Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-08-06, 18:16
Medlem
kromosomxyzs avatar
Det är inte helt ovanligt att en förare som för fram en tyngre motorcykel (inte racinghoj) eller törstig jänkarbil gasar till innan de stänger av motorn. Varför? Ger det någon egentlig effekt?
Citera
2025-08-06, 18:24
Medlem
sommarlovs avatar
För att vara säkra på att störa varenda granne så klart!
Citera
2025-08-06, 18:29
Medlem
kromosomxyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
För att vara säkra på att störa varenda granne så klart!
Litet lol

Har det nåt att göra med förgasarna?
Citera
2025-08-06, 18:31
Medlem
Glostrups avatar
Om det är en lättare varvning på en amerikansk motorcykel, så kan det vara för att lättare lägga i neutral. Harleys kan vara knepiga att hitta neutralläget mellan ettan och tvåan, och då kan en lätt ökning av varvtalet hjälpa till.

Men det finns förstås också folk som okynnesvarvar helt utan anledning.
Citera
2025-08-06, 18:37
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Motorgubbar går alltid på massa myter. En sån myt är att det går lättare att starta motorn sen om man varvat till den lite innan man stänger av den.

Du kommer strax få såna svar här av motorgubbar!

Men mest gör de det för att verka tuffa.
Citera
2025-08-06, 18:44
Medlem
Fettsugnings avatar
Är mer regel än undantag att mc-nissar ska stå och varva 4-5 gånger direkt efter start också. Även med varm motor. Något tics antar jag.
Citera
2025-08-06, 18:46
Medlem
Mullrets avatar
Är det bilar med turbo så vill ägarna gärna spinna upp turboaggregaten.

För säkerställa att det inte cirkulerat olja i dem när motorn är avslagen! Så de kan åtnjuta en fet räkning av verkstaden.

Tips, låt motorn gå riktigt lugnt innan tändningen vrids av.
Citera
2025-08-06, 18:50
Medlem
Alla här ovanför har fel.
Detta beteende som TS frågar om var mycket vanligt förr, dvs den gamla generationen, 40-talisterna som nu är 80+

Det handlade om att ge batteriet en sista "slutladdning" från generatorn, för att sen kunna starta lättare. Kan även ha haft något med förgasaren att göra som någon skrev här.

Rätt eller fel, det var standard att göra så så länge förgasarbilar var standard.
Citera
2025-08-06, 19:01
Medlem
På motorer med förgasare gjorde man förr så för att motorn skulle bli lättare att starta nästa gång.
Tanken var att när man varvar upp motorn och slår av tändningen så drar motorn luft och bränsle genom förgasaren men eftersom tändningen är avslagen så förbränns inte bränsleluftblandningen. Detta gör att cylindern, eller cylindrarna, då är "förladdade" med bränsleångor och därmed blir motorn lättare att starta.
Citera
2025-08-06, 19:04
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Motorgubbar går alltid på massa myter. En sån myt är att det går lättare att starta motorn sen om man varvat till den lite innan man stänger av den.

Men mest gör de det för att verka tuffa.

Det har jag också hört förr i tiden av massa gubbs. När jag var liten så funderade jag på hur länge effekten satt kvar. Om det bara gällde att han klev av för att köpa en korv med bröd och en Pucko eller om det verkligen gällde hela natten.

Så jävla korkat egentligen.
Citera
2025-08-06, 19:10
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke

Som sagt:

Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
kunna starta lättare

Citat:
Ursprungligen postat av DSV.Kapell
lättare att starta
Citera
2025-08-06, 19:12
Medlem
En moped eller mc med bensinkran kan man ju tömma på bensin så att den inte blir sur när man ska starta nästa gång. Dvs om man först stänger kranen och sedan förbrukar den bensin som finns i ledningen. Då går detta fortare om man gasar lite. Äldre turbobilar lärde jag mig att inte varva och att alltid stå på tomgång minst 30 sekunder innan man stänger motorn. Detta för att när man stänger av den så upphör smörjningen av turbon och den snurrar väldigt fort och behöver alltid smörjning. Det ökar livslängden på turbon.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in