Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-06, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Är det bilar med turbo så vill ägarna gärna spinna upp turboaggregaten.

För säkerställa att det inte cirkulerat olja i dem när motorn är avslagen! Så de kan åtnjuta en fet räkning av verkstaden.

Tips, låt motorn gå riktigt lugnt innan tändningen vrids av.

myt-mannen
Citera
2025-08-06, 19:46
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersbachmann2
myt-mannen

Nejdå. En turbo brakar om oljan inte cirkulerar i dess lager.
Citera
2025-08-06, 19:48
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DSV.Kapell
På motorer med förgasare gjorde man förr så för att motorn skulle bli lättare att starta nästa gång.
Tanken var att när man varvar upp motorn och slår av tändningen så drar motorn luft och bränsle genom förgasaren men eftersom tändningen är avslagen så förbränns inte bränsleluftblandningen. Detta gör att cylindern, eller cylindrarna, då är "förladdade" med bränsleångor och därmed blir motorn lättare att starta.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
En moped eller mc med bensinkran kan man ju tömma på bensin så att den inte blir sur när man ska starta nästa gång. Dvs om man först stänger kranen och sedan förbrukar den bensin som finns i ledningen. Då går detta fortare om man gasar lite. Äldre turbobilar lärde jag mig att inte varva och att alltid stå på tomgång minst 30 sekunder innan man stänger motorn. Detta för att när man stänger av den så upphör smörjningen av turbon och den snurrar väldigt fort och behöver alltid smörjning. Det ökar livslängden på turbon.
En av er säger att det ska vara mycket bränsle kvar, den andra att det ska vara lite.
Citera
2025-08-06, 20:11
Medlem
Ännu en tråd som dignar av en blandning av halvsanningar, myter, missuppfattningar, plus en dos kunskapsbrist….

Även om det ev kan ha hjälpt vid start av motorer i forntiden, ev alltså… Så lär det inte hjälpa så mycket idag med elektronisk styrning etc som sköter om saker och ting.

Men, viss äldre motorer, eller hårt trimmade, kan faktiskt behöva en liten specialprocedur vid avstängning.

Men generellt sett är dessa procedurer mest nåt manligt uttrycka bland bil/motornördar.

När det gäller turbo så är det sant att smörjningen är mycket viktig. Men kör man som folk en kort bild före avstängning, så stannar turbinaxeln i turbin nästan omedelbart, och då är smörjningen i sig inte så kritisk.
Sedan 80talet nån gång så är väl i de flesta fall turboaggregaten vattenkylda, alltså att oljan primärt bara sköter smörjning och kylvattnet kyler, vilket det fortsätter att göra även om motorn stannats.

Någon sa att det är gott om myter ang bilar och motorer, och ja, det ska gudarna veta att det är…
Citera
2025-08-06, 20:21
Medlem
Raggarspinns avatar
Äldre motorer kunde glödtända och fortfarande gå trots att tändningen var avslagen. Förr när bensin var bensin så bildades sot och avlagringar i förbränningsrum och på tändstiften. Och dåtidens avgaskrav gjorde att många förgasarbilar "snålställdes" på tomgång för att klara besiktningen. Mager bränsleblandning medför högre temperatur som får sotavlagringar att glöda. Genom att trycka till på gaspedalen så får motorn tillfälligt mer bensin vilket "kyler ner" förbränningsrummen och motorn kan då stängas av utan att glödtända.
Av egen erfarenhet från tiden då man körde trimmad Volvo B20.
Citera
2025-08-06, 20:31
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersbachmann2
myt-mannen

Det är väl ingen myt att som den du citerade skrev, att låta turbon smörja när bilen står på tomgång innan avstängning, dock har det inte särskilt mycket att göra med frågan i trådstarten 🤓
Citera
2025-08-06, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
En av er säger att det ska vara mycket bränsle kvar, den andra att det ska vara lite.

Jag nämnde aldrig något om den eventuella mängd av bränsleångor som skulle finnas kvar efter att man gjorde så. Nyttan utav att göra det är också tveksam med tanke på att kolvarnas rörelser efter att tändningen slås av bör ventilera ut ev bränsle/luftblandning. Men när man började köra bil i mitten på -80 talet så var det mycket snack om både det ena och det andra ang motorer. Detta var en utav många alster som man ofta hörde.
Citera
2025-08-06, 21:32
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Motorgubbar går alltid på massa myter. En sån myt är att det går lättare att starta motorn sen om man varvat till den lite innan man stänger av den.

Du kommer strax få såna svar här av motorgubbar!

Men mest gör de det för att verka tuffa.
Mjae, det var lite det jag kom att tänka på.

Jag har aldrig hört om något liknande tidigare, men borde inte motorn i teorin blöddra lite om det går fler varf efter tändningen stängs av, så att det finns mer bensinrester i cylindrarna vid nästa uppstart?

Å andra sidan, det lär nog koka bort av restvärmen.
Citera
2025-08-06, 22:01
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Motorgubbar går alltid på massa myter. En sån myt är att det går lättare att starta motorn sen om man varvat till den lite innan man stänger av den.

Tror du inte det kan ligga något i det då, om man gasar till så mer bränsle är i förgasaren just när tändningen slås av och motorn stannar, och att det är bra med lite extra bränsle när motorn sedan ska startas kall?
Citera
2025-08-06, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
En moped eller mc med bensinkran kan man ju tömma på bensin så att den inte blir sur när man ska starta nästa gång. Dvs om man först stänger kranen och sedan förbrukar den bensin som finns i ledningen. Då går detta fortare om man gasar lite. Äldre turbobilar lärde jag mig att inte varva och att alltid stå på tomgång minst 30 sekunder innan man stänger motorn. Detta för att när man stänger av den så upphör smörjningen av turbon och den snurrar väldigt fort och behöver alltid smörjning. Det ökar livslängden på turbon.

Fast på min hoj tog det ca 5 min från det att jag stängde bensinkran till att hojen dog.
Citera
2025-08-06, 22:11
Medlem
Hmmm jag gör inte så med bilen för det är en diesel men med bågen varvar jag lite innan jag stänger av. Det är för att jag älskar ljudet av motorn. Inget annat.
Citera
2025-08-06, 22:14
Medlem
Det handlar mest om män med ett bekräftelsebehov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in