokaltidningsjämförelser) så precis som andra kommunistiska idéer gynnar det enbart de högst uppsatta ledarna (cheferna) - plebejerna skall enbart slita och vara tacksamma.
Citera
2025-08-08, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Perfekt inbillning för en kommunist som tror sig lite finare då. Synd bara att Coop är dyrast av alla matbutiker här i regionen (flertalet lokaltidningsjämförelser) så precis som andra kommunistiska idéer gynnar det enbart de högst uppsatta ledarna (cheferna) - plebejerna skall enbart slita och vara tacksamma.
Nu anser jag inte att kooperativ i form av butiker som ägs av medlemmarna behöver ha något med kommunism att göra. Men visst var det arbetarklass som startade KF, en gång i tiden Sveriges största företag. I dag finns endast spillror kvar. Och det lilla man har kvar säljer man ut för att överleva till nästa dag.
År 1975 var KF Sveriges alla kategorier största företag och innehöll vid sidan av dagligvaruhandeln en lång rad dotterbolag. Skandiakonserv, bensinbolaget OK, kvarnen Tre Kronor, galoschfabriken i Gislaved och pappersbruket Fiskeby är bara några av alla de industri- och handelsföretag som ingick i KF-koncernen.
https://foretagskallan.se/kf-och-sva...rnstora-dagar/

Tipsar om den här tråden för vidare diskussioner om Coop, (FB) Kommer Coop att gå i konkurs senast 2027?
Senast redigerad av Stiffinger 2025-08-08 kl. 18:58.
Citera
2025-08-08, 19:09
Medlem
Det är väl som med EU att ingen hade tänkt tanken innan att någon ville lämna. Men skriv ett brev eller prova ett mejl, men de vill kanske ha en underskrift.
Citera
2025-08-08, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange

Ja exakt. Bara cheferna.

"I dag drivs närmare 150 av 800 Coopbutiker av franchisetagare, och andelen är ännu större, 44 procent, inom Coop Butiker och Stormarknader (CBS).

Enligt granskningen hade franchisebutikerna ett samlat rörelseresultat på närmare 71 miljoner kronor under det senast redovisade räkenskapsåret, och av detta delades drygt 45 miljoner kronor ut till företagarna. "
https://www.di.se/nyheter/45-miljone...anchisetagare/

Som privata företag plockar dom ut lön på samma sätt som butikschefer i butiker ägda av konsumentföreningar får lön.

Coop satsar dessutom mer och mer på franchise.

Det måste vara jobbigt att vara gravt högerbliven.
Citera
2025-08-08, 19:22
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:

Handlar knappt i butikerna för att det är på tolk för dyrt.
Vill inte stödja socialdemokraterna.

Hittar noll information på Coops hemsida om hur man utträder ur förbundet.
Via inloggning på coop.se kan man bara avsluta sitt konto och inte själva medlemskapet.

Enklast är nog att avlida då du helt automatiskt stryks ur medlemsregistret.
Citera
2025-08-08, 19:24
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Enklast är nog att avlida då du helt automatiskt stryks ur medlemsregistret.

Ganska intressant. Vad händer med denna hundralapp för alla som dör? Borde ju gå till dödsboet. Men antar att Coop behåller dessa 100 kronorna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in