2025-08-07, 09:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Fredens bomber. De fick aggressiva Japan på knä och de gav upp. Utan dessa skulle WW2 bli väldigt mycket längre och blodigare.
Mer avgörande var att Sovjet gick med i kriget och snabbt krossade en japansk armé i Manchuriet. Japan hade hoppats på att kunna förhandla fram en någorlunda hedersam fred med Sovjet som man hade icke-aggressionspakt med som medlare.

Att USA hade så bråttom att släppa bomberna var delvis en kapplöpning med Sovjet. Man ville få slut på kriget innan deras allierade gjort för stora framryckningar.
Citera
2025-08-07, 10:07
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Intressant att japanerna ska ses som några offer. De slaktade ju miljoner runtom i Kina, Indonesien etc under WWII.

Intressant också att från politiskt håll i Japan talas det om att det är skrämmande med den militära upprustningen i världen. Ja Japan ligger topp 5 där över länder som idag satsar mest på militären...
Visst, Japan var milt sagt inget humant föredöme under andra världskriget. Men det är fortfarande ett stort övergrepp att utan förvarning döda hundratusentals civila. Det fanns förslag om att den första atombomben skulle ha detonerats över havet för att visa den potentiella förstörelsen men samtidigt spara alla dessa människoliv.

Och att Japan lägger mycket på sin krigsmakt är ju inte förvånande med tanke på att det är världens femte största ekonomi.
Citera
2025-08-07, 10:16
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Om jag var Truman och hade välja på 1-2 atombomber och kriget förhoppningsvis slutar eller 500 000 -2 000 000 am förluster (Dödade, skadade mm). Så skulle jag välja bomberna.
Fast detta är en efterhandskonstruktion. Japan var militärt redan de facto utslagna och saknade möjlighet att agera offensivt. Deras flotta var borta. Deras flygvapen var borta. De saknade helt grundläggande råvaror som olja och svält rådde redan i landet. En förlängd blockad hade kunnat få landet att söka fred.
Citera
2025-08-07, 10:47
Medlem
Citat:
Du har ju svaret i en av dina länkar varför USA lämnar. De anser att Ryssland har de facto lämnat redan, när USA hoppar av.

Att Nordkorea är en skurkstat håller nog de flesta med om i Sverige undantag Svensk-koreanska föreningen. Sen förklarar ju ursprungsartikeln varför USA känner sig tvingade: Bl.a Kinas kraftiga upprustning.

Problemet är ju att spridning av kärnvapen är dåligt för världen. Och det var det som var dåligt med atombomberna över Japan. Det öppnade pandoras ask. Om det var rätt eller fel att släppa atombomberna över Japan så är mitt svar Ja om vi utgår från vad Amerikanerna visste då. Men historikerna bråkar om det och beroende på tidpunkt så kommer de upp med olika svar. Just nu lutar det mer åt att det var OK. Tidigare mer negativt och innan dess mycket positiva. Så alla kan välja sitt vad de tycker utifrån vad de till ex tycker om USA. Ogillar man USA så var det dåligt. Gillar man USA så var det bra.

Jag tycker vad vi vet i dag att det kanske inte behövdes. Men utgår vi ifrån am beslutsfattare visste så var atombomberna helt OK. Om jag var Truman och hade välja på 1-2 atombomber och kriget förhoppningsvis slutar eller 500 000 -2 000 000 am förluster (Dödade, skadade mm). Så skulle jag välja bomberna.

Ja, man skyler på att det är ryssarnas fel att man lämnar. Men man vill inte ens diskutera saken. Vissa andra avtal har ju amerikanarna inte ens skrivit på, trots att ryssen skrivit på.

Om det var rätt eller fel att döda horder med civila människor? Ja kan man svara annat än att det var fel på den frågan?
USA bombade Japan för att de snabbt skulle skriva på en kapitulation. Detta eftersom ryssen hade börjat invadera Japan från norr och man ville inte att Japan skulle falla i ryssarnas händer.
Det hade ingenting med att bespara amerikanska soldaters liv att göra.

Oavsett detta så riktas det ingen kritik mot USA i artikeln utan andra länder hängs ut. Länder som aldrig använt atombomben i skarpt läge.
Citera
2025-08-07, 11:35
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Jag tycker inte det skulle få finnas vapen som gör att du slipper se den du dödar i ögonen.

Jag förstår hur du menar, men jag är rädd att de reella effekterna av ovanstående hade blivit långt värre än du föreställt dig.

Det hade inte blivit så att människor slutade att ha ihjäl varandra. Snarare tvärtom. Se på historien, var det mindre laglöshet, krig och umbäranden innan eldvapnens tid?
Citera
2025-08-07, 12:17
Medlem
KungAllans avatar
Citat:
Du har ju svaret i en av dina länkar varför USA lämnar. De anser att Ryssland har de facto lämnat redan, när USA hoppar av.

Att Nordkorea är en skurkstat håller nog de flesta med om i Sverige undantag Svensk-koreanska föreningen. Sen förklarar ju ursprungsartikeln varför USA känner sig tvingade: Bl.a Kinas kraftiga upprustning.

Problemet är ju att spridning av kärnvapen är dåligt för världen. Och det var det som var dåligt med atombomberna över Japan. Det öppnade pandoras ask. Om det var rätt eller fel att släppa atombomberna över Japan så är mitt svar Ja om vi utgår från vad Amerikanerna visste då. Men historikerna bråkar om det och beroende på tidpunkt så kommer de upp med olika svar. Just nu lutar det mer åt att det var OK. Tidigare mer negativt och innan dess mycket positiva. Så alla kan välja sitt vad de tycker utifrån vad de till ex tycker om USA. Ogillar man USA så var det dåligt. Gillar man USA så var det bra.

Jag tycker vad vi vet i dag att det kanske inte behövdes. Men utgår vi ifrån am beslutsfattare visste så var atombomberna helt OK. Om jag var Truman och hade välja på 1-2 atombomber och kriget förhoppningsvis slutar eller 500 000 -2 000 000 am förluster (Dödade, skadade mm). Så skulle jag välja bomberna.

Dessutom, hur många japaner hade strukit med vid en invasion? Miljontals, om man utgick från vad man sett hittills under kriget.

Mången idag levande japan har atombomberna att tacka för att de ens existerar.
Citera
2025-08-07, 12:27
Medlem
Japan fick väl vad de förtjänade eller.
Citera
2025-08-07, 12:37
Medlem
Japan var väl den största krigshetsaren.
Citera
2025-08-07, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Ja, man skyler på att det är ryssarnas fel att man lämnar. Men man vill inte ens diskutera saken. Vissa andra avtal har ju amerikanarna inte ens skrivit på, trots att ryssen skrivit på.

Om det var rätt eller fel att döda horder med civila människor? Ja kan man svara annat än att det var fel på den frågan?
USA bombade Japan för att de snabbt skulle skriva på en kapitulation. Detta eftersom ryssen hade börjat invadera Japan från norr och man ville inte att Japan skulle falla i ryssarnas händer.
Det hade ingenting med att bespara amerikanska soldaters liv att göra.

Oavsett detta så riktas det ingen kritik mot USA i artikeln utan andra länder hängs ut. Länder som aldrig använt atombomben i skarpt läge.

Nej det var ett av argumenten, men det fanns också beräkningar om antalet döda Amerikaner samt döda japaner. Man förväntade sig masssvält, där kanske 10-20 milj japaner skulle kunna dö. Så du har flera argument för bomben.

Det argument du använder dig är vad russianlovers och vänsterforskare tar fram. Men det var främst ett argument för den japanska kejsaren att snabba på freden. Am rättvisa skulle ge honom en chans att överleva jmf med sovjetisk.

Och det är vill inget fel att att kritisera dessa länder. Och jmf med USA, även än så länge, är på många sätt jordens avskrap.

Hur som helst det är en evig debatt. Och ett problem är att japanska språket och kulturen är designat på sådant sätt att ingen ska förlora ansiktet. Så det är väldigt svårt att tolka vem som var de riktiga beslutsfattarna och vad de ville. Jag vet general som sa en sak offentligt, En annan sak inofficiellt och tredje sak i sak i sin dagbok. Vad han ville i egentligen är omöjligt att veta.
Citera
2025-08-07, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Fast detta är en efterhandskonstruktion. Japan var militärt redan de facto utslagna och saknade möjlighet att agera offensivt. Deras flotta var borta. Deras flygvapen var borta. De saknade helt grundläggande råvaror som olja och svält rådde redan i landet. En förlängd blockad hade kunnat få landet att söka fred.

Ja det stämmer att de var utslagna, men det japaneran själva verkar inte ha förstått det. Militärerna hade en strategi, som lyckades väldigt väl på Iwo Jima. Den gick ut på att döda tillräckligt många amerikaner, så amerikanerna skulle tröttna*, då kunde Japan få en fred med vilkor och få behålla flera av sina erövringar. Det var vad japanska militären trodde.

Blockad ja men det hade inneburit: Massdöd på de japanska öarna, Japanerna planerade att döda alla krigsfångar i sep/okt 1945. Dessutom planerade till ex Thailand en massresning mot Japanerna i Sep 1945.

Dessutom fanns det en risk, Som loke tar upp. Rysska landstingningar på japanska fastlandet. Men de hade troligen misslyckats.

*Viet Minh klarar av det senare men delvis på grund av anfallet på Pearl Harbor, Japanskt beteende och kinesisk lobby så var USA beredda att köra kriget i vägen med Japan.
Citera
2025-08-07, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungAllan
Dessutom, hur många japaner hade strukit med vid en invasion? Miljontals, om man utgick från vad man sett hittills under kriget.

Mången idag levande japan har atombomberna att tacka för att de ens existerar.

Ja det finns japaner som tackar USA för atomberna. Jag är ganska säker att japanska kejsaren gjorde det också.
Citera
2025-08-07, 13:24
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
En fruktansvärd händelse, som inte riktigt fått den granskning den förtjänar, likt dresden-bombningarna, eftersom vinnarna skriver historien.

Jag tycker inte det skulle få finnas vapen som gör att du slipper se den du dödar i ögonen.

Håller med helt och hållet.
Bästa hade varit att gå tillbaka till svärd, spjut och knivar.
Med ett gevär eler bomber kan vem som helst döda en människa, förut behövde du vara en äkta man och kunna slåss för att döda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in