2025-08-07, 09:36
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Förr eller senare kommer det tills vägs ände med en fastighetskrasch. Det har skett ett flertal gånger. Folk glömmer fort bort det tråkiga. Konsten är att försöka mjuklanda det hela.

Ja, det borde ske. Men jag trodde redan runt 2017 - 2018 att kraschen var nära förestående. Men vi verkar komma undan gång på gång.

När kraschen väl kommer så ska man ju försöka ha sålt av en del tillgångar precis innan. Så att man har likvider att fynda för när alla som är hårt belånade måste rea ut sina tillgångar. Men det är såklart jätte jätte svårt att tajma.
Citera
2025-08-07, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puss.in.boots
Ja, det borde ske. Men jag trodde redan runt 2017 - 2018 att kraschen var nära förestående. Men vi verkar komma undan gång på gång.

När kraschen väl kommer så ska man ju försöka ha sålt av en del tillgångar precis innan. Så att man har likvider att fynda för när alla som är hårt belånade måste rea ut sina tillgångar. Men det är såklart jätte jätte svårt att tajma.

Det handlar om mycket tur också. Kommer ihåg vid kraschen på 90-talet en "enkel" dalmas som ägde ett stort fastighetsbestånd innan kraschen. Några månader innan den inträffade hade han sålt allt till Folksam som sedan stod där med Svarte Petter. Det gjordes t.o.m ett TV-program om denne dalmas. Han bodde i något sorts palats i Holland. Vet ej hur det gick för honom sedan.
Citera
2025-08-07, 11:39
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:

Man kan uppenbarligen hålla upp börsen i all evighet så länge man trycker upp mer pengar. Det är ju det som händer nu. Tillgångar går upp av ständigt tillförande av likviditeter men valutor urholkas pga pengatryckandet. De stora förlorarna är de som inte har tillgångar eller de som sitter med kontanter.
Citera
2025-08-07, 11:45
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Man kan uppenbarligen hålla upp börsen i all evighet så länge man trycker upp mer pengar. Det är ju det som händer nu. Tillgångar går upp av ständigt tillförande av likviditeter men valutor urholkas pga pengatryckandet. De stora förlorarna är de som inte har tillgångar eller de som sitter med kontanter.

Yes.

Å folk kollar sina pengar på börsen å tycker att det blir jätte rika på att ha pengarna där. Bara det att inflationen är minst lika hög som avkastningen i de flesta fall. Så i själva verket tjänas inga direkta pengar där.

Exakt, de utan tillgångar, de utan lån å de med kontanter förlorar. Vilket är väldigt destruktivt för landets ekonomi och för valutan. När dåligt beteende gynnas och ansvarsfullt beteende missgynnas. Till slut kommer ingen utanför Sverige vilja ha med den svenska kronan att göra. När dess värde ändras nästan från en dag till nästa. Enda räddningen är att hela västvärldens ekonomi funkar på samma usla sätt. Så pyramidspelet bara fortsätter och fortsätter...
Citera
2025-08-07, 13:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
KPI siffrorna är fejkade medvetet för att slippa räkna upp bidragen.

Det vet alla som läst en tidning. Det är dina kunskaper och allmänbildning som är låg, inte KPI.

Alla vet detta...utom du.
Glöm inte Sveriges samlade kår av nationalekonomer och ekonomiska tyckare.
Citera
2025-08-07, 13:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det handlar om mycket tur också. Kommer ihåg vid kraschen på 90-talet en "enkel" dalmas som ägde ett stort fastighetsbestånd innan kraschen. Några månader innan den inträffade hade han sålt allt till Folksam som sedan stod där med Svarte Petter. Det gjordes t.o.m ett TV-program om denne dalmas. Han bodde i något sorts palats i Holland. Vet ej hur det gick för honom sedan.

Citat:
Exakt det här har jag också tänkt mycket över. När jag fattar ekonomiska beslut så utgår jag alltid från att den äkta inflationen på 6 - 8 %. För det stämmer mycket bättre överens med den verklighet som jag observerar.

Detta faktum är förklaringen till att storfräsarna gör pengar på fastighetsaffärer som är gjorda på lånade pengar. Man lånar pengar å köper fastigheten. Lånet slås fast det år som köpet görs. Fastigheten ökar i "värde" pga inflationen medan lånet står kvar på den nivå som var när köpet gjordes. Å eftersom räntorna är långt lägre än inflationen, så tjänar man pengar bara genom att ha lån på saker som behåller sitt värde. T.ex. fastigheter.

Det här är helt förödande för landets ekonomi i det långa loppet, eftersom det driver ett destruktivt beteende. Dvs belåning. Dvs luftslott.
Läste någonstans att penningmängden ökat med 5-6 % årligen, det ger väl en hint om den verkliga inflationstakten. Har du en ökning av ekonomin i runt 2 % årligen så är inflationstakten 3-4 % i det scenariot.
Citera
2025-08-07, 13:44
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Läste någonstans att penningmängden ökat med 5-6 % årligen, det ger väl en hint om den verkliga inflationstakten. Har du en ökning av ekonomin i runt 2 % årligen så är inflationstakten 3-4 % i det scenariot.

Ja, så borde det väl bli. Eller typ ökad BNP + ökad penningmängd = inflation. Men Det blir väl ungefär samma. Förutsatt att BNP är normalt. Just nu är det väl inte det iofs.
Citera
2025-08-07, 13:54
Medlem
Jag personligen har nära noll i inflation dom senaste 8-10 åren.

Har inga lån så noll påvekad av ränteläget.

El för 10 år sedan kostar som nu

Bensinen kostade 15-16 kr litern som idag

Maten är dyrare men hur mycket mat köper man per månad ?

Vart kan jag hitta min inflation ? Inte teoretisk utan i verkliga kronor och ören ?

Enda stora exemplet är flygresor men dom är ju frivilliga, jag BEHÖVER ju inte åka.
Citera
2025-08-07, 14:44
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Finns väl ingen normal människa som tittar på KPI längre? De byter ut varor och trixar med ”korgen” så att folk inte skall förstå hur illa inflationen är. Men det är bara att se sig omkring med alla sjuka prisuppgångar så förstår man hur det egentligen ligger till. Åtminstone när det kommer till köpkraften för pengarna. De som mot all förmodan fortfarande inte tycks förstå att pengarnas värde minskar drastiskt men inte vill eller kan investera därefter kommer att få det jobbigt på sikt.
Det är garanterat något lurt, priserna har ökat något sjukt det senaste, mycket mer än inflationen så någon typ av märkning måste det vara.

Jag vet att vissa saker plockas bort ur kpi för att det skall se bättre ut, enligt min förra ekonomi lärare så har mer och mer plockats bort bara för att få bättre siffror.
Citera
2025-08-07, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Det är garanterat något lurt, priserna har ökat något sjukt det senaste, mycket mer än inflationen så någon typ av märkning måste det vara.

Jag vet att vissa saker plockas bort ur kpi för att det skall se bättre ut, enligt min förra ekonomi lärare så har mer och mer plockats bort bara för att få bättre siffror.

Exakt. Man trixar med varukorgen som ligger till grund för KPI. "Jaha, har kaffepriset gått upp 100 %?. Ja, men då dricker folk säkert te istället, så då byter vi ut en del av kaffet mot te" Sådär håller man på, samt gör godtyckliga "kvalitetsjuaterigar" där man justerar ner priset på en vara för att den blivit bättre jämfört med förra året.

Jo, jag går också igång på detta. Hittade en pärm med lite gamla kvitton från 90-talet. Kan säga att samtliga varor har ökat betydligt mer än KPI.
Citera
2025-08-07, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
Exakt. Man trixar med varukorgen som ligger till grund för KPI. "Jaha, har kaffepriset gått upp 100 %?. Ja, men då dricker folk säkert te istället, så då byter vi ut en del av kaffet mot te" Sådär håller man på, samt gör godtyckliga "kvalitetsjuaterigar" där man justerar ner priset på en vara för att den blivit bättre jämfört med förra året.

KPI-korgen baseras på vad folk faktiskt köper. Lägger vi mer pengar på livsmedel så ökar andelen livsmedel i korgen, lägger vi pengarna på semester så ökar andelen resor i korgen osv osv. Korgen balanseras alltså proportionerligt med vad befolkningen lägger pengar på.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/samhallets-ekonomi/kpi/#hur-rakna-man-ut-KPI
Citera
2025-08-07, 19:48
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
KPI-korgen baseras på vad folk faktiskt köper. Lägger vi mer pengar på livsmedel så ökar andelen livsmedel i korgen, lägger vi pengarna på semester så ökar andelen resor i korgen osv osv. Korgen balanseras alltså proportionerligt med vad befolkningen lägger pengar på.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/samhallets-ekonomi/kpi/#hur-rakna-man-ut-KPI
Eller så balanseras den för att få ner inflationen så det ser bättre ut än det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in