Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-08-07, 19:29
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Fick precis ett mail från Vietnam Airlines att min flight blivit inställd, ny flight exakt samma avgångstid flightnummer och ankomst, dock ser jag Original departure från Ban Dau ,ny Thay Doi ?
Någon som har koll på detta ?
Mailet i övrigt var på vietnamesiska så jag fattade nada
Senast redigerad av BlueMarlin123 2025-08-07 kl. 19:32.
Citera
2025-08-07, 20:03
Medlem
Inget av de namn du nämner existerar som flygplats i Vietnam.

https://www.vietnamairlines.com/vn/en/useful-information/travel-guide/airport-in-vietnam

Du kanske borde spärra dina betalkort, för Vietnamn Airlines skickar INTE ut mejl på vietnamesiska till
utländska mottagare.
Citera
2025-08-07, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
Fick precis ett mail från Vietnam Airlines att min flight blivit inställd, ny flight exakt samma avgångstid flightnummer och ankomst, dock ser jag Original departure från Ban Dau ,ny Thay Doi ?

Ban Dau ligger i norra Vietnam och nära Kambodja.
Thai Doy är en flygplats i Sydkorea.

Du får väl ta kontakt med flygbolaget.
Citera
2025-08-07, 20:18
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Nja skumt som fan, bokad via Gotogate , så lite underligt att Vietnam airlines kontaktar mig, borde ju vara Gotogate som gör, men några kontokortsnummer har dom inte så provade skicka ett svarsmail , Reply in English please, fick autosvar ingen sådan avsändare HaHa ,,nåja
Därav frågan men visste nästan svaret innan, men ville bara kolla
Tack för svar ialla fulla fall
Citera
2025-08-07, 21:03
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Den nya flygplatsen söder om Phnom Penh kommer börja användas istället för den gamla från och med september.

Många har frågat samma sak och flygbolagen har inte alltid gett rätt information. Det var något flygbolag som mailade sina kunder att dom kommer landa i Kratie istället där det inte ens finns en internationell flygplats.

"Ban Dau ,ny Thay Doi" verkar inte hänvisa till en plats utan betyder att startpunkten ändrats.
Senast redigerad av Bbobi 2025-08-07 kl. 21:16.
Citera
2025-08-07, 21:18
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Den nya flygplatsen söder om Phnom Penh kommer börja användas istället för den gamla från och med september.

Många har frågat samma sak och flygbolagen har inte alltid gett rätt information. Det var något flygbolag som mailade sina kunder att dom kommer landa i Kratie istället där det inte ens finns en internationell flygplats.

"Ban Dau ,ny Thay Doi" verkar betyda att startpunkten har ändrats.
Sedärja, vilket "kanske" förklarar saken
vissa har dock så dålig koll på vilket som så PATRIC du kanske borde kolla med din psykiska hälsa hur du söker eller mår noll koll på allt som har med Flyg ,,,,,,,,,,,,,,,,,
Citera
2025-08-07, 22:11
Moderator
Neksnors avatar
Från https://en.wikipedia.org/wiki/Phnom_Penh#Transport:
Citat:
Phnom Penh International Airport is the largest and busiest airport in Cambodia. It is seven kilometres west of central Phnom Penh. The airport is connected to the city center by taxi, train, and shuttle bus. The airport is set to be replaced with the new Techo International Airport (Cambodia) in 2025.
Citera
2025-08-08, 20:30
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:

"Ban Dau ,ny Thay Doi" verkar inte hänvisa till en plats utan betyder att startpunkten ändrats.
Helt rätt ,mitt fel , Var avgång till anlänt som jag angav, ny avgång samma flightnummer och tid , men nu KTI

Krong Ta Khmau, Cambodia

13:50 - Thursday, 15/01/2026

VN921, Economy Class (R)
Så gissar jag får ta mig till en annan flygplats än tänkt då avgångsplatsen blivit inställd
Citera
2025-08-08, 21:26
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Helt rätt ,mitt fel , Var avgång till anlänt som jag angav, ny avgång samma flightnummer och tid , men nu KTI

Krong Ta Khmau, Cambodia

13:50 - Thursday, 15/01/2026

VN921, Economy Class (R)
Så gissar jag får ta mig till en annan flygplats än tänkt då avgångsplatsen blivit inställd

Nya flygplatsen ligger i Ta Khmau så det stämmer. Kambodjas nya flygplats kommer vara en av det största i världen tom.

Från "centrum" borde det ta ungefär lika lång tid till den nya flygplatsen som till den förra. Det är längre avstånd men trafiken är bättre. Från där jag bor tar det ca 30 min till den nya men det kan ta 40min-1h till den gamla under rusningstrafik.

När du ska flyga kan det tom finnas en dedikerad och trafikfri bussfil till den nya flygplatsen då man har prata om det. Du har inget att oroa dig för iaf
Citera
2025-08-08, 21:39
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:
Nya flygplatsen ligger i Ta Khmau så det stämmer. Kambodjas nya flygplats kommer vara en av det största i världen tom.

Från "centrum" borde det ta ungefär lika lång tid till den nya flygplatsen som till den förra. Det är längre avstånd men trafiken är bättre. Från där jag bor tar det ca 30 min till den nya men det kan ta 40min-1h till den gamla under rusningstrafik.

När du ska flyga kan det tom finnas en dedikerad och trafikfri bussfil till den nya flygplatsen då man har prata om det. Du har inget att oroa dig för iaf
My Bad, men tack
Citera
2025-08-12, 16:25
Avstängd
george.sthlms avatar
Citat:
My Bad, men tack

Sluta boka med bolag som gotogate.
Blir det strul så har du noll support eller hjälp att få.
Boka direkt med respektive bolag. Även om det kostar 10 dollar mer
Citera
2025-08-12, 20:46
Moderator
Neksnors avatar
Citat:

En av de största i världen tror jag inte på. Det som nu ska öppna ser ut att vara en modern och väl tilltagen terminal med en dubbelriktad pir i anslutning till en bana och det verkar finnas förberedelser för att expandera med en bana och likadan pir på andra sidan terminalen. Avstånden mellan banorna ser förvisso ut att tillåta lika tät trafik som exempelvis Heathrow, men i praktiken kommer det nog snarare handla om Arlanda. Sedan finns det mer luddiga planer på en tredje bana, men det ligger långt fram i tiden.
Men en ordentlig regional flygplats kan det nog bli, särskilt om de kan få lite bytestrafik, exempelvis Europa - Oceanien.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in