2025-08-06, 20:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Har länge grubblat över det här. Men jag har ständigt en känsla av att den officiella inflationen underskattas systematiskt. Finns närmast hur många exempel som helst. Mitt lokala lunchhak har höjt priserna med 20% senaste året. Vad säger officiella siffrorna? 3%

En helt annan sak. Kollade på skoj upp årsmedeltalet för KPI år 1990. Det var ganska exakt 50% av dagens siffror. Eller om man så vill - 100 kronor för 35 år sedan ska motsvara 200 kr idag.

Problemet är bara att jag har ingen som helst minnesbild över att det stämmer. Det som kostade 100 kr för 35 år sedan kostar inte alls 200 kr idag utan snarare 400 kr i snitt. Visst finns variationer, men jag upplever att inflationen underskattas i och med KPI begreppet.

En förklaring är väl att SCB justerar för den tekniska utvecklingen. En PC från 1990 är inte jämförbar med en från 2025, men bygger inte det synsättet på en stor lögn?

Visst en Tesla från 2025 är säkert mer tekniskt högstående än en Volvo 740 från år 1990, men det är samtidigt bara en bil. En bil som kostar 500% mer i nominella termer.

Men även sådana basvaror som mjölk och potatis har ökat betydligt mer än 100% i pris senaste 35 åren.

Problemet uppstår ju när olika ersättningar, löner m.m. ska justeras upp med inflationen och inflationen översätts till KPI.
Det är något jävligt skevt med måttet. Eller hur känner ni andra?
Citera
2025-08-06, 21:05
Medlem
TheGretaResets avatar
KPI siffrorna är fejkade medvetet för att slippa räkna upp bidragen.

Det vet alla som läst en tidning. Det är dina kunskaper och allmänbildning som är låg, inte KPI.

Alla vet detta...utom du.
Citera
2025-08-06, 21:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
KPI siffrorna är fejkade medvetet för att slippa räkna upp bidragen.

Det vet alla som läst en tidning. Det är dina kunskaper och allmänbildning som är låg, inte KPI.

Alla vet detta...utom du.

Intressant. Står det i tidningarna att KPI är fejkat?
Borde ju kunna rendera i ett och annat nyhetsinslag kan jag tycka.
Citera
2025-08-06, 21:36
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Exakt det här har jag också tänkt mycket över. När jag fattar ekonomiska beslut så utgår jag alltid från att den äkta inflationen på 6 - 8 %. För det stämmer mycket bättre överens med den verklighet som jag observerar.

Detta faktum är förklaringen till att storfräsarna gör pengar på fastighetsaffärer som är gjorda på lånade pengar. Man lånar pengar å köper fastigheten. Lånet slås fast det år som köpet görs. Fastigheten ökar i "värde" pga inflationen medan lånet står kvar på den nivå som var när köpet gjordes. Å eftersom räntorna är långt lägre än inflationen, så tjänar man pengar bara genom att ha lån på saker som behåller sitt värde. T.ex. fastigheter.

Det här är helt förödande för landets ekonomi i det långa loppet, eftersom det driver ett destruktivt beteende. Dvs belåning. Dvs luftslott.
Citera
2025-08-06, 21:54
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Problemet uppstår ju när olika ersättningar, löner m.m. ska justeras upp med inflationen och inflationen översätts till KPI.
Det är något jävligt skevt med måttet. Eller hur känner ni andra?

Exakt. Å det där har vissa privata arbetsgivare fattat. De har lönepotter på runt 7 %. Medan de som håller sig till KPI har en enorm personalomsättning. Personalen måste ju byta jobb typ var 3e år för att inte drabbas av reallönesänkningar.
Citera
2025-08-06, 22:00
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
En förklaring är väl att SCB justerar för den tekniska utvecklingen. En PC från 1990 är inte jämförbar med en från 2025, men bygger inte det synsättet på en stor lögn?

Jo! Det är helt befängt att SCB överhuvudtaget tittar på saker som tv-apparater och telefoner. Medan de helt utelämnar mer rimliga parametrar, som fastigheter.

En TV 1990 är nåt helt annat än en TV 2025. Å SCB kan omöjligt göra en realistisk jämförelse däremellan. Det lär va där det stora fusket med KPI-siffrorna ligger.

Förlåt för spammandet. Men jag går igång på det här ämnet.

Ett tillägg: Om man kollar på taxor för renhållning och VA och sånt. De räknas ju ofta upp med index. Men typ var 5e år så måste de göra en större höjning eftersom indexuppräkningen inte räcker. Å det beror inte på att alla Sveriges VA-chefer och renhållningschefer är inkompetenta. Det beror på att de faktiska kostnaderna ökar mer än vad KPI säger.
Citera
2025-08-06, 23:48
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Jag antar att drivmedel och energi är stora delar av kpi. Detta är ju varor som gått ned kraftigt sista åren. Bensinpriset låg ju en tia lägre än på toppen nu i våras till exempel.

Elen är också betydligt billigare än på toppen.

Det håller nog tillbaka kpi-utvecklingen.
Citera
2025-08-06, 23:58
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puss.in.boots
Exakt det här har jag också tänkt mycket över. När jag fattar ekonomiska beslut så utgår jag alltid från att den äkta inflationen på 6 - 8 %. För det stämmer mycket bättre överens med den verklighet som jag observerar.

Detta faktum är förklaringen till att storfräsarna gör pengar på fastighetsaffärer som är gjorda på lånade pengar. Man lånar pengar å köper fastigheten. Lånet slås fast det år som köpet görs. Fastigheten ökar i "värde" pga inflationen medan lånet står kvar på den nivå som var när köpet gjordes. Å eftersom räntorna är långt lägre än inflationen, så tjänar man pengar bara genom att ha lån på saker som behåller sitt värde. T.ex. fastigheter.

Det här är helt förödande för landets ekonomi i det långa loppet, eftersom det driver ett destruktivt beteende. Dvs belåning. Dvs luftslott.

Insåg redan detta för 10 år sedan och belånade mig upp till taket, tjänat ca 3 miljoner på att investera med lånade pengar under den tiden. Var som väldigt ung negativ till lån men insåg med tiden att det är centralt att skuldsätta sig i den här ekonomin givet att man gör det på ett klokt vis. Jag tänker nu försöka belåna mina investeringar ytterligare så jag kan ta ut nya lån för att investera ännu mer. Har väldigt svårt att se att priserna går nedåt kommande decennium, händer det så kraschar hela ekonomin.
Citera
2025-08-07, 05:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Jag antar att drivmedel och energi är stora delar av kpi. Detta är ju varor som gått ned kraftigt sista åren. Bensinpriset låg ju en tia lägre än på toppen nu i våras till exempel.

Elen är också betydligt billigare än på toppen.

Det håller nog tillbaka kpi-utvecklingen.

Intressant att du nämner det, men jag kommer samtidigt ihåg att priset på bensin var runt 6 kr på den tiden. Då hade det stigit kraftigt pga av Kuwaitkriget efter det att Saddam Husein invaderat och USA svarat. Innan låg det runt 5 kronor litern. Hade bensinen följt KPI hade bensinen idag kostat runt 10-12 kronor litern. Så även där har priset ökat mer än KPI.
Lite svårare dock att göra jämförelser eftersom priset vid pump beror mycket på punktskatterna.
Priset borde jämföras exklusive skatt.
Citera
2025-08-07, 05:39
Medlem
Autobahn76s avatar
Finns väl ingen normal människa som tittar på KPI längre? De byter ut varor och trixar med ”korgen” så att folk inte skall förstå hur illa inflationen är. Men det är bara att se sig omkring med alla sjuka prisuppgångar så förstår man hur det egentligen ligger till. Åtminstone när det kommer till köpkraften för pengarna. De som mot all förmodan fortfarande inte tycks förstå att pengarnas värde minskar drastiskt men inte vill eller kan investera därefter kommer att få det jobbigt på sikt.
Senast redigerad av Autobahn76 2025-08-07 kl. 05:42.
Citera
2025-08-07, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Finns väl ingen normal människa som tittar på KPI längre? De byter ut varor och trixar med ”korgen” så att folk inte skall förstå hur illa inflationen är.

Jag funderar också ibland i de banorna. Plötsligt presenteras kurvor där energi inte ingår men väl semesterresor till varmare breddgrader. Egentligen verkar det som att man på individnivå kan bestämma vilket KPI man själv önskar sig. Strunta i semesterresan i juni och du får således ner din privata inflationsnivå.

Citat:
Den överraskande höga inflationen i juni förklarades delvis av prisökningar på saker som är specifika för sommaren, som flyg- och paketresor. Torsdagens siffror är preliminära och först om en vecka blir det känt vilka produktkategorier som låg bakom uppgången den här gången.

https://www.di.se/nyheter/chefsekonom-inflationen-en-kalldusch-for-riksbanken/
Citera
2025-08-07, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puss.in.boots

Förr eller senare kommer det tills vägs ände med en fastighetskrasch. Det har skett ett flertal gånger. Folk glömmer fort bort det tråkiga. Konsten är att försöka mjuklanda det hela.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in