2025-08-06, 20:29
Medlem
Det var 6 augusti 1945 som USA fällde en atombomb över Hiroshima. Ytterligare en bomb fälldes den 9 augusti över Nagasaki.

SVT har ett litet reportage om denna dystra svacka i vår historia.

Citat:
Den 6 augusti 1945 fällde USA en 4 ton tung uranbomb över den japanska staden Hiroshima.

I dess spår drog en värmevåg på upp till 4 000 grader genom staden med 350 000 invånare.

Omkring 140 000 människor beräknas ha dödats direkt, eller av strålningsskador upp till flera år efter bombningen. Tre dagar senare föll en atombomb över Nagasaki.

På onsdagen högtidlighålls minnet av de som dödades och för att lyfta budskapet om att inga kärnvapen någonsin får användas igen.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/80-ar-sedan-atombomben-over-hiroshima

Sedan ballar det i mitt tycke ur och man börjar föra in Ryssland, Kina och Nordkorea i texten.
Jag får intrycket att dessa stater är de onda. Avtal som har lämnats och allt är deras fel.
Inte ett ord om att Amerikanarna lämnade avtalen före, eller inte skrev på alls.
Ingen beskyllning mot det enda land som faktiskt använt atombomben i skarpt läge utan man stirrar ont på andra länder.

Artikeln avslutas med

Citat:
Givet att Ryssland, Kina, Nordkorea och andra aktörer arbetar aktivt och frångår avtalen så lämnar det USA och Nato i en situation där vi också måste se över de här systemen, säger Sörenson.

Vilket jag tycker spär på det hela att USA/NATO är goda och arbetar för fred medans övriga stater som nämnts är skurkstater.

Vad jag kan se så har USA lämnat avtalen först eller inte ens ratificerat dessa, beroende på vilka avtal man menar.
Så varför får inte amerikanarna hänga med övriga länder när de skall hängas på skammens påle?

https://fn.se/aktuellt/koll-kommentar/ryssland-lamnar-provstoppsavtal/
https://yle.fi/a/7-1362654 USA lämnar nedrustningsavtalet INF
Citera
2025-08-06, 21:22
Medlem
Fredens bomber. De fick aggressiva Japan på knä och de gav upp. Utan dessa skulle WW2 bli väldigt mycket längre och blodigare.
Citera
2025-08-06, 21:24
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Fredens bomber. De fick aggressiva Japan på knä och de gav upp. Utan dessa skulle WW2 bli väldigt mycket längre och blodigare.

Jodå, så är det. Gulingarna fick vad de förtjänade och jag skulle inte ha nåt emot att vi gjorde samma med ryssarna nu.
Citera
2025-08-06, 21:30
Medlem
Tråkigt att folk ser på historien utifrån vad vi vet och tycker idag. Det är obegåvat men mest sorgligt.
Citera
2025-08-06, 22:00
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Varför ska inte kärnvapen få användas?
Jag dör hällre av en atombomb än att bli halvt sönderbombad av nån missil eller skjuten i magen av nån jävla soldat.

Att dö av en atombomb måste va det minst smärtsamma som finns.
Stort antal civila dör även i vanligt krig så det är ett dåligt argument.
Citera
2025-08-06, 22:10
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Svag M&J-anknytning.

Medier och journalistik --> Vapen och militär
/Moderator
Citera
2025-08-06, 23:05
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Jodå, så är det. Gulingarna fick vad de förtjänade och jag skulle inte ha nåt emot att vi gjorde samma med ryssarna nu.

Problemet är att Ryssland kan slå tillbaka med samma medel.
Citera
2025-08-06, 23:32
Medlem
Turbaas avatar
Börjar bli dax att damma av dom lite, för som det är nu är det halvt kaos över allt.
Citera
2025-08-06, 23:48
Medlem
Zaedrewss avatar
Intressant att japanerna ska ses som några offer. De slaktade ju miljoner runtom i Kina, Indonesien etc under WWII.

Var inga protester från dessa i Hiroshima under den slakten. Bara för att Japan inte vill tala om det förringar inte det faktum att de var större svin och mördare än tyskarna.

Bomberna avslutade kriget, så inte något hundratusen amerikanska soldater hade behövt dö i kamp mot dessa fanatiska krigsgalningar.

Intressant också att från politiskt håll i Japan talas det om att det är skrämmande med den militära upprustningen i världen. Ja Japan ligger topp 5 där över länder som idag satsar mest på militären...
Citera
2025-08-07, 00:21
Bannlyst
Vilken jävla tur de hade i Kokura:

"While the bombing of Nagasaki with the "Fat Man" plutonium bomb on August 9, 1945, was a horrific event that caused immense devastation, it wasn't the primary target initially planned. The Target Committee, responsible for selecting targets, initially identified Kokura as the second city to be bombed after Hiroshima. Nagasaki was chosen as the secondary target only after Kokura was obscured by cloud cover."
Citera
2025-08-07, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Det där kan diskuteras länge och väl. Kanske var det så, men vi vet inte… Det är en kontrafaktisk gissning att kriget hade blivit mycket längre och blodigare, men vem vet. Det blir gissningar. Ingen sitter på det absoluta svaret.

USA ge omförde en mycket omfattande bombkampanj redan innan den första atombomben fälldes.
Citera
2025-08-07, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Problemet är att Ryssland kan slå tillbaka med samma medel.

Om Ryssland har några fungerande kärnvapen. Det har nog iofs Ryssland skulle jag tro, men frågan är hur många och hur stor kapacitet man har att leverera dom. Där blir det också frågan om kvalificerade gissningar.

Likaså om nån verkligen vill använda dom om ordern kommer, eller om personalen gör myteri. Oklart..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in