Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-08-12, 21:45
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
En av de största i världen tror jag inte på.

9e största i världen (baserat på landyta ser jag nu).

Dock öppnas den med endast en vinge och kommer fortsätta byggas i etapper.

Nu när den öppnas ska den ha kapacitet på 13 miljoner resenärer/år, 30 miljoner/år efter andra etappen och efter sista etappen ska den ha kapacitet på 50 miljoner resenärer/år dvs dubbla Arlandas kapacitet.

Många tycker det är overkill för Kambodja att ha en så pass stor flygplats men flera flybolag har redan gått ut med att de kommer erbjuda flyg till den nya flygplatsen. Turkish Airlines tex som tidigare inte erbjudit flyg till Kambodja.
Senast redigerad av Bbobi 2025-08-12 kl. 21:57.
Citera
2025-08-12, 21:59
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
9e största i världen baserat på landyta.

Dock öppnas den med endast en vinge och kommer fortsätta byggas i etapper.

Nu är den öppnas ska den ha kapacitet på 13 miljoner resenärer/år, 30 miljoner/år efter andra etappen och efter sista etappen ska den ha kapacitet på 50 miljoner resenärer/år.
Jaha, landyta. Jag tvivlar fortfarande, det finns gott om stora planer ute i världen, ett exempel är Al Maktoum (DWC) i Dubai. Och tidtabellen för det här bygget imponerar inte.
Citera
2025-08-12, 22:04
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jaha, landyta. Jag tvivlar fortfarande, det finns gott om stora planer ute i världen, ett exempel är Al Maktoum (DWC) i Dubai. Och tidtabellen för det här bygget imponerar inte.

Jag editade förra inlägget.

Det går inte att säga hur/om/när flygplatsen blir färdigbyggd såklart men om vi leker med tanken och säger att det blir så kommer alltså kapiciteten vara runt 75% av Suvarnabhumi Airport.

Dock håller jag med om att man inte ska ta något för givet och inte minst då kapaciteten är långt över vad Kambodja behöver i dagsläget när man går från 5 till 13 miljoners kapacitet redan i första etappen. Det kommer knappast vara en prioritet att bygga färdigt då man hade problem med pengar bara för att färdigställa den första etappen.
Senast redigerad av Bbobi 2025-08-12 kl. 22:07.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in