Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-08-06, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LabelOff
Fast på min hoj tog det ca 5 min från det att jag stängde bensinkran till att hojen dog.
På tomgång ja, men det är därför man gasar.
Citera
2025-08-06, 22:54
Medlem
Känns bra meningslöst att göra det för att få mer bensin vid nästa start då de som gör så(gamla jänkebilar) har accpumpar i förgasaren som sprutar bränsle in i insuget direkt man pumpar på gasen när man ska starta den igen.

Tror nog det mer har att göra med att många är feljusterade och får för mycket bränsle och de flesta bara fiskör med bilarna så då vill man "sota" ur dom innan man stänger av för att de ska vara lättare att starta sen. Kanske även för att förhindra glödtändning som nån annan skrev.

Sen att det är få bilar som verkligen behöver det och att många fortfarande gör det med modernare bilar med insprutning beror på att folk gärna alltid vill göra som de gjort hela sitt liv.

Nån som tror nåt annat får tänka om.
Citera
2025-08-06, 23:22
Medlem
Sota ur gamla skitmotorer för att förhindra glödtändning fick jag som förklaring då jag tvärvarvat upp mina v8or innan avslag i 20 år. Jag gör det fortfarande. Av gammal vana, för att störa nån jävel, eller för att jag gillar hur den nya kammen ger ballare insugsljud än förra säsongen. Glödtändning kom av att olja kladdade ner stiften pga läckande ventiltätningar och slut styrningar som gav en beläggning som glödde och ibland kunde det få motorerna gå baklänges då man slog av tändningen. Hade en sidventilsåtta som gärna gick baklänges om den stängdes av på tomgång eller om den tjuvstannade pga kopplingshugg. Men 99% 2025 gör det för det låter ballt / gammal vana.
Citera
2025-08-07, 00:31
Medlem
När man förr körde med likströmsgeneratorer som knappt laddade något/inget alls på låga varv så varvade man till för att vara säker på att batteriet skulle ha kräm nog till att kunna starta igen. Att det skulle vara för att skjuta till bränsle som stannar kvar oförbränt menar jag är ett nyare påhitt, är saker och ting i sin ordning borde det inte behövas.
Citera
2025-08-07, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DSV.Kapell
På motorer med förgasare gjorde man förr så för att motorn skulle bli lättare att starta nästa gång.
Tanken var att när man varvar upp motorn och slår av tändningen så drar motorn luft och bränsle genom förgasaren men eftersom tändningen är avslagen så förbränns inte bränsleluftblandningen. Detta gör att cylindern, eller cylindrarna, då är "förladdade" med bränsleångor och därmed blir motorn lättare att starta.
Exakt...
Citera
2025-08-07, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
En av er säger att det ska vara mycket bränsle kvar, den andra att det ska vara lite.

postat av DSV.Kapell
På motorer med förgasare gjorde man förr så för att motorn skulle bli lättare att starta nästa gång.
Tanken var att när man varvar upp motorn och slår av tändningen så drar motorn luft och bränsle genom förgasaren men eftersom tändningen är avslagen så förbränns inte bränsleluftblandningen. Detta gör att cylindern, eller cylindrarna, då är "förladdade" med bränsleångor och därmed blir motorn lättare att starta.

Inlägget, det från DSV.Kapell är det rätta.
Detta gäller enbart fordon med förgasare.
Dessutom fungerar el/bimetallchoken ofta inte på gamla "amerikanare", då kompenserar man detta genom att göra så här,det gör så motorn startar lättare.
Senast redigerad av Cuttherope 2025-08-07 kl. 00:58.
Citera
2025-08-07, 01:47
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Är mer regel än undantag att mc-nissar ska stå och varva 4-5 gånger direkt efter start också. Även med varm motor. Något tics antar jag.

Det här är definitivt nåt tics/muskelminne för mig från tiden när man riskerade att motorn stannade om man inte gasade till lite ibland på tomgång.

Gör det ibland helt utan anledning då min nuvarande båge inte behöver det alls 🫣
Citera
2025-08-07, 02:16
Medlem
För att fylla förgasare och förbränningsrum med bränsle så man slipper stå och nöta på starten i gamla oinställda v8or med mekanisk bränslepump.
Citera
2025-08-07, 02:47
Medlem
Pepsinudels avatar
Jag har fått för mig att det är för att bränna ur eventuell oförbränd soppa så att den inte surar ner sig vid nästa start, oavsett vad märker jag att bägge mina gamla förgasarbilar (50- och 60-tal) startar snällare efter en sådan avstängning än om jag vara vrider av nyckeln på tomgång så nån nytta gör det iaf!
Personligen tycker jag snarare att det känns lite pinsamt och hade det inte gjort skillnad hade jag låtit bli...
Citera
2025-08-07, 05:20
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Jag tror folk gör det för dom sett andra göra det. Finns ingen egentlig anledning alls.
Citera
2025-08-07, 07:01
Medlem
santos_devilles avatar
p
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Är mer regel än undantag att mc-nissar ska stå och varva 4-5 gånger direkt efter start också. Även med varm motor. Något tics antar jag.

Min hoj har fel förgasare med fel bestyckning så den dör vid rödlysen om jag inte håller tomgången relativt högt. Jag har en ny förgasare men orkar inte byta.

Att man på en gammal Harley gasar till precis innan man stänger av kan vara att man vill bränna upp sista bensinen som ligger kvar i förgasaren så den inte står och läcker som gamla hojar gör alltid ändå. Men onödigt. Och det sitter lite i vristen att man gasar när man startar och stänger av.

Man ger den två tre gas innan man kickar/trycker på knappen så man sprutar in några sprut bensin i motorn. Ingen idé att kicka den torr så tändstiften inte har något att tända på. Gamla fordon har en personlighet och alla är olika eftersom alla är olika även om det är samma tillverkare
Senast redigerad av santos_deville 2025-08-07 kl. 07:08.
Citera
2025-08-07, 08:34
Medlem
kromosomxyzs avatar
Tack för alla svar!

Lite klokare blir jag på grannen som gör det på sin tunga hoj och på alla "Dodge Charger"-ägare. F.ö. en drömbil.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dodge_Charger
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in